Bovendien werd ik er op geattendeerd, dat ze bij Delta Berging in Ermelo een Nissan Navara 4×4 hebben rijden. Een speciaal omgebouwde! Daar moest ik heen! Ik had contact met eigenaar Martin Vis. Ik vertelde hem mijn verhaal en hij zei: ‘Nou, dan moet je maar eens hier naartoe komen. En zo geschiedde!

Inmiddels weet ik door mijn schrijven voor een transportblad, dat het vak berging geen dag hetzelfde is. Je weet hoe laat je begint, maar je weet nooit, hoe laat je thuis bent, want als je last minute een melding krijgt, dan moet je gaan. Je kan niet zeggen: ‘Wacht maar tot de nieuwe ploeg er is.’ Dat kan niet!
Toen ik aankwam, had Martin net een melding binnengekregen. En dus moesten we eigenlijk gelijk weg. Of ik dat vervelend vond? Nou nee, natuurlijk niet! De auto werd gehaald en ondertussen maakte in kennis met Anouk. Anouk is een Mechelse herder van 7 jaar. Zodra de Nissan wordt gestart, dan weet ze, dat ze mee mag en dartelt ze al helemaal om de auto heen. Martin vertelt, dat Anouk exact alles weet en hij had gelijk! De mededeling dat ik mee mocht, was even schakelen, maar hé…, gelijk een melding. Anouk zat al achterin de auto. ‘Dat is echt haar plek’, vertelt Martin mij. Ze heeft zelfs ook een stok in de auto liggen. Ik zou er later achter komen, waar die voor is.
Onderweg naar de melding steken we dan maar even van wal met het vragen. Want ja, mee mogen is één ding, maar de eindredacteur wil natuurlijk ook een goed verhaal zien. Dus ga ik aan de slag.

Tekst loopt door onder de foto.

Delta Berging

Geschiedenis

Delta Berging gaat al een tijd terug. Je moet hierbij denken aan 1963! En Martin vertelt het verhaal over hoe zijn ouders hier zijn terechtgekomen. Het valt op, dat Martin trots is op zijn geschiedenis. Sinds 1982 zitten ze al weer op de huidige locatie. Het is een mooi, prachtig terrein. Maar gezien de vele werkzaamheden die ze moeten doen en hoe ze op alles moeten zijn voorbereid, heb je deze ruimte ook echt wel nodig. In 1988 startte Martin een VOF op met zijn moeder. En in 1996 zei hij: ‘Ik ga het zelf doen’ en werd hij officieel zelfstandig. Inmiddels heeft hij 35 man in dienst, 22 voertuigen en 4 vestigingen. Het is misschien wel hard werken, maar hij is trots op zijn bedrijf. En met zo’n geschiedenis snap ik dat ook wel. Maar Martin is wel heel eerlijk en vertelt: ‘Zonder mijn team ben ik nergens! Samen staan we 24/7 klaar.’

Aankoop
Martin grinnikt en zegt: ‘De aankoop van die Nissan ging niet zo gemakkelijk als je zou verwachten. Ik heb haar in Rome opgehaald. In Brescia om precies te zijn. Daar zit de opbouwfabrikant van deze auto. Deze heeft van 2013 tot 2019 in Rome gediend. Het kwam perfect uit, want ik had nog iets nodig voor de parkeergarage. Want je kan met de vrachtwagens nou eenmaal niet in elke parkeergarage. Nou ja, eerlijk gezegd lukt dat in geen één. Dus ik had nog wel wat specifieks nodig! En zo geschiedde, dat uiteindelijk deze dame hier kwam. Ze was al bergingsgebruiksklaar. Maar ze was wel wit en daar moest dus nog wat aan gebeuren. Wij hebben haar in onze eigen werkplaats uit elkaar gesleuteld en weer opgebouwd. Ze is door Winkoop gespoten en na een wachtperiode is ze door de RDW goedgekeurd en sinds begin vorig jaar is ze bij ons. Voorlopig zijn we nog niet klaar met haar, zal ik je vertellen, maar ze is echt een heerlijke aanwinst.’

Aan het werk

Op locatie aangekomen, neemt Martin contact op met de klant. Hij rijdt naar de aangegeven locatie en we kunnen naar binnen. Pas dan merk je, hoe geavanceerd de Nissan is. Martin verlaagt hem wat, want anders zit je met die lepel en dan kan je er nog niet mee de garage in. Ook al is het onbekend terrein voor hem, hij manoeuvreert met de Nissan door de garage heen, alsof het niets is. Hij kent de auto van a tot z.
Bij de auto aangekomen, staat de eigenaar al te wachten en hij vertelt zijn verhaal. Van afstand bekijk ik het ritueel en bedenk me: ‘Als berger moet je ook wel een hoop kunnen…, aanhoren…, kennis van auto’s hebben en dan ondertussen ook weten, hoe de auto werkt, zodat je hem kan aanhaken. Respect! Dan zie ik, hoe de auto werkt en het is prachtig om te zien. Ik begrijp wel, dat ze voor deze versie hebben gekozen. De kracht van het 4×4 systeem van de Nissan doet vervolgens zijn eigen werk. Buiten aangekomen wordt de auto omgezet naar de auto van de collega en vervolgen Martin en ik onze weg weer. Maar niet voordat Anouk nog even de poten heeft gestrekt (daar was dat stokje dus voor).

Een wijze les

Teruggekomen op de zaak wordt de auto weer keurig weg geparkeerd en vertelt Martin mij, dat hij mij nog even aan de auto wil laten zien, wat er nog meer is aangepast. Het totaalgewicht van de Nissan is 3.500 kg. Maar dat is dan ook niet voor niets. Aan de voorkant is hij sowieso 200 kilo verzwaard. Inclusief de elektrische lier met een gewicht van 1.500 kilo moet je natuurlijk achter ook wel één en ander verstevigen. De veerbladen zijn versterkt/verzwaard. En ook de luchtvering is omgebouwd. Het chassis is natuurlijk verzwaard voor het extra gewicht, want hij moet het wel aankunnen. De achteras is uiteraard ook verzwaard en de voorveren zijn aangepast. Dit overigens door een erkend 4×4 specialist. Nog een bijzonder detail is, dat de Nissan een rijhoogte heeft van 1.85 m, maar dan moet de lepel in laad- en losstand worden gezet. Kortom, eigenlijk is er niets standaard aan deze Nissan en dat maakt de auto nog meer bijzonder, dan ik had verwacht.
Ik ben weer veel wijzer geworden, maar we moeten afscheid nemen.

Martin en team, bedankt voor het warme welkom en de waanzinnig leuke, leerzame dag! Na vandaag begrijp ik, waarom jullie voor deze speciale 4×4 hebben gekozen.

Jantine

Delta Berging