Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Ik bedoel: hoe blij wil je me maken? En vernieuwd én we gaan testen én een pick-up. Weet niet…, maar is toch een toffe combinatie, dacht ik zo!

Geheel coronaproof gaat de overdracht en de vertegenwoordiger van Roordink Bedrijfswagens, Richard Kramer, en ik besluiten toch ondanks alles vooral via de Whats-app contact te blijven houden. Want pas als je rijdt, kan je echt ervaren en als er op dat moment vragen zijn, kan ik hem direct een appje sturen en dan reageert hij daar, zodra hij kan, zo vlot mogelijk op. Toch wel even fijn die feedback.
Ik mag op pad met de Isuzu D-Max Extended Cab automaat. Bij het wegrijden valt me eerst het zitcomfort op. Daar hebben ze goed aan gewerkt. Maar ik ben niet gelijk 100% happy en toegegeven: ik baal ervan! Ik baal ervan, want in 2017 was ik vlot verknocht… En nu? Tja, aan de buitenkant kan het echt niet liggen, want hij heeft aan de buitenkant echt een mooie upgrade gehad. Met mooie strakke lijnen, neusje is niet lomp, maar mooi bescheiden en toch stoer…, de laadbak is goed…, misschien wordt die nog beter, als er een kap overheen zit, maar dat is vast wel een optie! Maar ik krijg dat verliefde gevoel nog niet! Ik besluit de snelweg op te gaan en eens te kijken, wat ik daar zou gaan meemaken. Het is tenslotte bekend, dat een 4wd aangedreven voertuig altijd goed strak op de weg ligt. Dus is dit de kans om te testen. En ik heb natuurlijk geen tijdstress, dus er is hoop voor mij! Ik ga de snelweg op en laat de 1.9 diesel zijn werk doen en dan…, daar komt de tweede glimlach op mijn gezicht. Want misschien is het wel zo, dat deze diesel zo ge-update is, dat de liefde langzaam zal gaan groeien en dat hij positief je hart overneemt. Ik kan niet in de ogen van de ontwerpers kijken, maar het zou een optie kunnen zijn.

Opties.. opties… opties..

Zoals elke autoliefhebber weet, zitten de nieuwste updates niet alleen aan de buitenkant. Ook de binnenkant krijgt doorgaans een opknapbeurt. Dit geldt ook voor de Isuzu uiteraard. Comfort? Helemaal super. Alles is binnen handbereik en al doet het anders vermoeden, het beste is toch echt om er met z’n tweeen in te zitten, waardoor het weer het ideale werkpaard wordt. Ook aan de muziekinstallatie is gedacht en deze DAB+ radio werkt prima en kraakhelder. Dus dat is wel weer een fijne gedachte. Er moet tenslotte wel muziek aanstaan tijdens het rijden. Anders is het ook zo stil, zeker als je alleen in een auto zit!
Doordat deze demo die ik heb mogen meenemen van Apple CarPlay is voorzien, kan ik helaas niet alle opties uitproberen, omdat ik een Android systeem heb. Maar misschien is dit wel weer de juiste manier om toch meer van het rijden te genieten en eens te gaan kijken naar de andere opties.
En dat is misschien wel de beste stap die ik op dat moment heb gemaakt. Kijk de stoelverwarming is precies goed! Hij gaat ook uit zichzelf uit, als het warm genoeg is. Daar kom je achter, als je alleen in de auto zit en ineens bedenkt: hoe kan het dat mijn stoelverwarming uit is?  En als je dan eenmaal goed zit en toch de stoel nog eens verstelt naar je eigen favoriete zithouding, komt het uiteindelijk wel goed. Een goede zit is het halve werk. Goede muziek is het andere kwart, dus 45 % heeft hij uiteindelijk al gewonnen…

Veiligheidsopties

Het voordeel van een pick-up rijden, is ook, dat je hoog zit. En dat geeft je een veilig gevoel. Doordat het systeem de verkeersborden kan lezen, geeft hij subtiel aan, dat je aan de maximale snelheid zit. Hierdoor kan je dus nooit zeggen: ik wist het niet…, als je een bekeuring ontvangt. Ook het afstandsregelingssysteem doet keurig zijn werk. Als je inhaalt, moet je wel even op je afstand letten, aangezien hij het anders van je overneemt en dat is misschien niet zo fijn, als je lekker op de snelweg aan het rijden bent (en ja, ik heb het getest en zie hier: ik schrijf dit verhaal toch zonder kleerscheuren). Goed, het werkt, maar je bent wel even een kleine hartverzakking rijker, dat dan weer wel. Maar dat geeft niet. Je weet, wat ze zeggen: een gewaarschuwd mens…
We hebben natuurlijk ook het lijncontrolesysteem, wat ik overigens niet zo snel kon uitschakelen. Dat is wel een punt. En nog veel meer veiligheidsopties, maar als ik dat allemaal nog verder ga noteren, dan raken we, denk ik, de draad uiteindelijk kwijt en dat is ook niet de bedoeling.

Groeien

Inmiddels na een jaar 4×4 auto’s te hebben gereden, heb ik wel iets meer ervaring, dan toen ik net begon. En in 2017, toen ik voor mijn eigen website reed, was ik op slag verknocht aan het model van de Isuzu D-Max. Toch moest de liefde voor dit model groeien. Het was van een haat-/liefdeverhouding naar bijna 100% liefde omgezet. Mede dankzij het 4wd-systeem, want een goede wegligging is het halve werk.
En wees eerlijk, goed geluid motortechnisch en uiteraard ook mediatechnisch, dan komt het echt goed en verdwijnt de haat en wordt je weer verliefd op de Isuzu. En doet het uiteindelijk alleen nog maar pijn, als je hem uit zet. En in mijn geval: weer moet inleveren!
Maar bovendien, het is nog steeds een echt werkpaard voor de mensen die kracht nodig hebben voor het werk, flexibel willen zijn en hij is betaalbaar. En je straalt ook nog eens ‘dominantie’ uit.  Lijkt mij een prima combinatie!

Bedankt Richard van Roordink Bedrijfswagens voor de mogelijkheden, die je me bood.