Het ruime en hoogwaardige interieur zorgt met zijn uiterst effectieve geluidsisolatie voor een stijlvolle, coconachtige sfeer. Vanuit de verhoogde zitpositie kunnen de passagiers, met behulp van de elektrisch bediende zonneschermen voor de achterzijruiten, zelf bepalen hoeveel ze willen zien van hun omgeving. De standaard luchtvering AIRMATIC of het optionele, volledig actieve onderstel met E-ACTIVE BODY CONTROL strijkt oneffenheden in het wegdek op effectieve wijze glad. Voor het eerst is er een speciaal Maybach-rijprogramma beschikbaar voor extra comfort achterin. Ook het in- en uitstappen is zeer comfortabel: bij het openen van de portieren wordt de auto iets verlaagd en aan de in- en uitstapzijde schuift er snel en geruisloos een verlichte treeplank uit. De treeplanken zijn gemaakt van geanodiseerd aluminium. De V8-motor met 4 liter cilinderinhoud, 410 kW (558 pk) vermogen en 730 Nm koppel is exclusief voor Maybach ontwikkeld en zorgt voor een stille en krachtige aandrijving. De motor is gecombineerd met het 48V-systeem EQ Boost.
De Mercedes-Benz ster prijkt op een klassieke manier op de motorkap, terwijl de elegante, verticale chroomspijlen van de Maybach-grille een krijtstreep-effect creëren. Hoogwaardige chroomaccenten rond de zijruiten en verchroomde inzetstukken in de dorpelverbreders zorgen voor een fraaie, elegante uitstraling. De 22 en 23 inch velgen werden exclusief voor dit model ontwikkeld, waarbij de 23 inch versie het designthema van de krijtstreep weerspiegelt. De uitlaatsierstukken met verticale spijl benadrukken dat dit model een Mercedes-Maybach is. Hetzelfde geldt voor het merkembleem, dat op verschillende plaatsen, zoals op de D-stijl, is aangebracht. Als bijzonder, Maybach-specifiek kenmerk, is een tweekleurige lak in acht verschillende, elegante kleurencombinaties leverbaar.
Een blikvanger van de Mercedes-Maybach GLS zijn de elektrisch uitschuifbare treeplanken. Ze maken het in- en uitstappen vanuit de hoge zitpositie comfortabel en veilig. De treeplanken zijn uitgevoerd in geanodiseerd aluminium met zwarte rubberstrips, verlicht in het donker en zeer breed ter hoogte van de achterportieren, wat er visueel aantrekkelijk uitziet. In ingeschoven modus zijn de treeplanken verborgen achter de dorpelverbreders. Bij het openen van een achterportier schuift de treeplank in 1 seconde automatisch uit. Deze standaardinstelling kan via een speciaal menu in het infotainmentsysteem MBUX worden gewijzigd. Ten gunste van de ruimte achterin is de Mercedes-Maybach GLS uitsluitend met twee zitrijen leverbaar.
De uitrusting: luxe, leder en achterzitplaatsen met ligpositie
De uitrusting van de Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC is standaard al uitgesproken luxueus. De executivestoelen achterin kunnen elektrisch in ligpositie worden gezet. De bekleding en het dashboard zijn standaard in fraai nappaleder, optioneel kan voor extra kussens of andere lederen bekledingen worden gekozen. Ook is een elektrisch panoramaschuifdak met MAGIC SKY CONTROL leverbaar, evenals actieve multicontourstoelen met ENERGIZING-massagefunctie. De doorlopende businessconsole, die als optie leverbaar is, maakt van de auto een ruime vierzitter waarvan het achtercompartiment geschikt is om te werken of te ontspannen. Voor deze console zijn optioneel klaptafels en zelfs een koelkast met ruimte voor champagneflessen leverbaar. Bijpassende verzilverde champagneflûtes zijn als accessoire leverbaar.
Voor de Mercedes-Maybach GLS werd een speciale geur ontwikkeld als onderdeel van het optionele AIR BALANCE-pakket: de witte osmanthusbloesem, die bloemig en licht ruikt, wordt afgerond met een delicate ledernoot en kruidige thee.
Van de krachtoverbrenging via het onderstel tot de koplamptechniek: de technische systemen van de Mercedes-Maybach GLS zijn minimaal op het niveau van het meest comfortabele uitrustingsniveau van de technisch verwante Mercedes-Benz SUV. Aan deze solide basis is vervolgens de typische Maybach-meerwaarde toegevoegd. Zo is bijvoorbeeld de geluidsisolatie in het interieur nog verder verbeterd door de installatie van een vaste scheidingswand en een vaste hoedenplank tussen de achterbank en de bagageruimte. De airconditioning achter beschikt over extra luchtuitstroomopeningen en verwarmingsboosters waarmee de temperatuur nog sneller en tochtvrij kan worden geregeld. Er is een speciaal rijprogramma ‘Maybach’ beschikbaar voor het onderstel en de aandrijflijn; de instellingen bieden met name de achterpassagiers ultiem rijcomfort.
Met het standaard MBUX-tablet achter in de middenconsole of de armsteun tussen de achterzitplaatsen kunnen de uitgebreide comfort- en entertainmentfuncties ook vanaf de achterbank intuïtief worden bediend.
Technische gegevens (selectie)
Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC1 | ||
Cilinderaantal/-opstelling | 8/V | |
Cilinderinhoud | cm3 | 3.982 |
Max. vermogen | kW/pk | 410/558 |
bij | t/min | 6.000-6.500 |
Extra vermogen met EQ Boost | kW/pk | 16/22 |
Max.koppel | Nm | 730 |
bij | t/min | 2.500-5.000 |
Extra koppel met EQ Boost | Nm | 250 |
Brandstofverbruik gecombineerd[1] | l/100 km | 12,0-11,7 |
CO2-emissie gecombineerd1 | g/km | 273-266 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 4,9 |
Topsnelheid | km/h | 250 |
Lengte/breedte/hoogte | mm | 5.205/2.030/1.838 |
Wielbasis | mm | 3.135 |
Spoorbreedte voor/achter | mm | 1.699/1.723 |
Draaicirkel | m | 12,5 |
Succesvol submerk: Mercedes-Maybach
Het merk Mercedes-Maybach staat voor exclusieve luxe, maximaal comfort en state-of-the-art technologie. Het merk wordt gezien als een pionier op het gebied van stijl en status. Het motto van naamgever Wilhelm Maybach was om het beste uit het beste te halen. In 2014 werd Mercedes-Maybach een submerk van Mercedes-Benz in het kader van een nieuwe merkpositionering. Sinds de introductie in 2015 zijn wereldwijd meer dan 45.000 eenheden van de Mercedes-Maybach S-Klasse uitgeleverd. In 2018 werden meer Mercedes-Maybach S-Klasse modellen verkocht dan ooit eerder: één op de zeven verkochte S-Klasse modellen was een Maybach.
* Brandstofverbruik gecombineerd: 12,0-11,7 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 273-266 g/km
[1] De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.
– Persbericht