Volkswagen Amarok 3.0 TDI 204 pk DC Lang, Dark Label

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 204 pk DC Lang, Dark Label

Ik hoor jullie al direct denken: ‘Maar die is nog niet uit, die nieuwe. Nee, dat klopt. Zoals iedereen weet, komt de nieuwe eind 2021 uit. Maar aangezien we daar nog niet zijn, is het natuurlijk extra leuk, dat ik eerst nog het ‘oudere model’ mag gaan rijden!

In mijn zoektocht naar de Amarok, was ik niet veel tijd kwijt. Ik kwam uit bij de bedrijfswagenafdeling van Pouw Apeldoorn, waar de service altijd goed is. En we kennen elkaar al uit een eerdere reportage voor mijn website. Dus toen ik het verhaal voorlegde, werd er gelijk enthousiast gereageerd! We maakten een afspraak onder voorbehoud, want als ie verkocht was, dan hield het voor mij logischerwijze even op. Maar ik had geluk en dus mocht ik op pad. Het werkpaard stond al op me te wachten. Speciaal voor mij is hij extra gewassen. Ik meld me bij Justin en die staat al met de koffie klaar. Dat ontvangt toch wel even fijn zo!

Daar ga je dan

Nadat we even bijgepraat hadden en ik de papieren met Justin digitaal had geregeld, kreeg ik de autosleutel toegeschoven. Ik moest me toch wel een beetje bedwingen om niet al te enthousiast te worden. Want, zoals velen weten, hebben pick-ups nog steeds mijn voorkeur. Dus als ik een mogelijkheid krijg er één te rijden, pak ik die maar wat graag aan! Dat ik dit mag doen, maakt me extra dankbaar, maar jullie moeten weten, dat het allemaal niet vanzelf gaat en ik al enorm blij ben, als ik een dag mag rijden. Justin weet dat en zegt bij de auto: ‘Tot morgen, he! Ik kijk hem aan van: ‘Je zegt?’ ‘Ja, zegt ie, ‘je schrijft nu voor een erkend autoblad en dus moet je goed testen, dus tot morgen! Hij is afgetankt ook. Have fun!’ Als er één met een grote grijns ging rijden, dan was ik dat wel… En daar ging ik dan! De tijdelijke, trotse eigenaar van deze Amarok voor twee hele dagen!

Toch wel groot…

Kijk, zelf rijd ik een Renault Twingo, zoals velen weten en als je dan in een Amarok zit, dan heb je wel even zoiets van: ‘Oké , jij bent wel groot!’ En dan moet ik natuurlijk even snel schakelen, maar dat gebeurt wel vrij vlot! Deze Amarok is een zes cilinder met achttraps automaat en heeft maar liefst 204 pk onder de motorkap liggen. Dat is niet alleen handig voor als ik straks off-road wil rijden, maar dat is ook wel leuk ‘spelen’. En dat laatste heb ik natuurlijk ook even gedaan. Je heb de pk’s, dus waarom zou je die niet gebruiken! Onderweg staat natuurlijk het muzieksysteem aan op standje ‘ik wordt bijna doof’, maar dat geeft niks, want het klinkt supergoed, al heeft het DAB+ systeem af en toe een stilte, maar dat kan ook aan het weer liggen. Dus ik maak me geen zorgen en geniet van elke seconde, die ik mag rijden. Dat het een Dark Label Editie is, merk je wel in de details terug. De stoffen bekleding, het extra donker tintje. Ook aan de buitenkant de Carbon Steel Grey Metallic kleur, die het extra afmaakt. Je kan wel zeggen, dat ik ‘in love’ ben met dit zalige monster.

Off-road

Aangezien je in Nederland niet overal off-road mag rijden, moet je toch wel even kijken, waar het wel en waar het niet mag. Er is in de buurt een locatie, waar het wel kan en daar ga ik dan ook even zalig los. En dan merk je pas echt, hoeveel kracht de motor van deze Black Label Editie heeft. En wat natuurlijk ook erg belangrijk is: dat je je veilig voelt. Ja, het klinkt allemaal logisch, maar niet in elke auto voel ik me veilig. En tijdens het ultiem testen op deze locatie heb ik mij geen enkele seconde onveilig gevoeld. Een behoorlijk pluspunt! Het in- en uitschakelen van het 4×4-systeem is traditiegetrouw met de bekende draaiknop, dus voor de expert een lust voor het oog. En die kan nog meer, dan ik. Dat weet ik ook wel. Maar deze 4Motion editie doet echt, waar hij voor staat. Het is een krachtpatser met stijl. Verschil moet er zijn. En dat maakt hij met recht!

De volgende dag

Na dat ik ‘s avonds ook nog even zalig heb gereden, bedenk ik me, dat hij op een andere locatie ook nog wel prachtig zal staan. Maar dan moet ik wel morgen vroeg m’n bed uit. Ik besef me maar al te goed, dat de wekker dan echt vroeg zal moeten staan, maar als ik iets in m’n hoofd heb, dan heb ik het nergens anders… En dus rijd ik vroeg naar de betreffende locatie en daar moet ik een stukje berg op. Maar dat vindt deze krachtpatser alleen maar lekker! Op de locatie staande, denk ik: ‘Wauw…, wat een rust… en wat staat hij hier prachtig.’ Ik geniet hier oprecht van als autoliefhebber. Helaas kan ik niet lang meer genieten, want ik wil naar nog één locatie toe en daar moet ik even voor rijden.

Inleveren

Als ik dan uiteindelijk de foto’s heb gemaakt, die ik wil hebben, besef ik me, dat het alweer bijna tijd is om terug te gaan. En dat is best jammer, want ik had me nog wel even langer kunnen vermaken. Bij aankomst in Apeldoorn meld ik me bij de receptioniste, want Justin is even niet aanwezig. Ik lever de sleutel in en spreek nog even na met een aantal medewerkers van Pouw, want die zijn toch allemaal wel benieuwd, wat ik er nou van vond en of ik het wel naar mijn zin heb gehad.

Tevreden en voldaan stap ik in mijn vertrouwde Twingo en rijd terug naar huis. Onderweg bedenk ik me: ‘Wat heb ik toch een geluk met dit werk. Al dat moois, waar ik in mag rijden!’

Bedankt, Pouw Apeldoorn voor de twee toffe dagen en super service!

Mis niks van het laatste 4×4 nieuws met een abonnement op 4WD Magazine.

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X