Nu te bestellen: twee plug-in hybrids en nog een dieselversie van de populaire nieuwe SUV

De GLC is efficiënter dan ooit: alle uitvoeringen zijn voorzien van hybride aandrijfsystemen. Het motorengamma bestaat uit viercilinder benzine- en dieselmotoren gecombineerd met een elektromotor. De mild hybrid-varianten maken gebruik van een geïntegreerde startergenerator (ISG) van de tweede
generatie. Het vermogensspectrum reikt tot 190 kW/258 pk en 400 Nm koppel voor de benzinemotoren en tot 198 kW/269 pk en 550 Nm voor de dieselmotoren. De ISG levert daar bovenop 17 kW/23 pk extra vermogen en 200 Nm elektrische ondersteuning.

De line-up van de succesvolle GLC, de gezins-SUV die uitsluitend leverbaar is als hybrid, is uitgebreid met nieuwe uitvoeringen, te beginnen met twee plug-in hybrids: de GLC 300 e 4MATIC (gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 0,6-0,5 l/100 km, gewogen CO 2 -emissie gecombineerd (WLTP): 15-12 g/km, gewogen elektrisch verbruik gecombineerd (WLTP): 22,5-20,5 kWh/100 km) heeft een consumentenadviesprijs vanaf € 73.804 1 , en de GLC 400 e 4MATIC (gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 0,6-0,5 l/100 km, gewogen CO 2 -emissie gecombineerd (WLTP): 15-12 g/km, gewogen elektrisch verbruik gecombineerd (WLTP): 22,5-20,6 kWh/100 km) vanaf € 83.363 1 . In december 2022 volgt een nieuwe mild hybrid: de GLC 300 d 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 6,2- 5,6 l/100 km, CO 2 -emissie gecombineerd (WLTP): 163-148 g/km) met een consumentenadviesprijs vanaf € 95.529 1 . Sinds juli 2022 waren bij de dealers en online al drie mild hybrids van de GLC te bestellen, vanaf € 72.577 1 .

De plug-in hybrids hebben een permanent bekrachtigde synchroonmotor van 100 kW en bieden een systeemvermogen tot 280 kW/381 pk en een systeemkoppel tot 750 Nm. Met een elektrische actieradius tot 130 km (WLTP) kunnen de meeste dagelijkse ritten volledig elektrisch worden afgelegd. Het verbeterde rijprogramma ‘Hybrid’ biedt een elektrische rijmodus voor de meest geschikte secties van de route. Op routes in stedelijke gebieden geeft de GLC bijvoorbeeld prioriteit aan elektrisch rijden. Dankzij nieuwe offroad-technologie kan de GLC desgewenst ook zonder verbrandingsmotor over ruw terrein rijden
De plug-in hybrids zijn standaard voorzien van een 11 kW-boordlader, die kan laden via een gewoon stopcontact of een driefase-wallbox. Als optie is ook een 60 kW DC-snellader leverbaar. Laden bij openbare laadstations is heel gemakkelijk met Mercedes me Charge. Het laadnetwerk, met zo'n 300.000 laadpunten in Europa, biedt drie laadtarieven die zijn afgestemd op de individuele kilometrages. Zo wordt
laden met Mercedes me Charge nóg makkelijker en transparanter. Rijders van een plug-in hybrid van Mercedes Benz krijgen een exclusief prijsvoordeel voor openbaar laden, met vaste tarieven per kilowattuur stroom in het eerste jaar na registratie. Daarnaast vervalt voor kopers van een nieuwe

Mercedes-Benz plug-in hybrid in het eerste jaar de maandelijkse fee van € 4,90. Dit is onder meer interessant voor stadsforensen.
Mercedes me Charge geeft klanten toegang tot een breed scala aan openbare laadstations in steden en op locaties zoals winkelcentra, hotels of tankstations. De Mercedes me-app geeft vooraf de exacte positie,
actuele beschikbaarheid en prijs bij het geselecteerde laadstation aan.

