Of het nu gaat om het vervoeren van gereedschap en bouwmaterialen of uitjes in het weekend, de nieuwe Ford Ranger is tegen zijn taak opgewassen. Ford heeft hiervoor samen met bestaande pick-up bezitters praktische en slimme functies ontwikkeld die de Ranger de meest veelzijdige en capabele Ranger ooit maken.
Eind 2022 is de volgende generatie Ranger in Europa te bestellen. Levering start naar verwachting begin 2023.
Een werkplek op wielen
Of het nu gaat om ondernemers of avonturiers die “spullen” moeten vervoeren. Het designteam van Ford heeft meer dan 5.000 interviews gehouden met bestaande pick-up klanten om te onderzoeken hoe zij de laadbak gebruiken. Naar aanleiding hiervan heeft Ford vele innovatieve manieren ontwikkeld om klanten te helpen de laadruimte toegankelijker te maken en effectiever te gebruiken.
- Met de opstap voor de laadbak kan de laadbak makkelijker betreden worden. De opstap is via twee stalen steunen rechtstreeks aan de laadbak bevestigd en heeft een sterke constructie. Zo hoeft het (modderige, gladde) wiel niet meer gebruikt te worden om in de laadbak te klimmen.
- Dankzij de laadbakverlichting is het in het donker inpakken van een klus- of kampeerlocatie een stuk eenvoudiger.
- De zoneverlichting kan worden bediend via het infotainmentsysteem met aanraakscherm in de auto of via de FordPass™ 2-app op de smartphone. Een combinatie van koplampen, instapverlichting, nummerbordverlichting en verlichting in de laadbak kan worden ingesteld om een gebied van 360 graden rond de pick-up, of alleen specifieke zones, te verlichten, zodat de omgeving van het voertuig ’s nachts veilig kan worden geïnspecteerd.
- De makkelijk te tillen achterklep, die met één hand omhoog en omlaag kan worden gebracht, fungeert ook als mobiele werkbank. Het werkoppervlak van de achterklep is ontworpen om gebruikers te helpen bij klusjes. Twee klemvakken, verborgen door verende kappen in de achterklep, zijn ontworpen om hout of andere projectmaterialen vast te zetten. Een ingebouwde liniaal met stappen van 10 mm (op modellen die niet zijn uitgerust met een uitneembare voering) het meten gemakkelijk maakt.
- De laadbak krijgt optioneel stroom via een gelijkstroom-wisselstroomomvormer van 400 W en stopcontacten van 12 V. Zo kunnen klanten een reeks apparaten van stroom voorzien door ze rechtstreeks op de Ranger aan te sluiten. Met een vermogen van 400 W kunnen onder meer een kleine oven, elektrische koelbox, smartphone of laptop op het stopcontact in de laadbak worden aangesloten.
“Mijn taak is me te verplaatsen in de gedachten van onze klanten en de functies te integreren die bieden wat zij nodig hebben. Dat is in feite ook het meest uitdagende en leuke deel van mijn werk: praten met gebruikers, hun vereisten leren kennen, een oplossing uitwerken en die dan realiseren. En of onze klanten nu doe-het-zelvers, kleine ondernemers of fanatieke avonturiers zijn, ze vertrouwen allemaal op een laadruimte die functioneel, handig en duurzaam is”, aldus Anthony Hall, Ranger vehicle engineering manager.
Innovaties om ladingen te helpen vervoeren
De vernieuwe laadbak van de Ranger bevat diverse innovaties die de eigenaar helpen de laadruimte aan te passen aan zijn behoeften.
- De nieuwe uitneembare voering is voorzien van functionele scheidingswanden, zodat gebruikers compartimenten kunnen creëren om spullen op te bergen die ze anders misschien in de cabine zouden moeten meenemen. Scheidingswanden kunnen thuis uit hout op maat worden gemaakt en vervolgens naar behoefte worden geïnstalleerd en verwijderd. Bovendien is het verbeterde en bredere voorgevormde profiel van de voering comfortabeler voor de knieën en veel gemakkelijker schoon te maken. Tot slot biedt het profiel grip, zodat voorwerpen minder snel wegglijden.
- Het in- en uitladen van de Ranger is nog nooit zo eenvoudig geweest. Met meer dan 1.200 liter heeft de laadbak het grootste volume in zijn klasse,3 wat betekent dat klanten meer kunnen vervoeren. Doordat de Ranger nu 50 mm breder is, biedt de laadbak plaats voor een standaard europallet tussen de wielkasten (tot 1.224 mm), terwijl de lengte van de laadbak – afhankelijk van de variant – varieert van 1.638 mm tot 2.305 mm.
- Een interne rail met verende, verstelbare klemmen aan weerszijden van de laadbak stelt klanten in staat hun klemmen en bevestigingspunten aan te passen aan elke lading. Klemmen verschuiven en vergrendelen is mogelijk op negen plaatsen langs de rail. Ook zitten er zes vaste bevestigingspunten in de laadbak.
- Externe bevestigingsrails bieden extra flexibiliteit bij het laden en lossen en zijn ontworpen om gemakkelijk ratelbanden en touwen te monteren. Wildtrak-modellen zijn uitgerust met aluminium profielen die dienst doen als bevestingsrails over de volledige lengte van de laadbak.
- Duurzame plastic laadbak- en achterklepkappen beschermen de randen van de laadbak en de bovenrand van de achterklep tegen beschadiging. Dat betekent dat gebruikers uitrusting in de laadbak kunnen laden, zonder bang te hoeven zijn dat de lak van de bovenkant van de laadbak of achterklep wordt beschadigd.
- Laadbakkappen zijn afneembare plastic kappen die bevestigingspunten voor accessoires zoals luifels en dwarsstangen voor uitrusting voor avontuurlijke reizen en kampeertochten afdekken.
- Met de standaard bevestigingspunten voor een dakplatform kunnen daktoebehoren, zoals dragers of een platform, gemakkelijk worden gemonteerd. De daklast van de volledig nieuwe Ranger is 350 kg (statisch) en 85 kg (dynamisch).
- Met de optionele elektrisch bedienbare rollertop kunnen klanten de afdekking van de laadbak openen en sluiten met hun sleutel, via een schakelaar in de laadbak of via het dashboard. Aan de zijkanten van de rollertop is het voor klanten mogelijk om gemakkelijk fietsen, kajaks, snowboards/ski’s of kampeeruitrusting te bevestigen voor transport. De elektrisch bedienbare rollertop heeft ijsverwijderings- en antiklemfuncties voor extra gemak en bescherming.
De volledig nieuwe Ranger zal vanaf de introductie in Europa verkrijgbaar zijn met meer dan 150 door de fabriek ondersteunde accessoires. De ingenieurs van Ford zijn zich ervan bewust dat de Ranger vaak van veel accessoires zal worden voorzien. Zij hebben daarom ruimte voor een tweede accu onder de motorkap en een voorbedraad hulpschakelpaneel aangebracht om de montage van lichtbalken, lieren of complexere conversies, zoals kiepbakken en sleepuitrustingen makkelijker te maken.