In 2013 was de Outlander zelfs de bestverkochte auto van Nederland. Het model is ontwikkeld als elektrische auto, waaraan een 2.0 liter benzinemotor is toegevoegd. De batterij moet worden opgeladen met behulp van een stekker. Als die leeg is, blijf je rijden en werkt de benzinemotor als generator om de elektromotoren van stroom te voorzien. De Mitsubishi Outlander staat er om bekend een betaalbare, praktische en comfortabele gezinsauto te zijn. In combinatie met 4WD (4×4-aandrijving) presteert de Outlander ook op onverharde wegen prima. Zie ook mijn eerdere verslag over de Mitsubishi Eclips Cross PHEV.
Het verhaal van de Eclips Cross PHEV heb ik doorgeplaatst op LinkedIn waar onder andere door Danny Fassina uit Australië op werd gereageerd! Ik reageerde hier natuurlijk op terug (met mijn school-Engels) en dit werd een heel leuk contact. We zaten met een tijdbarrière, maar ik kreeg direct een leuk idee. Ik heb overleg gepleegd met Sander van 4WD Magazine en die zei ‘ja’. Na overleg met Danny, die ook enthousiast was, kon ik aan de slag!
De ene SUV/4×4 is de andere niet en ik wilde wat verschillen weten tussen de Europese en de Australische versie van de Mitsubishi Outlander. Deze zijn nogal afwijkend en het leek mij leuk ze eens naast elkaar te zetten. Door de afstand duurde het even voordat ik dit rond kreeg. In Australië had Danny zijn model zo gevonden (hij werkt bij Mitsubishi, dus dat was niet zo ingewikkeld). Ik moest iets langer zoeken en vond uiteindelijk een Outlander bij Mitsubishi dealer Buurman Versteeg in Barneveld.
In Australië wordt de Outlander eigenlijk altijd afgebeeld met een roze Flamingo en dus ging ik op zoek naar een Nederlands tintje. En wat is er nu herkenbaarder dan een kip en daarvan kom je er in Barneveld voldoende tegen. Ik wilde dus een beeld van een kip voor op de foto. Echter op de dag dat ik de omgeving van Barneveld met de Outlander afstruinde, leekt het wel alsof iedereen aan het renoveren was. Nergens een kippenbeeld te vinden… Totdat ik langs de lokale Volvo dealer Harbers kwam, die wel een kip voor de deur had staan!
Als je de Europese versie naast de Australische Outlander plaatst, dan zie direct dat het vooraanzicht afwijkt. Ik vind persoonlijk dat de Australische Outlander veel gelijkenissen heeft met de Eclips Cross PHEV. Aan de binnenzijde verschillen ze niet zo heel veel. Wel lijkt het alsof de Australische versie ruimer is. Een voorbeeld is, dat het multimediascherm in Europa 8 inch groot is en in Australië maar liefst 12 inch. Onderhuids zitten wel wat meer verschillen, want zo hebben ze in de Europese versie de elektrische aandrijving ter ondersteuning van de benzinemotor (hybride), maar daar zijn ze in Australië nog erg druk mee; ze staan daar nu aan de start van de eerste hybride uitvoering. Er is dus wel beweging richting het elektrische aandrijven van de voertuigen.
De rest van het vergelijkingsverhaal laat ik graag aan de foto’s over. Zoek zelf de verschillen! Wellicht kom je iets tegen, waar ik helemaal niet naar heb gekeken. En mocht je iets vinden, stuur dan een berichtje naar: 4wd@4wdmagazine.nl, zodat we hier iets mee kunnen doen.
Mijn dank gaat uit naar Buurman Versteeg uit Barneveld voor het fijne meewerken, Danny Fassina voor het uitwerken van het idee en uiteraard mag ik Harbers Trucks Barneveld niet vergeten, waardoor ik uiteindelijk toch die kip heb gevonden!