[vc_row][vc_column][vc_column_text]De Q8 e-tron – het topmodel binnen Audi’s lijn met elektrische SUV’s en crossovers – heeft een geoptimaliseerd aandrijfconcept, verbeterde aerodynamica en een accupakket met een grotere capaciteit en betere laadprestaties. Daarmee is nu een actieradius mogelijk van 582 kilometer* (WLTP) voor de SUV-versie en zelfs 600 kilometer* voor de Sportback. Ingrijpende wijzigingen aan met name het front geven het nieuwe vlaggenschip bovendien een nog modernere uitstraling.
- Accupakket met grotere capaciteit en betere laadprestaties
- Vernieuwd design en dynamische rijkarakteristieken
- CO2-neutrale productie, toepassing van gerecyclede materialen
Met de introductie van de Audi e-tron, zo’n vier jaar en 150.000 auto’s geleden, is Audi systematisch een elektrische richting ingeslagen. Het elektrische portfolio bestaat inmiddels uit acht modellen, in 2026 zijn dat er meer dan twintig. “Binnen onze ‘Vorsprung 2030’-strategie hebben we vastgelegd dat 2026 het jaar is waarin we afstappen van verbrandingsmotoren, en dat Audi over elf jaar een volledig elektrisch automerk is”, verklaart Markus Duesmann, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG.
“In de nieuwe Q8 e-tron hebben we de capaciteit van het accupakket en de laadprestaties aanzienlijk verbeterd, voor een betere efficiëntie en een optimale balans tussen de energiedichtheid en laadcapaciteit”, licht Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling, toe. “Daarnaast hebben we de motoren, de progressieve besturing en de actieve systemen voor het onderstel vernieuwd.”
Nieuwe looks, nieuwe naam, nieuwe merkidentiteit
Door de auto ‘Q8 e-tron’ te noemen, benadrukt Audi de positie van het nieuwe topmodel binnen de lijn van elektrische SUV’s en crossovers. Dankzij het vernieuwde design van de voor- en achterzijde zijn de Audi Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron direct herkenbaar als volledig elektrische auto’s. De prestigieuze elektrische SUV is het eerste model dat is voorzien van Audi’s nieuwe tweedimensionale logodesign van de vier ringen.
Drie aandrijflijnen
De Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron worden allebei aangeboden met drie verschillende aandrijflijnen en elektrische vierwielaandrijving. De Q8 50 e-tron en Q8 50 Sportback e-tron basisversies hebben twee motoren, die in boost-modus een vermogen van 250 kW en een koppel van 664 Nm leveren. De SUV heeft een range van 491 kilometer* (WLTP), de Sportback van 505 kilometer* (WLTP).
De Q8 55 e-tron en Q8 55 Sportback e-tron hebben eveneens twee motoren, met 300 kW vermogen en 664 Nm aan koppel. De actieradius van de SUV is 582 kilometer* (WLTP) en van de Sportback maximaal 600 kilometer* (WLTP). Net als bij de Q8 50 e-tron is de topsnelheid begrensd op 200 km/u. De Audi SQ8 e-tron en SQ8 Sportback e-tron worden aangedreven door drie motoren, met een vermogen van 370 kW en een koppel van liefst 973 Nm. De range van de S-modellen bedraagt 494 kilometer* (SUV, WLTP) tot 513 kilometer* (Sportback, WLTP). De top is begrensd op 210 km/u.
Grotere accucapaciteit en betere laadprestaties
De Audi Q8 e-tron beschikt over een accupakket met een nettocapaciteit van 89 kWh (bruto: 95 kWh), de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron hebben een batterij met een nettocapaciteit van 106 kWh (bruto: 114 kWh). Door het verbeterde accumanagementsysteem is de bruikbare capaciteit verder vergroot. Bij een snellaadstation bereikt de Q8 50 e-tron een maximum laadkracht van 150 kW, de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron hebben een laadvermogen van 170 kW. Het grotere accupakket kan in ongeveer 31 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Onder optimale omstandigheden betekent dit een actieradius van 420 kilometer* (WLTP). Aan een publieke laadpaal of wallbox kan de Q8 e-tron met een vermogen van 11 kW worden opgeladen. Optioneel biedt Audi een 22 kW boordlader aan.
Elektrische torque vectoring voor meer dynamiek
De Audi Q8 e-tron heeft een verbeterde asynchroonmotor op de achteras. Als de motor niet wordt gebruikt, heeft hij minder energie nodig om trekkracht te genereren. Dit heeft een gunstig effect op het stroomverbruik en de actieradius. In de S-versie is de aandrijflijn – met drie elektromotoren – eveneens verder verfijnd. De vooras wordt aangedreven door een 124 kW sterke elektromotor. De achteras is gekoppeld aan twee elektromotoren, elk goed voor 98 kW, die beide de aandrijving van een achterwiel voor hun rekening nemen. In de SQ8 e-tron heeft de bestuurder een piekvermogen tot 370 kW tot zijn beschikking. In een fractie van een seconde kunnen de aandrijfkrachten door beide elektromotoren over allebei de achterwielen worden overgebracht.
Balansoefening tussen comfort en sportiviteit
De nieuwe Audi Q8 e-tron heeft standaard luchtvering met adaptieve schokdempers. Om de laterale dynamiek van de auto te optimaliseren, is de veerkarakteristiek verder verfijnd. De elektronische stabiliteitscontrole (ESC) staat nu een betere manoeuvreerbaarheid toe, met name in krappe bochten. Ook biedt de Q8 e-tron een duidelijk verbeterd stuurgedrag dankzij de aangepaste progressieve besturing.
Verbeterde aerodynamica
Bij de Audi Q8 e-tron was de aerodynamica een prioriteit. In het geval van de Sportback heeft dit geresulteerd in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24, ten opzichte van 0,26 bij het vorige model. De cw-waarde van de Q8 e-tron bedraagt nu 0,27 (voorheen 0,28). De wielspoilers aan de onderzijde van de carrosserie geleiden de luchtstroom beter rond de wielen. Bij de SQ8 Sportback e-tron zijn alleen bij de achteras spoilers geplaatst. De Q8 e-tron is de eerste Audi waarbij het gebied rond de grille automatisch afdicht, naast de elektrische shutters die de luchttoevoer naar de radiateur sluiten. Hierdoor wordt de luchtstroom rond de voorzijde van de auto geoptimaliseerd en worden ongewenste verliezen tegengegaan.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”34830,34831,34833,34832″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]