De geschiedenis van de G-Klasse kenmerkt zich door superlatieven en mijlpalen. Met de Mercedes-Maybach G 650 Landaulet laat het offroad-icoon zien dat unieke luxe altijd naar een nóg hoger plan kan worden getild. En dat niet alleen, het cultmodel onder de terreinwagens vindt zichzelf telkens opnieuw uit en laat zien dat er nog altijd veel potentieel zit in dit klassieke 4×4-model, dat al sinds 1979 in productie is.
“De naam Maybach stamt uit de begindagen van de auto. De naam staat voor ultieme luxe met traditie, in combinatie met hightech”, aldus Dr. Jens Thiemer, Hoofd Marketing Mercedes-Benz Cars. “In 2015 namen we de logische stap om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan het topsegment met de oprichting van het submerk Mercedes‑Maybach.” Sindsdien zijn er meer dan 15.000 Mercedes-Maybachs geproduceerd. Eén op de tien auto’s die werd verkocht in het segment van de S‑Klasse, was een Mercedes-Maybach. Thiemer: “Met de Mercedes-Maybach G‑Klasse Landaulet breiden we het modelgamma van Mercedes-Maybach uit met de meest iconische en prestigieuze terreinwagen ter wereld. Met het vijfde model na de S‑Klasse Limousine, Pullman en Cabriolet alsmede het Mercedes-Maybach Vision 6 studiemodel onderstrepen we het belang van het submerk Mercedes-Maybach voor de Mercedes-merkfamilie.”
Met een lengte van 5.345 m, wielbasis van 3.428 millimeter, hoogte van 2.235 millimeter, bijna een halve meter bodemspeling en veel ruimte en comfort voor vier inzittenden, overtreft de G 650 Landaulet alle normen. Deze extraverte G‑Klasse is zodoende een unieke combinatie van een luxueuze chauffeurslimousine en een terreinwagen. Waar de bestuurder en voorpassagier zijn ondergebracht onder een stalen dak, kunnen de achterpassagiers met een druk op de knop een elektrisch bediend, groot stoffen vouwdak openen. De achterpassagiers genieten van het open rijden op individuele stoelen. Desgewenst scheidt een elektrisch bediende glazen scheidingswand het bestuurdersgedeelte van het achtercompartiment. Daarnaast kan het glas met een druk op de knop worden veranderd van transparant naar ondoorzichtig.
First Class stoelen achterin met beensteun en volledig verstelbare rugleuning
Dankzij de 578 millimeter langere wielbasis hebben de passagiers in de Mercedes‑Maybach G 650 Landaulet uitgebreide bewegingsvrijheid. De achterpassagiers kunnen dankzij de First Class stoelen uit de S-Klasse genieten van maximaal comfort en riante ruimte: de rugleuningen van de elektrisch verstelbare afzonderlijke stoelen kunnen desgewenst volledig achterover worden gezet. De actieve multicontourstoelen zijn voorzien van ENERGIZING-massagefunctie en opblaasbare luchtkamers, voor maximaal zitcomfort en een uitstekende zijdelingse ondersteuning. Massageprogramma’s verhogen het welbehagen – volgens het principe van een ontspannende hotstone-massage, inclusief verwarming. Voor nog meer zitcomfort zorgt de beensteun, die zowel qua lengte als qua hoek verstelbaar is.
De andere uitrustingsdetails van de G 650 Landaulet zorgen er eveneens voor dat er niets te wensen overblijft. Om de achterpassagiers optimaal comfort te bieden, is er een grote businessconsole met bekerhouders tussen de afzonderlijke stoelen geplaatst. Hierin kunnen drankjes langdurig worden verwarmd of gekoeld. De bedieningsknoppen voor het openen en sluiten van de glazen scheidingswand zijn achter de bekerhouders geplaatst. Net als een vliegtuigstoel beschikt de middenconsole over twee klaptafels, die in een handomdraai kunnen worden in- en uitgeklapt. De tafelbladen zijn voorzien van lederen inzetstukken om dienst te doen als comfortabel schrijfoppervlak of als ondergrond voor tablets en laptops.
