[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Het ontwikkelingsteam van Porsche heeft de 911 Dakar over de hele wereld getest, onder de meest extreme omstandigheden. In totaal legden de testrijders zo’n 500.000 kilometer af, waarvan meer dan 10.000 kilometer offroad.

Zo werd de testbaan van Château de Lastours in Zuid-Frankrijk gebruikt om het rijgedrag van de auto op typische rallyparcoursen te testen en de ophanging daar verder te verfijnen. “Alle Dakar-teams komen hier om hun auto’s in Europa te testen voor deze rally”, verklaart Porsche-fabriekscoureur Romain Dumas. De Fransman was aanvankelijk verbaasd toen hem werd gevraagd om een ​​nieuwe 911 te testen op Château de Lastours, of all places. Zijn verbazing maakte al snel plaats voor bewondering. Zelfs hogere jumps bleken geen probleem voor het chassis dankzij het robuuste karakter en de grotere bodemvrijheid. “Ik wist al wat een 911 kan op de weg,” aldus Dumas, “maar ik ben nu ook verbluft door hoe deze sportwagen presteert op onverhard terrein.”

Walter Röhrl onder indruk van handling op sneeuw en ijs

Tweevoudig Wereldkampioen rally Walter Röhrl was de gelukkige om de 911 Dakar te testen op het grote testterrein in Arjeplog, Zweden. Het dikke ijs van de bevroren meren biedt Porsche-testrijders de ideale basis voor extreem testwerk. Met de lage wrijvingsweerstand op sneeuw gaat het allemaal om tractie en stuurprecisie. Zelfs offroad moet een Porsche 911 nauwkeurige feedback geven. Röhrl is enthousiast: “De auto is ongelooflijk leuk om in te rijden”, zegt hij. “Alles werkt zo precies en rustig.”

Intensieve testprogramma’s in rotsachtig terrein en woestijnen

De 911 Dakar moest zich ook bewijzen op zandpaden en hoge duinen. De offroadsportwagen werd in Dubai en Marokko steile duinen van 50 meter opgejaagd bij temperaturen tot 45 graden Celsius. Vooral hier komt het speciale karakter van de 911 Dakar optimaal tot zijn recht, door de combinatie van een laag gewicht, een grotere bodemvrijheid, een krachtige motor achterin en een korte wielbasis.

Bergmeister verrast door rijdynamiek op alle ondergronden

Ook Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister is verrast door de rijdynamiek van de ongewoon hoge 911 op zowel losse ondergrond als asfalt. “Zelfs met z’n hoge bodemvrijheid en terreinbanden is dit nog steeds een echte 911”, zegt hij. “Het ABS is geoptimaliseerd voor het remmen op grind en het is verbazingwekkend hoeveel tractie de offroadbanden leveren. Deze 911 is echt geweldig om te rijden.”

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”34840,34839,34838,34837″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]