Hier zijn ze dan: de video’s van Steffen Haars, gemaakt met een digitale camera, die van Johan Kramer met een acht-millimeter-camera en de video van From Form Studios op basis van stop-motion-techniek. We laten de makers aan het woord: hoe verliep hun ŠKODA SHOT@HOME-project en wat waren hun uitdagingen? En belangrijker nog: wat is het eindresultaat?

Steffen Haars

Voor vrijwel iedereen is het een uitdaging om ongestoord thuis te kunnen werken. Overal in huis wordt je wel door iets afgeleid. Dit inspireerde Steffen Haars, bekend als regisseur, producent en acteur van de New Kids-serie. In zijn commercial wordt de hoofdrol gespeeld door een vader die voortdurend wordt afgeleid door een kleine speelgoedauto, een KODIAQ. Steffen: “Ik was benieuwd hoe het zou zijn om te werken met een kleine crew bestaande uit mezelf en mijn vriendin. Zij was degene die de beelden opnam toen ik aan het acteren was.

Wat hij het leukst vond, was de eenvoud van het project: “Ik genoot van het vertrouwen van alle betrokkenen. Omdat we echt veel vrijheid en ruimte kregen, wat niet gebruikelijk is, werden alle vibes en positieve energie direct op de gevoelige plaat gezet.”

Johan Kramer

Paco, de vriendelijke viervoeter van Johan Kramer – de bekende reclame- en filmmaker – was samen met een miniatuurversie van de KAROQ de ster van de show in deze productie. “Beperkingen zijn altijd geweldig voor de creativiteit. Ik vond dat geweldig. Wat indruk op me maakte, was dat ŠKODA iets homemade wilde hebben; iets in een herkenbare setting waar iedereen zich momenteel mee kan identificeren. Het aantal betrokken mensen was ook minimaal in vergelijking met de gebruikelijke shoots: dit keer waren het alleen mijn oudste dochter en ik . En Paco, mijn hond natuurlijk. We moesten zelfs onze eigen koffie zetten op de set – regisseur, cameraploeg en catering in één,” aldus Kramer, die toegeeft dat hij de opnames erg leuk vond.

Om de film een ​​echte cinematografische look te geven, besloot hij met Super 8-film te schieten, een techniek die veel in de jaren zeventig werd gebruikt. Hij koos de nieuwe Ektachrome-versie met levendige kleuren. “Een grote uitdaging is dat je geen videoweergave hebt, zodat je niet kunt zien wat je hebt gedaan. De film is zelfs thuis ontwikkeld: een vriend van mij heeft dat in een minilab gedaan. Het was dus echt een thuisproductie.” En wat was de slimste truc die hij tijdens de shoot gebruikte? “Genoeg hondensnacks om Paco scherp te houden”, zegt hij lachend. Johan Kramer gebruikte ook de stop-motion techniek: een oude truc waarbij de auto frame voor frame beweegt. Op die manier kun je het model een teddybeer laten beklimmen.

From Form Studios

Ook From Form Studios, opgericht door het duo Jurjen Versteeg en Ashley Govers, maakte gebruik van frame-by-frame-techniek voor hun clip. Door echte huishoudelijke items, een menselijke hand en speelgoed met elkaar te verbinden, creëerden ze het gevoel van een ‘echte’ autocommercial. “Het bracht ons terug naar onze kindertijd. Als iemand ons had verteld dat we ooit een achtervolging zouden uitvoeren voor een echte autofabrikant, dan hadden we het helemaal niet geloofd.”

Beide makers zijn gewend om in een minimalistische set en met een klein team te werken, maar hadden nog niet eerder thuis opnames gemaakt. De stop-motion-techniek heeft hun geduld behoorlijk op de proef gesteld omdat de scènes beetje bij beetje tot leven kwamen. “We wonen in een kleine stadsflat, dus waar we het meest mee worstelden, was de ruimte. We moesten alles zorgvuldig plannen en van kamer tot kamer werken. Voor je het weet, staat je hele huis vol met statieven, verlichting en liggen er overal kabels”, aldus Govers. “Omdat we veel dingen tegelijk moesten doen hadden we vaak een tekort aan handjes. Op een gegeven moment speelde Jurjen de achtervolgende hand, stelde hij ook de camera scherp en gebruikte hij zijn teen om op een draadloos toetsenbord te tikken om elk frame te vast te leggen”.

– Persbericht

https://www.youtube.com/watch?v=Szla07gB4oM