De 2024 W2RC kalender begint met de Dakar Rally, georganiseerd door Amaury Sport Organisation (A.S.O.) en wordt gevolgd door de Abu Dhabi Desert Challenge, de Transiberico Rally in Spanje en Portugal, de Desafio Ruta 40 in Argentinië en de Marokko Rally.

In de afgelopen jaren was het team van Toyota Gazoo het te kloppen team, maar er zijn sinds de afgelopen Marokko Rally in oktober wat rijders van team veranderd en daarmee kunnen de krachtsverhoudingen best eens wat zijn gewijzigd.

Hoe dan ook, het zal de laatste rally voor Team Audi Sport zijn, maar de eerste voor het M-Sport Ford World Rally Team en potentieel misschien het beste voor Bahrain Raid Extreme en z’n vloot Prodrive Hunters.

Voeg daarbij inschrijvingen in T3 (FIA Challenger) en T4 (SSV), nieuwe regels voor T1.U (Ultimate) en T3.U (Ulrimate) en dit is wederom een bewijs, dat cross-country rally’s van sterk naar nog sterker gaan.

Kan Toyota het succes voortzetten?

Toyota Gazoo Racing domineerde de afgelopen twee Dakar’s met Nasser Al-Attiyah in 2022 van start tot finish aan de leiding. Afgelopen januari won hij de derde special stage om daarna de leiding niet meer af te staan en uiteindelijk z’n vijfde titel te pakken.

Maar na de Marokko Rally van afgelopen oktober kondigde de man uit Qatar aan, dat hij zou overstappen naar het BRX team en met een Prodrive Hunter zou gaan rijden en dus een opmerkelijke succesreeks met Toyota, dat naast zijn kampioenschap ook nog eens de W2RC constructeurs titel in 2023 in de wacht sleepte en als bonus de FIA World Cup voor Cross-Country Baja’s meepakte, zou beëindigen.

Toyota heeft bewezen over goed materiaal te beschikken met de Hilux met V6 motor en de in Zuid-Afrika gebouwde DKR T1+ Hiluxen zullen zeker ook in de komende Dakar voorin meestrijden voor de eindoverwinning.

De Argentijn Lucas Moraes was één van de sterren van de Dakar 2023, want hij eindigde bij zijn debuut bij het Gazoo team als derde. Hij stapte van Overdrive Racing over naar Toyota Gazoo Racing om naast de 2009 Dakar winnaar Giniel de Villiers mee te racen en naast Henk Lategan, Saood Varawa en Guy Botterill, welke laatste drie geregeld naast De Villiers meededen in het South African Rally-Raid Championship. Moraes heeft als bijrijder Armand Monleon, die eerder op de motor meedeed. De 21-jarige Seth Quintero gaat met bijrijder Dennis Zenz ook voor Gazoo Racing de 2024 Dakar in. Lategan was herstellende van een blessure die hij tijdens een wedstrijd in Zuid-Afrika opliep, maar vormde een team met Brett Cummings en finishte als vijfde in de Dakar 2023, één plaats achter De Villiers. Toyota bezette vier van de top vijf plaatsen in het klassement.

Gehele vooruitblik in 4WD Magazine uitgave 1-2024.