1. Schaal

Het nieuwe MEB-platform (Modulare E-antriebs Baukasten) voor elektrische auto’s gaat door verschillende merken binnen de Volkswagen Groep worden gebruikt. Door op te schalen, kunnen de kosten van het ontwikkelen en produceren van elektrische auto’s fors worden verminderd, waardoor de verkoopprijzen verder kunnen worden verlaagd. Volkswagen biedt het MEB-platform daarom ook aan andere autofabrikanten buiten de Volkswagen Groep aan, om zo elektrische auto’s voor de massa mogelijk te maken.

2. Parijs

Het MEB-platform levert een belangrijke bijdrage aan het halen van de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs. Om aan de hoge vereisten van het akkoord te voldoen, zou alleen al de Duitse vervoerssector de CO2-uitstoot in 2030 met meer dan 40 procent moeten verminderen. Dit is alleen mogelijk als er rond die tijd miljoenen elektrische auto’s rondrijden. Het MEB-platform van Volkswagen is een belangrijk instrument voor het in massa produceren van elektrische auto’s en kan een beslissende factor zijn om de ambitieuze doelen te kunnen halen.

3. Ruimte

Het MEB-platform is volledig gericht op efficiëntie. Door de slimme set-up kunnen de assen ver uit elkaar geplaatst worden, wat zorgt voor korte overhangen en ruime interieurs. Er is geen grote verbrandingsmotor die veel ruimte in beslag neemt. Een ruimte verslindende cardantunnel is ook overbodig. De aandrijving bestaat uit een elektromotor en transmissie geïntegreerd in de achteras. De batterij is perfect geïntegreerd in de bodem van de auto. Door deze constructie ontstaat ongekend veel ruimte. De nieuwe Volkswagen ID.3, de eerste auto op het MEB-platfotm, is ongeveer even lang als de Golf, maar biedt bijna de interieurruimte van de grotere Passat.

4. Variatie

Het MEB-platform van Volkswagen is de basis voor een grote verscheidenheid aan elektrische auto’s. De carrosserie en het onderstel zijn van elkaar gescheiden. Daardoor kan elk merk zijn eigen unieke modellen bouwen op het MEB-platform. De ID.3, het eerste model van Volkswagen op basis van MEB, is een hatchback. Volkswagen heeft ook al de ID. CROZZ, ID. BUZZ en ID VIZZION onthuld, alle drie compleet verschillende auto’s, gebaseerd op MEB.

5. Klein

Het MEB-platform stelt ook kleine autofabrikanten in staat om kostenefficiënt elektrische auto’s te kunnen bouwen. De eerste partnership is inmiddels door Volkswagen aangekondigd. e.GO Mobile AG, bekend van onder meer de compacte e.GO Life, gaat op basis van MEB haar volgende generatie elektrische auto’s bouwen. e.GO, ontstaan in 2015, richt zich voornamelijk op elektrische voertuigen voor stedelijke gebieden. Een veelbelovend voorproefje van een mogelijke andere samenwerking is de ID. BUGGY. Volkswagen gaat hem zelf niet bouwen, maar carrosseriebouwers kunnen, net zoals vroeger, hun eigen versies ontwikkelen op basis van MEB.

6. Flexibel

Het flexibele batterijsysteem, dat is geïntegreerd in het MEB-platform, kan geheel worden afgestemd op het type auto. Voor auto’s die zijn ontworpen voor korte afstanden in de stad volstaat een batterij met een lagere capaciteit. Dit bespaart kosten. Een grotere batterij voor een familieauto biedt meer vrijheid. De ID.3, de eerste Volkswagen op het MEB-platform, komt beschikbaar met drie ranges, variërend van 330 tot 550 km (WLTP). De positie van de batterij in het midden van de auto resulteert in een laag zwaartepunt en een uitgebalanceerde gewichtsverdeling, met een dynamisch en uitgebalanceerd rijgedrag tot gevolg.

Persbericht