De actieradiussimulator: een indicatie van de individuele elektrische actieradius

Voor veel klanten is de elektrische actieradius een belangrijke factor bij de keuze voor een elektrisch auto. Mercedes Benz helpt klanten dan ook bij het creëren van bewustzijn over de verschillende
omstandigheden die invloed hebben op de daadwerkelijke elektrische actieradius. Op de GLC-productpagina kunnen klanten externe factoren zoals de buitentemperatuur, het rijprofiel en de klimaatregeling ervaren en zo in één oogopslag zien welke elektrische actieradius ze kunnen verwachten tijdens dagelijkse ritten. Dit verduidelijkt onder welke omstandigheden de werkelijke elektrische actieradius mag afwijken van het gecertificeerde cijfer.

Merkbaar meer elektrisch rijden

De hoge vermogensdichtheid van de hybride aandrijfeenheid is te danken aan een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het maximumkoppel van 440 Nm van deze elektromotor
is vanaf het begin klaar voor gebruik, wat resulteert in een hoge wendbaarheid bij het wegrijden en dynamische prestaties. Volledig elektrisch rijden is mogelijk tot een snelheid van 140 km/h.
Bij de nieuwe GLC maakt Mercedes Benz gebruik van een vacuümonafhankelijke, elektromechanische rembekrachtiger die automatisch de flexibele omschakeling tussen hydraulisch remmen en recuperatie
regelt, afhankelijk van de rijsituatie, waardoor altijd de best mogelijke energieterugwinning wordt bereikt.

Hierdoor bereikt de SUV vaker het maximale recuperatievermogen tot 100 kW dan een voertuig met een conventioneel hydraulisch remsysteem.
De HV-accu is een eigen ontwikkeling van Mercedes Benz en heeft een totale capaciteit van 31,2 kWh. Zelfs als de accu leeg is, kan een volledige lading in circa 30 minuten worden bereikt met behulp van de
optionele 60 kW DC-snellader.

Technische gegevens in één oogopslag

GLC 300 e
4MATIC

GLC 400 e
4MATIC

GLC 300 d
4MATIC*
benzinemotoren dieselmotor
Cilinderinhoud cm 3 1.999 1.999 1.993
Max. vermogen brandstofmotor kW/pk 150/204 185/252 198/269
bij t/min 6.100 5.800 4.200
Max. koppel brandstofmotor Nm 320 400 550
bij t/min 2.000-4.000 2.000- 3.200 1.800-2.200
Max. vermogen elektromotor kW/pk 100/136 100/136 –
Extra vermogen (boostfunctie) kW/pk – – 17/23
Max. koppel elektromotor Nm 440 440 –
Systeemvermogen kW/pk 230/313 280/381 –
Systeemkoppel Nm 550 650 –
Accucapaciteit kWh 31,2 31,2 –
Topsnelheid km/h 218 237 243
Topsnelheid, elektrisch km/h 140 140 –
Acceleratie 0-100 km/h sec. 6,7 5,6 6,3
Brandstofverbruik gecombineerd
(WLTP) 2 l/100 km – – 6,2-5,6

Gewogen verbruik gecombineerd
(WLTP) 2 l/100 km 0,6-0,5 0,6-0,5 –
CO 2 -emissie gecombineerd (WLTP) 2 g/km – – 163-148
Gewogen CO 2 -emissie
gecombineerd(WLTP) 2 g/km 15-12 15-12 –
Gewogen elektrisch verbruik
gecombineerd (WLTP) 3 kWh/100 km 22,5-20,5 22,5-20,6 –
Elektrische actieradius (EAER city)
(WLTP) 2,3 km 124-130 119-129 –
*Leverbaar vanaf december 2022.
1 De genoemde consumentenadviesprijzen zijn inclusief BTW, BPM en kosten rijklaar maken.
2 De vermelde cijfers zijn de gemeten ‘WLTP CO2-cijfers’ in overeenstemming met Art, 2 Nr, 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153, Op
basis van deze cijfers zijn de brandstofverbruikscijfers berekend.
3 Het elektrisch verbruik en de actieradius zijn bepaald op basis van Verordening (EU) 2017/1151 van de Commissie.