Ingenieurs werken aan krachtige, nieuwe technologie voor een 3D-head-updisplay die veiligheidswaarschuwingen – bijvoorbeeld bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook, gevaren op de route en navigatieaanwijzingen – in het blikveld van de bestuurder projecteert en hem ondersteunt bij slecht zicht door weersomstandigheden en duisternis. Met zogenoemde augmented reality wordt diepte gegeven aan de weergave door berichten als het ware direct op de weg voor de auto te projecteren.
Studies in Duitsland hebben aangetoond dat stereoscopische 3D-weergave van instructies de reactietijd van de bestuurder kunnen bekorten en zijn inschatting van afstanden verbeteren.*
Deze innovatieve technologie kan in de toekomst – als autonoom rijden en autodelen realiteit zijn – ook worden gebruikt door de passagiers om 3D-films te streamen. Systemen die de bewegingen van hoofd en ogen van de passagiers volgen, passen de 3D-weergave individueel aan, zodat afzonderlijke schermen en 3D-brillen zoals die in de bioscoop worden gebruikt, overbodig zijn.
Als volledig autonoom rijden realiteit is, kan 3D-weergave de bestuurder een gepersonaliseerde gebruikservaring bieden en tegelijkertijd de passagiers de mogelijkheid bieden om onafhankelijk van elkaar hun infotainment te kiezen: media, reisinformatie, points of interest of films – voor iedere passagier optimaal weergegeven voor hun eigen zitplaats.
Het onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma – in samenwerking met het Engelse Centre for Advanced Photonics and Electronics (CAPE) van de Cambridge University – is gericht op de ontwikkeling van een hyperrealistische head-updisplay die zeer nauw overeenkomt met de werkelijkheid, waardoor bestuurders natuurlijker en sneller reageren op gevaren en waarschuwingen.
Valerian Meijering, Human Machine Interface & Head-Up Display Researcher van Jaguar Land Rover, zegt: “Development in virtual and augmented reality is moving really quickly. This consortium takes some of the best technology available and helps us to develop applications suited to the automotive sector. Not only does it provide a much richer experience for customers, but it also forms part of our Destination Zero roadmap; helping us to move towards a safer, more intuitive and smarter future, for everybody.”
Professor Daping Chu, Director van het Centre for Advanced Photonics and Electronics, vertelt: “This programme is at the forefront of development in the virtual reality space – we’re looking at concepts and components which will set the scene for the connected, shared and autonomous cars of the future. CAPE Partners are world-leading players strategically positioned in the value chain network. Their engagement provides a unique opportunity to make a greater impact on society and further enhance the business value of our enterprises.”
De ontwikkeling van head-updisplaytechnologie van de volgende generatie vindt plaats in het kader van Jaguar Land Rovers toekomstvisie Smart Cabin: de toepassing van technologieën die samen – in de toekomst van autonoom rijden en autodelen – een persoonlijke ruimte creëren voor de inzittenden van de auto en die de veiligheid verhogen en meer entertainment en comfort bieden.
Alle inspanningen samen leiden naar Destination Zero, de ambitie van Jaguar Land Rover om de samenleving veiliger en gezonder te maken en het milieu schoner. Door voortdurende innovatie, om zijn producten en diensten aan te passen aan de eisen van een snel veranderende wereld, wil Jaguar Land Rover naar een toekomst zonder emissies, zonder ongevallen en zonder verkeersopstoppingen.
Centre for Advanced Photonics and Electronics (CAPE) Jaguar Land Rover is een toonaangevende partner van het Centre for Advanced Photonics and Electronics (CAPE) en is verantwoordelijk voor het onderzoek op het gebied van automobiliteit. CAPE maakt gebruik van de expertise van elke tak van de technische wetenschappen van Cambridge University om wereldwijd toonaangevende samenwerking te stimuleren vanuit zijn moderne R&D-faciliteiten in de Electrical Engineering Building.
* Stereoscopic 3D user interfaces exploring the potentials and risks of 3D displays in cars; Nora Broy, Stuttgart, 2016
– Persbericht