Bij wielmoeren hebben mensen nog wel eens de neiging om de schroefdraad in te vetten om vastzittende, of zwaar draaiende wielmoeren te voorkomen. Maar doe dit niet!
Een wielmoer of -bout moet met een bepaalde spanning met een momentsleutel worden vastgetrokken. Die spanning wordt mede gemaakt door de wrijving van het schroefdraad en het (schuine) contactvlak van de moer of bout. Op het moment dat je daar bijvoorbeeld kopervet aan smeert, wordt die wrijving veel minder, waardoor je het risico loopt, dat de bouten worden ‘opgerekt’ en mogelijk zelfs afbreken. Een schone wielmoer met een schoon tapeind is dus het enige goede!
Voor het vastzitten van het wiel op de naaf kan je bijvoorbeeld een heel klein beetje vaseline gebruiken, maar ook hier geldt: zorg dat het schoon is.
Gebruik voor een lichtmetalen wiel sowieso geen kopervet, want dan weet je zeker, dat hij na een half jaar niet meer los komt. Koper en aluminium samen vormen namelijk geen gelukkig huwelijk….
Waar dan wel? Bijvoorbeeld bouten die een chassis of draagarm indraaien, mogen best een likje vet hebben. Lange bouten die door een rubberen, of stalen bus heengaan, mogen op de schacht ook wat vet hebben. De monteur die de rubbers over 5 jaar moet vervangen zal je dankbaar zijn! 😉
Wees dus bewust van waar je die vetkwast bij pakt en raadpleeg eventueel een professional voor advies.
Met avontuurlijke groet,
with adventurous greeting,
mit abenteuerlichem Gruß,
Jip Saris