Het technologisch onderzoeksorgaan HySE (Hydrogen Small Mobility & Engine Technology) – waarvan Toyota Motor Corporation lid is – neemt deel aan de 2024-editie van de Dakar Rally die volgend jaar van 5 tot 19 januari verreden wordt in Saudi-Arabië. Uniek aan de inschrijving is dat HySE deelneemt met een offroader met een compacte waterstofmotor: de HySE-X1. Toyota levert waardevolle input voor dit unieke waterstofproject, gezien de rijke ervaring en successen van het merk in de Dakar Rally.

  • Technologisch onderzoeksorgaan HySE schrijft offroader met een compacte waterstofmotor – de HySE-X1 – in voor Dakar 2024
  • Toyota Motor Corporation maakt deel uit van HySE
  • Deelname aan Dakar vormt ultieme test voor veelbelovende waterstofmotor
  • Waterstofmotor betreft 1,0-liter grote viercilinder met supercharger

De krachten bundelen
HySE spant zich onder meer in voor het ontwikkelen van compacte verbrandingsmotoren op waterstof om zo een bijdrage te leveren aan een koolstofarme samenleving. Leden van HySE zijn onder meer Toyota, Suzuki, Kawasaki, Yamaha en Honda. Het ultieme doel is om een technologische blauwdruk te ontwikkelen voor een waterstof aangedreven verbrandingsmotor. Om antwoorden te bieden op verschillende vraagstukken in de mobiliteitssector op het gebied van waterstof, worden diverse facetten onderzocht, ook autosportactiviteiten. Waterstofmotoren – zoals te vinden in de HySE-X1 – kunnen in deze sector een belangrijke rol spelen in de toekomst.

Mission 1000

De HySE-X1 offroader met waterstofmotor komt uit in de zogeheten Mission 1000-klasse (T1-U): een nieuw onderdeel van het Dakar Future Program. Met deze ‘laboratoriumklasse’ spoort de Dakar-organisatie fabrikanten aan om de volgende generatie koolstofneutrale aandrijflijntechnologieën te ontwikkelen, zoals waterstofmotoren, elektrische aandrijflijnen of biobrandstofhybriden.

De ultieme test

De Dakar Rally wordt gezien als de zwaarste vorm van autosport ter wereld: een uitstekende gelegenheid om te bestuderen hoe de waterstofmotor onder dergelijke omstandigheden presteert. De opgedane kennis tijdens de Dakar-etappes stelt HySE in staat om potentiële problemen te identificeren en om de ontwikkeling van de basistechnologie voor waterstofmotoren te versnellen. Bovendien komt waterstoftechnologie dankzij deelname aan de Dakar Rally uitgebreid op internationaal niveau onder de aandacht: een belangrijk element voor de mondiale omarming van waterstofmobiliteit.

Aanmoedigen

Kenji Komatsu, voorzitter van HySE, zegt: “We nemen deel aan de Dakar Rally 2024, waarvan we weten dat dit evenement een rijke geschiedenis en traditie heeft. Onze belangrijkste reden om deel te nemen is om de resultaten van ons onderzoek op een gemakkelijk te begrijpen manier onder de aandacht te brengen. Door deel te nemen aan de Dakar Rally kunnen we ook potentiële problemen identificeren en onze technologie verfijnen. Dat stelt ons in staat de technische thema’s die nodig zijn voor de totstandkoming van verscheidene initiatieven in de waterstofmobiliteitssector, zo snel mogelijk op te lossen. Wij hopen dat iedereen ons komt aanmoedigen!”

Over de HySE-X1

De HySE-X1 is gebaseerd op een chassis gebouwd door HySE-partner Overdrive Racing uit België. Het platform van het voertuig is aangepast om plaats te bieden aan een waterstofbrandstoftank en een brandstoftoevoersysteem. De racer is 3,53 meter lang, 2,07 meter breed en 1,7 meter hoog. Voor de aandrijving van de ongeveer 1.500 kilogram zware HySE-X1 zorgt een 998 cc grote vloeistofgekoelde, vier-in-lijn, 16-kleps motorfietsmotor met supercharger. Deze krachtbron wordt momenteel door HySE gebruikt voor onderzoeksactiviteiten. Overdrive Racing is verantwoordelijk voor het tanken en onderhouden van alle waterstofcomponenten van het voertuig.