Uit een analyse van geanonimiseerde gegevens van Kuga Plug-In Hybrid klanten in heel Europa blijkt dat de gemiddelde jaarlijks afgelegde afstand iets meer dan 10.000 km bedroeg. Op basis van de gehomologeerde WLTP algemene emissiecijfers zou een Kuga Plug-In Hybrid over dezelfde afstand ongeveer 1.110 kilogram minder CO2 uitstoten dan de vergelijkbare Kuga met 1,5-liter EcoBoost benzinemotor.1
Uit dezelfde gegevens komt ook naar voren dat Kuga Plug-In Hybrid rijders hun auto graag opgeladen houden: bijna de helft van alle oplaadsessies vindt ’s nachts plaats. Maar ook korte oplaadsessies van één tot twee uur overdag waren populair. Ford verwacht dat de frequentie van oplaadsessies door PHEV-rijders nog verder zal toenemen naarmate de oplaadinfrastructuur zich in Europa verder uitbreidt.
Het beste van twee werelden
De Kuga Plug-In Hybrid was in 2021 de bestverkochte PHEV van alle merken in Europa. De verkoopresultaten waren meer dan 17 procent hoger dan die van zijn naaste rivaal in het segment.2 De verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen was goed voor 19 procent van alle verkochte nieuwe voertuigen in 2021. Meer dan de helft van de in 2021 verkochte Kuga’s in Europa was een plug-in hybride.3 In Nederland was zelfs 90,2% van de verkochte Kuga’s een PHEV.
“Niet elke klant is in de positie om in één keer over te stappen van benzine of diesel naar een volledig elektrisch voertuig. Daarom hebben we onze Kuga Plug-In Hybrid ontworpen om het beste van twee werelden te bieden. De verkoop van meer dan welk ander type PHEV in Europa suggereert dat we het recept precies goed hebben”, aldus Glen Goold, Ford Kuga vehicle line director. “Ford zet zich in voor een geëlektrificeerde toekomst en auto’s als de Kuga Plug-In Hybrid helpen klanten om die stap samen met ons te zetten.”
Profiteren van de kracht van elektrisch
Ford heeft geanonimiseerde gegevens verzameld om meer inzicht te krijgen in het gebruik en de veelzijdigheid van de Kuga Plug-In Hybrid en om de ervaringen met PHEV’s te optimaliseren. Uit die gegevens is af te leiden hoe rijders de Kuga Plug-In Hybrid gebruiken:
- Opladen van de Kuga Plug-In Hybrid – Per 100 rijdagen waren er 71 oplaadactiviteiten, wat aangeeft dat klanten vaker wel dan niet gingen laden op de dagen dat ze hun Kuga gebruikten. Bovendien bedroeg de gemiddelde laadstatus bij het inpluggen 30 procent, wat erop wijst dat gebruikers zelden doorrijden tot de batterij leeg is en in plaats daarvan de batterij bijvullen om het elektrische rijbereik te maximaliseren.
- Het rijbereik van de Kuga Plug-In Hybrid en de gewenste flexibiliteit – De gemiddelde afgelegde afstand per dag en het aantal ritten van meer dan 100 km piekten tijdens de zomermaanden juli, augustus en september. Dit wijst erop dat rijders het benzine-elektrische hybride rijbereik konden benutten om van hun zomervakantie en -activiteiten te genieten.
- Thuis opladen om autokosten te verlagen – Van de 5,7 miljoen Kuga Plug-In Hybrid oplaadsessies, die in de afgelopen 12 maanden werden geregistreerd, vond 46 procent ’s nachts plaats waarbij het vaakst 12 uur of langer werd opgeladen. De populariteit van ’s nachts opladen suggereert niet alleen dat eigenaren profiteren van gunstigere elektriciteitstarieven, maar ook dat klanten hetzelfde gedrag vertonen als bij het opladen van hun smartphones en andere apparaten die al snel naadloos in het dagelijkse leven zijn geïntegreerd.
