banner

De ene band is de andere niet

De ene band is de andere niet

Niets heeft het eeuwige leven, en de banden onder je auto al helemaal niet. Al rij je nog zo behoedzaam en mijd je stoepranden: rijden veroorzaakt uiteindelijk slijtage. Bij een verantwoorde keuze voor nieuwe banden komt meer kijken dan alleen maar het seizoen, al speelt dat een belangrijke rol.

De jaargetijden

Uiteraard het raadzaam, de auto goed op het seizoen voor te bereiden door vanaf oktober winterbanden te installeren en deze rondom april weer in te wisselen door zomerbanden. Winterbanden hebben een aangepast profiel voor een betere grip op de weg bij nattigheid of ijzel en zijn zachter om bij koude soepel te blijven. Zomerbanden bestaan uit een hardere rubbersamenstelling en bieden betere tractie op warme asfalt en een profiel dat adequaat beschermt tegen aquaplaning. Als makkelijke oplossing wordt vaak voor allseasonbanden gekozen. Ze combineren de voordelen van winter- en zomerbanden. Als ze van een sneeuwvloksymbool zijn voorzien, gelden ze ook als winterband. Hun nadeel is de snellere slijtage en de hogere rolweerstand. Bij de keuze van een autoband gaat het echter niet alleen om het klimaat.

Breed

De voordelen van brede banden liggen voor de hand: door het grote contactoppervlak met de weg wordt het motorvermogen zo efficiënt mogelijk op de ondergrond overgebracht, zeker in combinatie met ondiepe groeven. Deze banden zijn favoriet bij tuners en coureurs vanwege de maximale grip (op een droge ondergrond), versnelde acceleratie en de korte remweg. Een oppervlakkig profiel verhoogt wel de kans op aquaplaning. Op een breed loopvlak is de waterafvoer minder efficiënt. Bij brede banden is ook de rolweerstand groter, wat een hogere brandstofconsumptie tot gevolg heeft. Met het oog op de gelijkmatige bandenomtrek moet de bandenspanning ook laag blijven. Dit heeft een nadelig effect op het rijcomfort en verhoogt tevens het brandstofverbruik. Ook zijn brede banden aan snellere slijtage onderhevig.

XL

Deze afkorting slaat niet op de maat, maar op het draagvermogen. De zogenaamde Extra Load-banden zijn voorzien van verstevigde wanden met een sterkere koordlaag. Ook is bij het rijden met deze banden een hogere bandendruk van toepassing. Behalve de afkorting XL zie je ook wel reinf (reinforced) in de bandenmarkering vermeld staan. XL-banden worden aangebracht onder zware wagens, zoals bijvoorbeeld SUV’s. Deze banden zijn zeer duurzaam en zijn uitermate geschikt voor zwaar gebruik. Door de hoge mate aan stijfheid zijn ze zeer stabiel en daardoor uiterst betrouwbaar bij remmanoeuvres en in de bocht.

Laagprofiel

De benaming laagprofielbanden zorgt voor verwarring. Bij “profiel” denken we in de eerste instantie aan de groeven op het loopvlak. Hier worden echter banden bedoeld met een lage zijkant in verhouding tot de breedte van de diameter. Je ziet ze vaker op auto’s uit de (luxe) middenklasse en ook op sportauto’s. Ze zijn bij tuners geliefd omdat grotere velgen de auto een sportieve look verlenen. Andere belangrijke voordelen zijn de goede wegligging, vooral op droog asfalt. De lage zijkant geeft de banden verhoogde stijfheid: een voordeel bij het rijden op kronkelige wegen. Tevens is de auto minder gevoelig voor zijwaartse krachten. Dunne banden bieden echter minder bescherming tegen beschadiging door gaten in de weg en stoepranden.

Wat moet er onder de elektrische auto?

Bij het kiezen van banden voor een elektrische auto of een hybride is de lage rolweerstand belangrijk. De beste banden voor deze wagens hebben een grote doorsnede en een smal loopvlak. Een lagere rolweerstand draagt bij aan minder stroomverbruik hetgeen de actieradius uitbreidt. Omwille van het grotere gewicht is bandenslijtage sneller aan de orde. Dit stelt eisen aan het draagvermogen (load index). Een elektrische auto is in principe geruisloos en daarom wordt het geluid van de banden beter hoorbaar. Veel bandenproducenten leveren tegenwoordig banden met geluidsabsorberende technologie.

Het spanningsveld tussen lage rolweerstand en optimale veiligheid door een goede grip en en een korte remweg stelt eisen aan de band voor elektrische en hybride wagens. Bij de aanschaf moet daarom het EU-bandenetiket worden geraadpleegd. Consumentenonderzoek wezen banden met lage weerstand uit de Energieklasse A aan als het meest energie-efficiënt. Let wel: de zuinigste energieklasse is vooralsnog aan zomerbanden voorbehouden. Bekijk daarom het EU-bandenlabel samen met de expert en laat je alles uitleggen over  remwegprestaties op een nat wegdek, rolweerstand en energie-efficiëntie. Maak een geïnformeerde keuze.

Artikelbronnen:

https://banden.auto-onderdelen24.nl/terreinwagen

https://www.bandentips.be/nl/hoe-kies-ik-mijn-banden

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X