- Volledig nieuwe compacte SUV ontwikkeld met focus op Europese klanten
- Geen compromis in Lexus-luxe, verfijning en kwaliteit
- Gebouwd op aangepaste versie GA-B global architecture platform
- Nieuwe 1,5-liter hybride-elektrische aandrijflijn
- Nieuwe, krachtige bipolaire nikkelmetaalhydride batterij
- Interieur: elegante eenvoud, vakmanschap en karakter
- Een gepersonaliseerde LBX dankzij keus uit vier ‘atmospheres’
LEXUS BREAKTHROUGH CROSSOVER
LBX staat voor Lexus Breakthrough Crossover, een compacte SUV die de aantrekkingskracht van Lexus op nieuwe markten zal vergroten. Hij omarmt hedendaagse ideeën op het gebied van design en technologie, maar staat evenals eerdere Lexus-modellen voor de kenmerkende Lexus-kwaliteiten van het luxe, betrokken vakmanschap en de Omotenashi-gastvrijheid.
DE ESSENTIE VAN LEXUS GEDISTILLEERD
Dit is een auto die gemakkelijk is om mee te leven, maar die geen compromissen sluit op het gebied van kwaliteit en aandacht voor details: de essentie van Lexus is gedistilleerd in een kleinere verpakking en overstijgt de traditionele verwachtingen van klanten over wat een premium compacte SUV kan bieden.
FOCUS OP EUROPESE KLANT
De LBX betekent ook een doorbraak voor Lexus als bedrijf in Europa. Voor het eerst is Europa wereldwijd de leidende regio voor de ontwikkeling van een nieuw Lexus-model. Deze invloed zal ertoe bijdragen dat de LBX een van de bestsellers van het merk in Europa wordt.
Het gebruik van een drieletterige naam is veelzeggend – eerder had alleen de legendarische LFA supercar die onderscheiding. De keuze voor de naam LBX laat zien dat Lexus veel vertrouwen heeft in zijn nieuwe model. Net zoals de LFA een andere kant van het merk liet zien op het gebied van karakter en prestaties, zo zal de LBX op zijn eigen manier het bereik en profiel van het merk vergroten.
Als nieuwe toetreder tot het gevestigde SUV-gamma van Lexus is hij aantrekkelijk voor een jonger publiek – in leeftijd en mindset – en voor mensen die niet eerder een Lexus hebben overwogen.
Hoofdingenieur Kunihiko Endoh licht toe: “Ons doel was om het conventionele concept van een luxe auto uit te dagen. We hebben grondig gezocht naar een rijervaring die een natuurlijke dialoog tussen de bestuurder en zijn auto mogelijk maakt en naar een verfijnd design.”
DESIGN: EEN NIEUWE LEXUS-IDENTITEIT
De designambitie van Lexus was om een auto te creëren met een meer ontspannen dan formeel karakter, met een authentieke, moeiteloze stijl waarmee mensen zich onmiddellijk verbonden voelen. Het belangrijkste aspect van het ontwerp is een front dat de spindlegrille – een designkenmerk van het afgelopen decennium – doorbreekt en Lexus een nieuw tijdperk inleidt.
Koichi Suga, General Manager Lexus Design, legt uit: “We hebben de spindle grille omgevormd om plaats te maken voor een nieuw design. We zijn erin geslaagd een nieuwe identiteit te creëren die totaal anders is dan voorheen en toch direct herkenbaar is als een Lexus.”
De grille is ook het startpunt voor de lijnvoering van de LBX. De A-stijl is ver naar achteren geplaatst. Daardoor is de motorkap relatief lang en lijkt het passagierscompartiment compact. Samen met de korte overhangen, de 18-inch lichtmetalen wielen en de sterk gewelfde wielkasten leidt dat tot een krachtig profiel, dat ook in aerodynamisch opzicht zeer efficiënt is.
Opvallende kenmerken aan de achterzijde zijn de dakspoiler, de plaatsing van de kentekenplaat in de bumper, de prominente uitgeschreven merkaanduiding en de nieuwste versie van de lichtband met de kenmerkende L-signatuur.
De nieuwe Lexus LBX is 4.190 mm lang, 1.825 mm breed en 1.545 mm hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2.580 mm. Een nauwe luchtopening onder de motorkap verbindt de slanke koplampunits. Dagrijverlichting is in de units geïntegreerd en de kenmerkende L-vorm springt direct in het oog. Die is nu naar buiten gericht en sluit daarmee aan bij de richtingaanwijzers.