Hyundai onthult concept car SEVEN

Hyundai onthult concept car SEVEN

Hyundai presenteert SEVEN. Het is een concept van een nieuwe elektrisch aangedreven SUV (SUEV). De designstudie schittert als wereldprimeur op AutoMobility LA in Los Angeles (19-28 november). De IONIQ 5 en de Hyundai XCIENT Fuel Cell truck beleven op deze autoshow hun debuut voor de Noord-Amerikaanse markt.

SEVEN borduurt voort op de 45 Concept van 2019 en de Prophecy Concept van 2020. De nieuwe creatie is een volgende stap op weg naar een nieuw model in het line-up-merk IONIQ van Hyundai, speciaal voor batterij-elektrisch aangedreven auto’s (BEV). Het conceptmodel SEVEN is bovendien een bewijs van de commitment van Hyundai om in 2045 een CO2-neutrale bedrijfsvoering te realiseren.

‘SEVEN toont Hyundai’s creatieve kracht en de focus op de ontwikkeling van geavanceerde technologie voor geëlektrificeerd mobiliteit in de toekomst’, aldus Jose Munoz, President en CEO Hyundai Motor North America. ‘Het innovatieve interieur, de emissievrije aandrijflijn, de grensverleggende veiligheid en de op comfort gerichte technologieën schetsen een opwindende toekomst voor SUV-rijders.’

Designstudie nieuw model line-up-merk IONIQ

Elke model van Hyundai’s line-up-merk IONIQ biedt een rijbeleving waarbij geavanceerde technologie naadloos aansluit bij het dagelijks leven van de gebruikers. Ook SEVEN is daarvan een perfect voorbeeld, met zijn slimme ruimte-indeling en features waardoor een innovatieve leefruimte op wielen ontstaat.

‘Als tastbaar bewijs van Hyundai’s visie ‘Progress for Humanity’ verandert IONIQ de beleving van elektrische voertuigen door de ruimte te geven aan diverse lifestyles, zonder enig voorbehoud’, aldus Thomas Schemera, Executive Vice President en Global Chief Marketing Officer bij Hyundai Motor Company. ‘SEVEN representeert een benadering waarin de mens centraal staat, wat heeft geleid tot herijking van gangbare opvattingen en ervaringen.’

SUV met aerodynamisch, puur exterieur en krachtig voorkomen

SEVEN is gebouwd op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van Hyundai, met een specifieke batterij-elektrische architectuur. De lange wielbasis en een vlakke vloer maken een heel nieuw type voertuig mogelijk dat de weg vrijmaakt voor een andere vormgeving en slimmere benutting van ruimte.

Het aerodynamische en pure silhouet verschilt duidelijk van dat van een gangbare SUV. De lage en hoekige motorkap, de daklijn en de grote wielbasis verschillen van een doorsnee SUV met verbrandingsmotor. De minimalistische vormtaal van SEVEN contrasteert met de krachtige stand op de weg en een respect afdwingend voorkomen. De wielkuipen dragen bij aan het krachtdadige uiterlijk, waarbij geïntegreerde Active Air Flaps automatisch in- en uitklappen voor ofwel een lage luchtweerstand of koeling van de remmen wanneer dat nodig is.

In het donker is SEVEN te herkennen aan de voor IONIQ kenmerkende Parametric Pixel-verlichting, met een Welcome Light-functie bij het activeren van de auto. Parametric Pixels bieden een lichtsignatuur waarin digitale en analoge stijlen aan elkaar zijn gelinkt. Het toont aan dat de vormgevers gedetailleerd elk aspect van SEVEN hebben bepaald, letterlijk tot op pixel-niveau.

Uitnodigend, premium lounge-interieur, ingericht voor autonoom rijden

Het interieurdesign van SEVEN valt op door de slimme wijze waarop is omgegaan met ruimte en door de bewegingsvrijheid en aandacht voor hygiëne. De wielbasis van 3,2 meter en de vlakke vloer bieden meer speelruimte voor een vrijere indeling van de zitplaatsen. Door het ontbreken van deurstijlen tussen de voor- en achterportieren ontstaat een riante instap naar een uitnodigend interieur dat het beeld oproept van een premium lounge.

