Met zijn stoere look en 4×4-prestaties gaat deze gezinsauto geen uitdaging uit de weg. Dacia Duster viert dit jaar twee miljoen verkochte exemplaren in bijna zestig landen. Een verhaal dat meer dan tien jaar geleden begon en dat ingenieurs, designers maar vooral klanten niet snel zullen vergeten.

Ga rustig zitten en keer terug in de tijd, naar de jaren 2010. Je draagt een hoodie en een ‘mom’-jeans. Luxetrends ruimen plaats voor comfort en ontdekking. Je droomt van een ontspannen auto, geheel in eigen stijl. Misschien van een SUV, maar niet om het even welke. De wereldwijde SUV-markt is in volle bloei, maar de aangeboden modellen zijn erg duur en te steriel, of juist erg basic en rustiek. Uit die vaststelling is de Dacia Duster ontstaan: een toegankelijke, robuuste en aantrekkelijke auto, die perfect inspeelt op de maatschappelijke trends van zijn tijd en op de dagelijkse behoeften van zijn klanten. Hij groeit al snel uit tot een icoon voor het merk Dacia maar ook tot een symbool voor een hele sector. Met een wereldwijde verkoop van twee miljoen exemplaren sinds zijn lancering in 2010 bevestigt hij zijn succes. Dit is zijn verhaal.

Een retourtje Helsinki-Ankara!

We beginnen in Roemenië, het land waar Duster wordt gebouwd, met enkele cijfers over zijn productie in de fabriek van Pitesti (Mioveni). Eens hij de ateliers heeft verlaten, vertrekken we ermee naar Italië voor een voetbalwedstrijd of nog wat verder om de hoogste berg op aarde te beklimmen. En als we nog niet moe zijn, maken we een ommetje langs Finland om uiteindelijk te eindigen in Turkije. Twee miljoen exemplaren van Duster, dat zijn er immens veel!

De essentie als levensstijl

Duster-klanten zijn stuk voor stuk uniek en dat is geen geheim want ze wonen bijna overal ter wereld. Toch hebben ze een ding gemeen: een levensstijl waar de essentie centraal staat. Dit zijn enkele van hun bijzonderheden:

  • In het Verenigd Koninkrijk leven de meeste vrouwelijke Duster-klanten
  • In Turkije zijn Duster-kopers het jongst (gemiddeld 42 jaar) en wonen ze meestal samen met hun gezin (62% heeft kinderen in huis)
  • Duster-kopers in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië zijn dol op outdoor activiteiten: 23% houdt van wandelen, 12% van fietsen en 9% van reizen
  • In diezelfde vijf landen woont 44% van de klanten op het platteland, 30% in een kleine stad, 10% in een middelgrote/grote stad en 11% in een voorstad
  • 56% van hen zegt een Duster te kopen voor zijn prijs, 20% doet dat voor zijn design en 16% uit betrouwbaarheid

Duster, een wereldwijde bestaansreden

We blikken terug op het ontstaan van Duster 1, codenaam H79! Het productteam staat voor een hele uitdaging: vertrek van een wit blad om een voertuig te creëren dat op geen enkele markt bestaat. Het moet zich overal ter wereld thuis voelen en moet dus zowel in de sneeuw als in de hitte kunnen rijden. En dat alles tegen een betaalbare prijs, die alle concurrentie tart. Kortom, een robuuste, betrouwbare en veelzijdige auto met 4×4-aandrijving.

Aan ontwerpuitdagingen is er alvast geen gebrek: een zesversnellingsbak met erg korte eerste versnelling, een grote bodemvrijheid en aanzienlijke overschrijdingshoeken, enz. De teams weten het nog alsof het gisteren was. Vooral de eerste, zogeheten kruipversnelling, die de auto slechts 5,79 km/u laat rijden bij 1.000 t/min. Net als de militairen die tijdens de oorlog langs de jeeps liepen om de wegen vrij te maken hanteerde Loïc Feuvray, productmanager voor Duster 1, hetzelfde protocol: “Ik liep naast de auto om na te gaan of hij voldoende traag was om aan de terreinbehoeften te voldoen.” Een geslaagde uitdaging, zoals ook bleek uit de carrière van Duster buiten de gebaande paden.

De snorkel, het symbool van ‘design to cost’ bij Dacia

De eerste Duster-generatie was al een bestseller, zijn tweede generatie nog meer. Zeven jaar na de oorspronkelijke lancering, in 2017, was de briefing duidelijk: het DNA van Duster behouden en erop voortbouwen om een nog betere versie aan te bieden. Na diverse interne wedstrijden en erg inspirerende ontwerpen was de keuze snel gemaakt: een gespierder design, een hogere gordellijn, naar achteren opgetrokken achterramen en een herkenbaar maar krachtiger radiatorrooster.

Aan designanekdotes is er geen gebrek. Zeker als je moet innoveren en betrouwbare oplossingen moet aanreiken tegen een lage kostprijs. Bij Dacia heerst het principe van ‘design to cost’. Het bewijs, het verhaal van de snorkel! Dit zwarte onderdeel, dat doet denken aan de echte snorkel van extreme terreinauto’s, is een iconische signatuur van Duster. David Durand, hoofd exterieurdesign, vertelt ons zijn verhaal: “We hebben dit onderdeel ontwikkeld omdat er technische beperkingen zijn. De wielen staan ver van de deuren, en het is onmogelijk om het onderdeel in deze vorm op de voorvleugel te plaatsen. Daarom ontwierpen we deze plastic ‘snorkel’, die tussen vleugel en de deur wordt geplaatst. Dit onderdeel is bijzonder functioneel omdat het de zone perfect beschermt tegen steenslag en modder en het mogelijk maakt om de zijdelingse richtingaanwijzer te bevestigen. We hebben geld bespaard door het stuk onbewerkt te laten, zonder lak, en kregen een uniek design dat Duster een avontuurlijke uitstraling geeft.”

Er is echter een ding dat de ontwerpers nog niet hebben verteld. Duster 2 is het enige Dacia-model met drie ventilatieroosters in plaats van twee in het midden van het dashboard. Opvallend, niet? En dat is geen toeval, het werd gedaan omwille van de esthetiek en het comfort, want het centrale ventilatieroosters voorziet de tweede zitrij van extra lucht.

40 keer bekroond!

Ontwerpers en ingenieurs hebben er alles aan gedaan om deze unieke auto te creëren, maar ook de producenten moesten heel wat uitdagingen het hoofd bieden. De fabriek van Pitesti (Mioveni), op 200 km van Boekarest, werd omgebouwd en gemoderniseerd om Duster te produceren. Een geïntegreerd platform, specifieke kittingzones om onderdelen voor te bereiden, automatisch geleide karren (AGV) en ergonomische werkposten, aangepast aan elke handeling. Voor de Roemenen is Duster een nationale trots geworden: politie, leger, ambulance… Duster werd door alle overheidsdiensten en grote ondernemingen omarmd.

Duster is echter niet alleen een nationale, maar ook een internationale trots! Sinds zijn lancering werd hij bekroond met meer dan veertig prijzen. Auto van het jaar in Roemenië, beste SUV in het Verenigd Koninkrijk, beste gezinsauto in Duitsland en België en vele andere titels getuigen van het succes van dit unieke en emblematische model.

 – Persbericht