De groei van de mid-size-up sector in Australië is een belangrijke markt en is bij Stellantis in Detroit niet onopgemerkt gebleven. Een woordvoerder van Ram: ‘Als we een Ram in dat segment zouden willen, moet het ook wel echt een Ram zijn. Dan heb je het over trekkracht, over vermogen, maar ook over luxe!’
De productie van de mid-sized Ram Dakota, die onder de full-size 1500 als concurrent voor de Ford Ranger, de Nissan Frontier, de Chevy Colorado en de Toyota Tacoma gold, werd in de VS in 2011 stopgezet. De Dakota was toentertijd voorzien van een 3.7 liter V6 (156 kW) en een 4.7 liter V8 (225 kW), kon 3.265 kg trekken en had een laadvermogen van 816 kg.
Of er een nieuwe mid-sized pick-up van Ram voor Australië komt, valt nog te bezien, maar is in juni 2018 al door CEO Mike Manley aangekondigd. Niet duidelijk is, of het project is stilgelegd, of nog steeds aan de gang is. In juli 2021 heeft de autofabrikant laten weten, dat de ontwikkeling nog steeds gaande was en dat de lancering in 2026 (elektrisch en als monocoque met auto’s en SUV’s gedeeld en/of niet als chassis/carrosserie apart). Er gaan geruchten dat Stellantis de elektrische RAM 1500, die voor 2024 op het programma staat, voorrang hebben gegeven.