De 4,0-liter biturbo V8-motor met 338 kW/460 pk en 620 Nm koppel – 14 kW/20 pk en 20 Nm meer dan zijn voorganger – zorgt voor aanzienlijk verbeterde prestaties onder alle rijomstandigheden. De acceleratie van 0 naar 100 km/u kost beide GTS-modellen met het Sport Chrono Pakket slechts 4,5 seconden; 0,6 seconden sneller dan voorheen. De topsnelheid bedraagt 270 km/u; een toename van 8 km/u. Een verlaagd onderstel, een uiterlijk dat geen misverstand laat bestaan over zijn capaciteiten en een verbeterde uitrusting maken het nieuwe GTS-pakket compleet.
V8-motor met nieuw sportuitlaatsysteem
Met de 4,0-liter V8 die Porsche ook gebruikt voor het topmodel van de Cayenne zijn de nieuwe GTS-modellen krachtiger en tegelijk efficiënter dan ooit, wat onder meer te danken is aan de optimaal functionerende 8-traps Tiptronic S automaat, adaptieve uitschakeling van de cilinders, directe brandstofinspuiting met centraal geplaatste injectoren en een uitgekiend warmtemanagement. De sportiefste Cayenne-modellen verbruiken 14,1 tot 13,3 liter brandstof per 100 kilometer volgens de WLTP-norm.
Het sportuitlaatsysteem speelt bij de Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé een belangrijke rol in de GTS-beleving door de unieke sound van de V8 extra kracht bij te zetten. Een nieuwe ontwikkeling is het hoogfrequente sportuitlaatsysteem met twee centraal geplaatste ovalen uitlaatpijpen, dat exclusief voor de Cayenne GTS Coupé en in de toekomst ook voor de Cayenne Turbo Coupé wordt aangeboden – altijd in combinatie met het optionele lichtgewicht sportpakket.
20 millimeter lager inclusief sportieve demperregeling
De ophanging van de nieuwe Cayenne GTS-modellen zorgt voor een neutrale, perfect uitgebalanceerde wegligging. De standaard stalen vering inclusief de actieve dempers van het Porsche Active Suspension Management (PASM) brengt de carrosserie twintig millimeter dichter bij het asfalt. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) behoort tot de standaarduitrusting. In combinatie met de standaard 21 inch RS Spyder Design wielen en de royaal bemeten remschijven (390×38 millimeter voor, 358×28 millimeter achter) met rode remklauwen zorgen deze specificaties voor een puur sportwagengevoel. Voor nog meer stopkracht zijn PSCB (Porsche Surface Coated Brake) of PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) optioneel leverbaar. Andere opties zijn de driekamer-luchtvering met een tien millimeter verlaagd onderstel, achterasbesturing en actieve rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
SportDesign Pakket en typische GTS-accenten
Het standaard SportDesign Pakket in combinatie met talrijke zwarte accenten zorgt naar goede traditie bij een GTS weer voor een kenmerkende uitstraling. De 21 inch RS Spyder Design wielen zijn gespoten in zijdeglans zwart. De led-koplampen van het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en de led-achterlichtstrip zijn donker getint. De voorste luchtinlaten, de raamlijsten, de uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem en de opschriften op de achterzijde zijn ook zwart.
Een andere goede traditie bij een GTS is het gebruik van alcantara in het interieur. Dat materiaal is terug te vinden op de hemelbekleding, op de middenbanen van de stoelen en op de armleuningen van de middenconsole en de portieren. Samen met het donker geborstelde aluminium onderstreept het de sportief-elegante GTS-signatuur. De standaard sportstoelen met 8-voudige verstelling behoren exclusief tot het GTS-pakket en bieden optimale zijdelingse steun. Op de voorportieren, dorpellijsten, toerenteller en hoofdsteunen zijn de drie veelzeggende letters ‘GTS’ terug te vinden. De GTS-versies kunnen verder gepersonaliseerd worden met onder meer het GTS-interieurpakket met extra kleuraccenten, zoals bijvoorbeeld sierstiksels in karmijnrood of krijt.
De nieuwe GTS-versies van de Cayenne zijn vanaf vandaag te bestellen voor een consumentenadviesprijs van € 178.900 voor de Cayenne GTS en € 183.800 voor de Cayenne GTS Coupé. De levering bij de Nederlandse Porsche Centra start in juli 2020.
– Persbericht