Na een jaar van virtuele ontwikkeling en analyse, met onder meer virtuele doorwadingen met snelheden tot 50 km/h, is het nu tijd voor de keiharde praktijk. Prototypes van de nieuwe Range Rover Electric worden de komende maanden blootgesteld aan de meest extreme weers- en wegomstandigheden.

In Zweden wordt getest in de vrieskou met temperaturen tot -40° C en in Dubai bij zinderende temperaturen tot +50° C. Dit om te onderzoeken en te bepalen of zaken als de elektrische aandrijving, het onderstel en het in de bodem gemonteerde accupack zijn opgewassen tegen deze uitdagende omstandigheden, zoals van een Range Rover wordt verwacht.

Met ingang van vandaag kunnen geïnteresseerden zich aanmelden voor plaatsing op een wachtlijst, om straks als een van de eersten een bestelling voor de nieuwe Range Rover Electric te kunnen plaatsen, nog voordat de orderboeken officieel opengaan.

Geraldine Ingham, Managing Director Range Rover, zegt: “Since going on sale in 2021 the latest generation Range Rover has set a new benchmark for desirability. Across the globe, we’re seeing the highest levels of client demand in our 53-year history. “Because of this unprecedented success story, we’re now opening the official waiting list for the opportunity to be among the first to place a pre-order for the most anticipated Range Rover of recent times. Marking a new era for the Range Rover brand: the original luxury SUV is now available as an all-electric model.”

De eerste volledig elektrische Range Rover tilt de beleving van moderne luxe naar een nog hoger niveau. Zijn karakteristieke, Britse design blijft onderscheidend en toonaangevend. Ook zal dit nieuwe model andere luxe elektrische SUV’s ver achter zich laten met zijn terreinvaardigheid, trekvermogen2 en waadcapaciteiten.

Thomas Müller, Executive Director Product Engineering JLR, zegt: “We are on target to create the quietest and most refined Range Rover ever created. The magic ingredients that underpin the success of Range Rover remain unchanged: timeless, reductionist design, a serene cabin and go-anywhere capability – but now offered with zero tailpipe emissions. And as repeated throughout history, the Range Rover will continue to set the standard. The first of its type. An electric luxury SUV that can deliver on the Range Rover promise. A true global luxury product, as yet unseen in the industry. Created in the heart of the United Kingdom, the Range Rover Electric will slot into the range alongside its mild hybrid [MHEV] and plug-in electric hybrid [PHEV] siblings, offering a breadth of options to meet our clients’ needs.”

De Range Rover Electric zal een vermogen leveren dat vergelijkbaar is met dat van het vlaggenschip, de Range Rover V8, en biedt sublieme offroad-capaciteiten dankzij de door Land Rover experts ontwikkelde vierwielaandrijving, die al sinds de eerste generatie Range Rover uit 1970 een toonaangevende rol speelt. Het testen in de praktijk is nu begonnen. De ontwikkelingsingenieurs richten zich hierbij niet alleen op de zware testomstandigheden, maar willen er ook zeker van zijn dat dit de stilste en meest verfijnde Range Rover ooit zal worden, met unieke Active Noise Concellation, sound design en een hoog niveau van interieurcomfort.

Ontwerp, ontwikkeling en productie van de nieuwe Range Rover Electric zijn volledig geconcentreerd in het Verenigd Koninkrijk, op basis van de flexibele Modular Longitudinal Architecture (MLA). De productie vindt plaats in Solihull, op dezelfde productielijn als de Mild Hybrid (MHEV) en Electric Hybrid (PHEV) versies van de Range Rover. Voor het eerst worden de accupacks en elektromotoren gebouwd en samengesteld in JLR’s nieuwe Electric Propulsion Manufacturing Centre in Wolverhampton. Deze fabriek speelt een grote rol in de ambitie van Range Rover om in 2039 volledig CO2-vrij te kunnen opereren.