SEVEN laat ook zien hoe Hyundai autonoom rijden in de toekomst ziet. In de leuning van de bestuurdersstoel zit een uittrekbare stuurknuppel, die eenvoudigweg verdwijnt als hij niet nodig is. Omdat ook de gebruikelijke besturingselementen niet nodig zijn is het dashboard volledig vlak met geïntegreerde beeldschermen. Voorin zijn de twee fauteuil-achtige stoelen draaibaar en achterin bevindt zich een hoekbank, een chaise longue. Deze opzet maakt het mogelijk de zitplaatsen te arrangeren voor zelf rijden of autonoom rijden.

Niet alleen de ruimte is flexibel in te delen, ook zijn diverse functies in de auto te personaliseren. Ook dat illustreert de mensgerichte aanpak. SEVEN laat hiermee zien hoe mobiliteit en connectiviteit in de toekomst eruit gaan zien en legt een fundament voor toekomstige IONIQ-modellen. Andere voorbeelden van die visie zijn de Universal Island-console, speciaal vormgegeven huishoudelijke apparatuur en een multifunctionele Smart Hub-gebruikersinterface. Als de Smart Hub en de voorstoelen samen met de chaise longue in een zitgroep zijn opgesteld, ontstaat in SEVEN een huiselijke sfeer voor de inzittenden, geaccentueerd door de ambianceverlichting in de deuren. Terwijl zij genieten van drankjes uit de ingebouwde koelkast, kunnen ze de schoenen laten opfrissen in speciaal daarvoor ontworpen opbergcompartimenten.

In het dak zit een panoramisch scherm waarmee inzittenden een bij hun smaak passende weergave kunnen kiezen en de sfeer in het interieur kunnen instellen op ontspanning of plezier.

‘SEVEN breekt met gebaande paden’, zegt SangYup Lee, Senior Vice President en hoofd van Hyundai Global Design. ‘Dit studiemodel plaveit de weg voor een SUV in het tijdperk van elektrische mobiliteit, met een unieke aerodynamische vorm die geen concessies doet aan zijn stoere persoonlijkheid.’

Een duurzame en hygiënische omgeving

Hyundai focust al jaren op het ontwikkelen van auto’s voor veilig en hygiënisch reizen. In SEVEN is gebruikgemaakt van diverse milieuvriendelijke materialen en toonaangevende features voor een schoon interieur, zoals een Hygiene Airflow System en ontsmetting met behulp van UVC-licht.

Hyundai past verder biologische lak toe in het interieur van SEVEN, evenals gerecyclede en hernieuwbare materialen. De deklagen, bamboe, tapijt, biologische hars en interieurlakken zijn allemaal afkomstig van hernieuwbare bronnen en dat zorgt voor minder uitstoot in het productieproces. De uitgebreide toepassing van koper en antibacteriële stoffen zorgt ervoor dat alle oppervlakken in SEVEN langdurig schoon blijven.

Het Hygiene Airflow System is geïnspireerd op het reguleren van de luchtstroom in vliegtuigen. Verticaal stroomt lucht van boven naar beneden door het interieur via openingen in de dakrails naar ventilatiekanalen achter de achterwielkuipen. Horizontaal vloeit de lucht vanaf het smalle dashboard naar de ventilatiekanalen achterin. Het systeem reguleert de doorstroming van lucht, onafhankelijk van rijden of stilstaan, om overdracht van verontreinigingen tussen passagiers te verminderen en houdt de luchtstromen tussen de inzittenden voorin en achterin gescheiden.

Ontsmetting met UVC-licht activeert zodra de inzittenden de auto hebben verlaten. De stuurknuppel komt omhoog uit de leuning, de opberglade voorin opent en speakers komen omhoog uit het dashboard. De in deze componenten geïntegreerde UVC-verlichting helpt om het interieur te vrijwaren van bacteriën en virussen. Persoonlijke spullen zijn te reinigen door die op te bergen in de ontsmettende compartimenten in de kofferbak en de Smart Hub-console.

Krachtige prestaties, tot aan 485 km puur elektrisch rijden

Het specifiek voor elektrisch rijden ontwikkelde E-GMP-platform garandeert een uitstekende actieradius en opladen gaat zeer snel. Met de 350 kW-lader kan SEVEN het accupakket van 10 naar 80 procent laden in slechts 20 minuten. Het studiemodel is ontwikkeld voor een actieradius tot aan circa 485 km.

– Persbericht

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
Cart
  • No products in the cart.
X