De legendarische Toyota Hilux bereikt nieuwe hoogten op het gebied van prestaties, rijcomfort en uitstraling met de Hilux GR SPORT II, die vanaf de tweede helft van 2024 in Nederland geleverd wordt.

  • Grotere spoorbreedte en speciale ophanging en remmen zorgen voor best rijdende Hilux ooit
  • Verbeterde handling en stabiliteit met een stoer en opvallend design met bredere zwarte spatbordranden
  • Krachtige en bewezen 2.8 liter motor met 204 DIN-pk en 500 Nm koppel
  • Nieuw multimediasysteem inclusief draadloze Android Auto® en Apple CarPlay®.

Voortbouwend op zijn meervoudig Dakar Rally-winnend erfgoed bereikt de Hilux GR SPORT II een nieuw hoogtepunt voor Toyota’s baanbrekende pick-up, die sinds zijn introductie in 1968 een ongeëvenaarde reputatie heeft opgebouwd op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Evolutie van design

De Hilux GR SPORT II met dubbele cabine levert een krachtige combinatie van verbeterde rijeigenschappen en stabiliteit, met de beste trekkracht (3500 kg) en laadvermogen (1000 kg) in zijn klasse in combinatie met een assertieve evolutie van het design. Hij onderscheidt zich van de massa, waar de avontuurlijke geest hem ook brengt.

Spoorbreedte

Ten opzichte van de eerder uitgebrachte Hilux GR SPORT heeft de tweede editie van het GR SPORT-model een fors grotere spoorbreedte. Zo staan de wielen vooraan 140 mm verder uit elkaar en achter 155mm in vergelijking met de standaard Toyota Hilux. Dit zorgt voor een vertrouwenwekkend rijgedrag, zelfs bij slechte weers- of wegomstandigheden. De Hilux GR SPORT II is de best rijdende Hilux ooit, zowel on- als off-road, dankzij dat bredere profiel en aanzienlijke verbeteringen in de rijeigenschappen, zoals een grotere stabiliteit van het voertuig en een nauwkeurige stuurrespons.

Geoptimaliseerd

Naast het geoptimaliseerde weggedrag zijn ook de ophanging en de remmen specifiek verbeterd. Rijplezier en sportieve sensaties worden opgewekt zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort, waardoor het een perfecte partner is voor dagelijks plezier.

Een krachtige en beproefde 2.8-liter motor, die sinds 2020 in het Hilux-gamma wordt geleverd, biedt respons en kracht, ongeacht wat er van de motor gevraagd wordt. De motor levert 150 kW / 204 pk en 500 Nm koppel en is gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. Schakelflippers achter het stuur maken het mogelijk om zelf te schakelen.

Exterieur

Een Toyota Hilux is altijd al een imposante verschijning, maar met de GR SPORT II wordt dit naar een nieuw niveau getild. Een dynamische en imposante uitstraling vanuit alle hoeken geeft een ongeëvenaard gevoel van doelgerichtheid, geaccentueerd door de zwarte spatbordverbreders. Ook de nieuwe 17-inch zwarte lichtmetalen velgen bandrukken het doelgerichte uiterlijk, in combinatie met opvallende rode remklauwen. Ze dragen ook bij aan de prestaties; een groot velgoppervlak vermindert de luchtweerstand terwijl een ultra-efficiënte centrale spaak het wielgewicht beperkt.

De Hilux GR SPORT II krijgt verschillende luxe exterieurdesigndetails, zoals de zwarte grille met G-gaas en het klassieke Toyota-logo, de zwarte zijbeugels, spiegels en deurgrepen. De zilverkleurige beschermplaat voor de voorbumper, de zwarte achterbumper en de kenmerkende GR SPORT logo’s maken het stoere uiterlijk compleet.

Interieur

De krachtige doelgerichtheid van de Hilux GR SPORT II wordt weerspiegeld in het interieur. Een zwart, monochroom thema zorgt voor een stijlvolle uitstraling en wordt vergezeld door opvallende rode accenten, zoals de contrasterende rode veiligheidsgordels, om de passie voor motorsport achter de GR SPORT te benadrukken.

Zwart suède en lederen sportstoelen, met zilverkleurige stiksels en perforaties, geven het interieur een luxe uitstraling en zorgen voor uitzonderlijk comfort en een betere grip, zodat de inzittenden minder snel wegglijden wanneer ze hogere zijwaartse krachten ondervinden.

Multimedia

De Hilux GR SPORT is uitgerust met het nieuwste Toyota Smart Connect multimediasysteem dat wordt bediend via een 8-inch touchscreen display.

Aan de bestuurderszijde van het display wordt een permanent menu getoond. Gebruikers kunnen ook hun smartphone of tablet aansluiten op het systeem – zowel bedraad als draadloos bij gebruik van Apple CarPlay® of met een bedrade verbinding voor Android Auto®.

Het multimediapakket omvat toegang tot cloudgebaseerde routenavigatie, die gebruikmaakt van voortdurend bijgewerkte realtime verkeersinformatie voor een nauwkeurige en efficiënte routeplanning. Er is ook een ingebouwd navigatiesysteem dat kan worden gebruikt als er geen dataverbinding met de cloud beschikbaar is.

Nog meer gemak: alle toekomstige softwareverfijningen of -upgrades worden naadloos over-the-air gedownload, via de datacommunicatiemodule (DCM) van de auto. Dit betekent dat de auto niet naar een werkplaats hoeft te worden gebracht voor een systeemupdate. Het systeem kan ook worden gebruikt om software in de Toyota T-Mate/Toyota Safety Sense te updaten.

Nog beter in het terrein

Een vergroting van de aanloophoek van 29 graden naar 30 graden en een verbeterde bodemvrijheid breiden de formidabele offroad-capaciteiten van de Toyota Hilux verder uit. Naast de grotere spoorbreedte (140 mm aan de voorkant en 155 mm aan de achterkant) is ook de bodemvrijheid vergroot met 20 mm.

Op aerodynamisch vlak sluit de Hilux GR SPORT II geen compromissen. Zo heeft de Hilux GR SPORT II een gloednieuwe bumper met een functionele mistlampbehuizing die de luchtweerstand optimaliseert en turbulentie in de wielkasten vermindert. De aerodynamica is verder geoptimaliseerd door de toepassing van een aerosportstang en een dekzeil.

Een soepeler en stabieler rijgedrag op elk terrein wordt verzekerd door speciale updates die zijn ontworpen om de stuurprecisie verder te verbeteren, de stabiliteit in een rechte lijn te vergroten en beter comfort te bieden. Een monotube schokdemper vervangt de huidige twin-tube oplossing en biedt dankzij het grotere demperoppervlak betere dempingsprestaties en een snellere respons in zware omstandigheden. Dat helpt de Hilux GR SPORT II om met vertrouwen en veiligheid over golvende of oneffen oppervlakken te navigeren.

De nieuwe lichtere 17-inch velgen zijn uitgerust met all-terrain banden om de grip en algehele stabiliteit te verbeteren. Nieuwe 15-inch remschijven achter vervangen de trommelremmen en bieden krachtigere remprestaties.

Tweede helft 2024

De verkoop van deze nieuwe versie van de Hilux GR SPORT start in de eerste helft van 2024. In de tweede helft van 2024 worden de eerste exemplaren van de Hilux GR SPORT II In Nederland verwacht. Prijzen worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.