Verder blijken veel rijders hun Kuga Plug-in Hybrid overdag één tot twee uur aan de laadpaal te koppelen, wat erop wijst dat ze ook graag gebruik maken van sneller laden overdag wanneer de openbare oplaadvoorzieningen dat toelaten.
Kuga Plug-In Hybrid: een stap dichterbij elektrisch rijden
De Kuga Plug-In Hybrid was in 2021 de bestverkochte PHEV in alle segmenten met meer dan 48.000 verkochte exemplaren2, waarmee hij in acht maanden van het jaar de naaste concurrenten in het segment achter zich liet.
De slimme aandrijflijn van de SUV zorgt voor efficiëntie en gebruiksgemak. Met een volledig elektrische actieradius van 57-65 km WLTP en een volledig elektrische actieradius in de stad van 71-89 km WLTP, krijgen bestuurders de mogelijkheid om veel ritten volledig elektrisch af te leggen. Het energieverbruik van 14,8 kWh/100 km WLTP is lager dan dat van directe concurrenten.4
Bovendien biedt de Kuga Plug-In Hybrid de actieradius en het gebruiksgemak van een benzineauto, terwijl de accu de benzinemotor bijstaat voor meer efficiëntie, zelfs wanneer de auto niet in de volledig elektrische EV-modus staat. Met een brandstofverbruik van 0,9-1,3 l/100 km WLTP en een CO2-uitstoot van 21-29 g/km WLTP kunnen bestuurders de auto in de EV Auto-modus laten staan in de wetenschap dat de auto zo efficiënt mogelijk zal rijden.4
Bestuurders kunnen ook de EV Later-modus gebruiken om energie op te slaan voor later, waardoor ze volledige controle hebben over hoe en wanneer ze elektrisch gaan rijden. Naast het opladen via een externe voeding kan de Kuga Plug-In Hybrid de batterij onderweg automatisch opladen met behulp van regeneratieve laadtechnologie die kinetische energie opvangt tijdens het remmen. Zelfs als de batterij volledig leeg is, biedt de Kuga Plug-In Hybrid een brandstofverbruik van 5,2-6,0 l/100 km, de beste waarden in het segment.4
De Kuga Plug-In Hybrid biedt onderaan de streep ook aanzienlijk lagere totale gebruikskosten. In vergelijking met een vergelijkbare auto met benzinemotor, levert dit in Nederland over een periode van vier jaar en 60.000 km een potentiële besparing op van meer dan € 6.500,- aan brandstofkosten en motorrijtuigenbelasting. Uit eerder onderzoek bleek dat de Europese Kuga PHEV rijders gemiddeld bijna de helft van al hun kilometers volledig elektrisch afleggen.
Het aanbod van elektrisch aangedreven voertuigen van Ford omvat ook de volledig elektrische Mustang Mach-E en de E-Transit bedrijfswagen. Verder zijn er de Explorer Plug-In Hybrid en de mild hybride-versies van de Puma, Fiesta en Focus. Natuurlijk is ook de Transit bedrijfswagen-range in een uitvoerige reeks mild hybride-versies beschikbaar.
# # #
1 Kuga Plug-In Hybrid gehomologeerde CO2-emissies 21-29 g/km WLTP en gehomologeerde brandstofefficiëntie 0,9-1,3 l/100 km WLTP.
Kuga 1,5-liter EcoBoost 150 pk gehomologeerde CO2-emissies 147-160 g/km WLTP en gehomologeerde brandstofefficiëntie 6,5-7,0 l/100 km WLTP.
2 Ford of Europe Ford of Europe rapporteert de verkoop voor haar 20 traditionele Europese markten: Oostenrijk, België, Groot-Brittannië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Roemenië, Zweden en Zwitserland.
3 Volgens gegevens van JATO Dynamics, www.jato.com
4 Volgens gegevens van Ford