Schokbrekers die niet tijdig worden vervangen en oud zijn, of een lekkage hebben, zorgen ervoor dat een 4WD niet meer de vering heeft, die die moet hebben. Het gevolg hiervan is, dat de handel baarheid van je 4WD zwaarder wordt, dat je remmen slechter werken, dat je minder vermogen op het juiste moment kunt gebruiken. Dit alles gaat ten koste van de veiligheid van je 4WD, maar nog veel belangrijker, van jezelf…

Schokbrekers kun je, als je een beetje handig bent en lef hebt, zelf vervangen. Dit scheelt niet alleen veel geld, maar het maakt jouw 4×4 nog meer eigen. Simpelweg omdat je weet wat eraan gedaan is, de werkzaamheden heb je immers zelf uitgevoerd. Om dit vervangingswerk te kunnen doen, heb je gereedschap nodig. Een ratelset en/of slagmoerschroevendraaier, een kunststof hamer, een goede krik (let op eentje die het gewicht van een 4WD kan dragen), as steunen, een extra krik voor onder je versnellingsbak, een breekijzer, momentsleutel, LockTight en een of twee sets met nieuwe schokdempers.

Een bestaande schokdemper vervangen start met het losdraaien van de wielmoeren op je 4×4, maar heb je een slagmoerschroevendraaier, dan kun je je 4×4 al opkrikken. Dat is de volgende stap, namelijk het opkrikken van de auto. De wielen dienen vrij te zijn van de grond, anders staat er alsnog spanning op je 4×4. Je verwijdert de wielen, waarbij het advies is om achter te starten. Dan ondersteun je de achteras van je 4×4. Soms kan je hele as naar beneden komen, wat potentieel gevaarlijk voor je kan zijn en voor schade kunt zorgen.

Hierna draai je de schokbrekermoeren los, indien nodig met hulp van WD40. Dan tik je met de kunststof hamer de schokdemper los. Als de demper te strak zit, kun je met het plaatsen van de krik onder de as of draagarm, proberen de veer iets in te drukken. Hierdoor komt de schokdemper meer vrij en gaat de druk eraf.  Dan monteer je de nieuwe schokdemper eerst bovenin de bouten en daarna onderin. Soms heb je kracht nodig om de demper iets in te laten veren.  Vervolgens draai je de moeren, zoals voorgeschreven, vast. Hiervoor heb je een momentsleutel nodig om de bovenste en onderste moeren op 60 Nm vast te draaien. Nu kun je het wiel monteren, let daarbij op dat er geen roest of andere rotzooi tussen het wiel en je 4×4 zit. Als dat wel zo is, dan kun je dat met een staalborstel wegpoetsen. Dan is linksvoor klaar en ga je verder naar rechtsvoor, daarna komen nog de linker- en rechterachterzijde van je 4×4.

Schokdempers aan de voorzijde zijn veelal lastiger te vervangen, omdat daar vaak een veerpoot omheen zit. Deze kun je, met enig inzicht, uit elkaar schroeven om dan de schokdemper te demonteren. Aan de achterzijde zit deze vaak los van de veer. Dat maakt dat je voor het gemak en de ervaring beter aan de achterzijde van je 4×4 kunt starten.

Het repareren van schokdempers wordt niet aangeraden, zeker niet als je veel off-road gaat. Dan heeft je 4WD veel te verduren en kun je beter nieuw materiaal onder je voertuig monteren, dan gerepareerd. Je weet dan niet of het goed is uitgevoerd en je weet uiteindelijk niet hoe lang het meegaat, voordat je weer met een lekke of kapotte schokdemper zit. Er is veel keuze uit schokdempers, veel merken zijn op een bepaald gebied gespecialiseerd. Qua gebruik, qua duurzaamheid, maar bijvoorbeeld ook qua aanpassingsniveau. Sommigen kun je vanuit je 4×4 aanpassen, anderen dien je op een bepaalde off-road of juist on-road stand te zetten. En naarmate je meer off-road hebben de onderdelen die op en onder je 4×4 zijn gemonteerd, veel te verduren. Houdt het dan ook goed in de gaten hoe je 4×4 zich zowel op het verharde- als onverharde gedraagt. Mocht je je bedenkingen hebben, dan wordt het wellicht tijd om tot nieuwe demping over te gaan.

Informatiebronnen

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/schokdempers-10221

https://klus-auto.nl/onderhoud/schokbrekers-vervangen-zelf-doen/