Individueel entertainment achter met twee displays
Vóór de bekerhouders bevindt zich het bedieningspaneel voor de airconditioning achter. Verder naar voren zit de ‘G cockpit’, die qua lay-out op het combi-instrument van de bestuurder lijkt. Op de middenconsole zijn drie markante, centraal geplaatste knoppen te vinden. Deze zijn in dit geval echter niet bedoeld voor de bediening van de drie sperdifferentiëlen: één knop is bestemd voor de interieurverlichting, de andere twee voor het openen en sluiten van de stoffen kap. De ‘G cockpit’ achterin is eveneens voorzien van twee opbergvakken alsmede de handgrepen die zo kenmerkend zijn voor de G‑Klasse. Op de dwarsverbinding, waarin ook de glazen scheidingswand is opgenomen, zijn de twee 25,4 cm (10 inch) grote displays met hoge resolutie van het individueel entertainment achter gemonteerd.
Tweekleurige designo bekleding in vier kleurencombinaties
Het luxueuze, exclusieve karakter van de Landaulet wordt benadrukt door de hoogwaardige designo bekleding met stikselpatroon in diamantvorm. De bekleding is in alle gevallen tweekleurig, met keuze uit vier kleurencombinaties. Er kan gekozen worden uit drie verschillende bijpassende kleuren voor de stoffen kap alsmede vier fraaie designo lakken, waaronder een matte variant. het opschrift ‘V12 BITURBO’ op de voorspatschermen verwijst naar de ultieme motorisering, de V12-motor. De grille is voorzien van een verchroomde dubbele lamel.
In de gepolijste 22 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen is het exclusieve opschrift ‘LANDAULET’ verwerkt. Elektrisch uitschuivende treeplanken laten het instappen gemakkelijker verlopen. Andere exclusieve exterieurfeatures zijn de onderrijbeveiliging voor en achter, de grote spatschermverbreders in carbon en het op de achterzijde van de auto bevestigde reservewiel met geïntegreerde houder voor het derde remlicht.
Portaalassen en 325/55 R 22 banden
Zoals gebruikelijk bij een offroad-icoon verkent de ‘G‘ continu nieuw terrein: in tegenstelling tot vorige Landaulets, die gebaseerd waren op luxe Limousines, heeft de Mercedes-Maybach G 650 Landaulet ook alles in huis wat nodig is voor een onvergetelijke offroad-rijervaring. Net als bij de AMG G 63 6×6 en de G 500 4×42 zorgen portaalassen voor een riante bodemvrijheid van 450 millimeter, waardoor de open terreinwagen zelfs de meest extreme hindernissen op meesterlijke wijze weet te overwinnen. In tegenstelling tot wat bij een conventionele starre as het geval is, zijn de wielen niet gecentreerd op de as gemonteerd, maar decentraal onder de as-einden met behulp van de portaaloverbrenging, waardoor er sprake is van meer bodemvrijheid.
Banden in de maat 325/55 R 22 vormen de ideale basis voor een perfect rijgedrag, zowel on- als offroad. Uiteraard is ook de nieuwste ‘G’ voorzien van de kenmerkende 100%-differentieelsperren. Deze kunnen tijdens het rijden worden ingeschakeld. Tevens is de transmissie voorzien van een hoge en lage gearing. De combinatie van deze 4WD-technologie, die uniek is in het terreinwagensegment, maakt de G 650 Landaulet tot een unicum onder de 4×4-auto’s.
Voor maximaal rijcomfort zorgt de krachtigste motor die er leverbaar is: de Mercedes-AMG V12-biturbo. Deze levert een maximumvermogen van 463 kW/630 pk met een maximumkoppel van 1.000 Nm.
Al meer dan honderd jaar Landaulets uit Stuttgart
Landaulet-modellen hebben een lange geschiedenis bij de autofabrikant uit Stuttgart. Het begon allemaal met de Benz 25/45 PS uit 1910. Andere befaamde voorbeelden van deze exclusieve autoklasse zijn de Mercedes-Benz 300 d Landaulet uit 1960, Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet uit 1964 en Maybach Landaulet uit 2008.
Gelimiteerd tot 99 exemplaren, marktintroductie in het najaar van 2017
Net als alle andere varianten op de G-Klasse zal ook de Mercedes-Maybach G 650 Landaulet door Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz worden geproduceerd. De vierpersoons Cabriolet debuteert in maart 2017 tijdens de Autosalon van Genève, waarna ook de verkoop van start gaat. De marktintroductie van dit exclusieve model, waarvan de productie is beperkt tot 99 exemplaren, vindt dit najaar plaats.