Het contact was gelegd via de mail, de afspraak was snel  gemaakt en zo ging ik op de overeengekomen dag en het goede tijdstip naar Barneveld. Ik meldde me bij de balie en Bert kwam er al snel aanlopen. Je kon door het mondkapje heen bijna z’n glimlach zien. Hij was wel benieuwd, wat ik van deze nieuwe dame (auto is vrouwelijk. red.) zou gaan vinden. Ik kreeg nog wat uitleg bij de auto en toen was het officieel… En met zijn woorden ‘veel plezier’ vertrok ik van de dam…

Opvallende punten

Wat vooral opvallend is aan deze editie van de Eclips Cross PHEV die ik mee heb, is de enorme ruimte. Oké SUV’s staan al wel bekend om hun ruimte, maar Mitsubishi heeft er wel extra over nagedacht als ik het zo in me opneem, want echt klein is ie niet. Mijn complimenten aan de ontwikkelaars. Je zou verwachten, dat de Eclips een grote draaicirkel heeft, maar dat valt best wel mee. Sterker nog, ik vind de draaicirkel opvallend klein. Dat zijn wel details, waar je op gaat letten.
En dan de vlotheid met optrekken. Van 0-100 in het uur zit je in slechts luttele seconden en de auto ligt, mede dankzij het geavanceerde 4×4 systeem, zeer goed op de weg! Waardoor je ook op de verharde wegen gelijk een goed gevoel hebt!
Wist je trouwens dat deze dame een trekgewicht heeft van 1.500 kilo!

Belangrijkste kenmerken

Tijdens de testritten die ik mag doen, ga ik ook wel eens hier in Veenendaal bij de school van mijn zoon langs. Een aantal weet, dat mijn zoon automonteur wil worden en die volgt mij trouw op diverse social media en is soms ook wel eens jaloers op de modellen, waar ik mee op pad mag.
Over dit model had ik contact met de leerkracht gehad en die reageerde direct met de mededeling: ‘Als je tijd hebt, kom dan maar even langs. Leuk!’
Wat is er dan mooier om van de jongere generatie te horen, wat ze van de auto vinden. Als er één namelijk eerlijk is met hun glasharde mening zijn het de pubers van deze generatie. De auto wordt uitgebreid bekeken en beoordeeld. En ze zijn het over één ding meer dan eens, er zit een fantastisch geluidsysteem in (ben ik het helemaal mee eens). En dan komen de specifiekere vragen en wordt ook ik op de proef gesteld. Eén van de vragen is: ‘Waarom is het een hybride en wat is het voordeel ervan?’ Al geruime tijd proberen ze de mensen in (deels) elektrische auto’s te krijgen. Dat wordt toch echt wel de toekomst, als ie al niet in aantocht is. En dit is misschien wel een voordeel van hybride, dat je langzaam kan wennen. Want de ene keer rijd je 100% elektrisch en de andere keer rijd je op benzine. Wat het grootste voordeel van hybride rijden is, is dat ze ontzettend snel zijn! En op het moment dat ik dat vertel, zie ik bij de heren menig oog gaan twinkelen. Die zijn er wel klaar voor.

Te lang kan ik helaas niet meer blijven, want ik heb nog meer te doen! En terwijl ik de jongens achterlaat, ga ik weer vol gas van het terrein. Menigeen zie je glimlachen. Zouden ze nu al helemaal om zijn?

Onverhard  en verhard

Zoals ik al eerder aangaf, heeft de Eclips een 4×4 systeem. Hoe je het wendt, of keert, mede daardoor geeft ie op de juiste plekken het veiligheidsgevoel. Terwijl ik naar mijn tweede locatie rijd, merk ik pas echt, hoe goed ze op verharde wegen rijdt. Ze past zich eigenlijk direct aan. Dat is wat je noemt een groot pluspunt. Hierdoor voel je je veilig op de weg.

Tegenwoordig is het eigenlijk standaard in de auto: een head-up display. Zo ook op dit model. En hoe erg ik er eerst ook op tegen was, hoe fijn ik het nu eigenlijk vind, want je kan gewoon alles op de weg in de gaten houden. Je ziet bijvoorbeeld je snelheid voor je neus, maar toch leidt dat niet af. Een gewaardeerd pluspunt naar mijn mening!
Maar zoals dat ook met off-road rijden gaat, je rijdt toch een stuk rustiger en het brengt juist door die head-up display ontspanning. Zeker voor iemand zoals ik, die net twee jaar bezig is met 4×4 rijden. Meer rust dus tijdens het off-road testen (je heb 4×4, of je heb het niet). Snelheid gewoon lekker kalmpjes houden…, rustig doorgaan. Ik zeg: top geregeld!

Bij de veranderen van onverharde naar verharde weg voel je de auto omschakelen. En dat is best grappig. Het kost de Mitsubishi verder helemaal geen moeite. Je merkt dat de Eclips zich op onverharde wegen thuis voelt.

Het is dan ook jammer, dat ik de Eclips uiteindelijk weer moet teruggeven, want ik had me er nog wel even mee kunnen vermaken.

Bedankt Autobedrijf Versteeg Buurman voor de service en de geboden mogelijkheden!

Jantine

Mitsubishi