Het nieuwe platform waarop de nieuwste generatie Sportage staat, vormde een perfecte basis voor de engineers van Kia om de mechanische lay-out en elektronische systemen tot in detail op elkaar af te stemmen. Het resultaat… een SUV ​die enerzijds verfijnd, stabiel en comfortabel is en anderzijds wendbaar en dynamisch.

Tijdens de ontwikkeling van de geheel nieuwe Sportage hebben de ingenieurs van Kia tests uitgevoerd op verschillende Europese wegen om de stuur- en ophanging te optimaliseren en de elektronische rijhulpsystemen minutieus te kalibreren.

Het geavanceerde onderstel, met een MacPherson set-up voor en een vier-link ophanging achter, is specifiek afgesteld om de nieuwe Sportage niet alleen verfijnder en comfortabeler te maken, maar ook sportiever wanneer de bestuurder dynamisch wil rijden.

State-of-the-art technologie

Kia voorziet de geheel nieuwe Sportage van een reeks technologieën voor optimale precisie en controle in alle weersomstandigheden en op verschillende terreinen.

Het optioneel verkrijgbare Electronic Control Suspension (ECS) zorgt dankzij de continue dempingsregeling voor een superieur comfort. De technologie reageert snel op de carrosseriebewegingen en stuurinput, en maakt snelle aanpassingen aan de dempers om deining en andere ongewenste bewegingen tegen te gaan. Het systeem past ook de dempingskracht van de ophanging aan om kuilen of drempels comfortabel op te vangen en de impact op de wielen te verminderen.

Een primeur voor de vierwielaangedreven Sportage Plug-in Hybrid is het geheel nieuwe Terrain Mode. Dit innovatieve systeem is specifiek ontwikkeld voor Sportage-rijders die buiten de gebaande paden willen rijden en past automatisch de set-up aan voor maximale tractie op glibberige oppervlakken zoals sneeuw, modder en zand.

De Sportage staat standaard in Drive Mode en bestuurders kunnen vervolgens kiezen uit de Comfort-, Eco- of Sport-modus om de rijervaring af te stemmen op hun behoeften. De Eco-modus is ontwikkeld om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Wanneer wordt gekozen voor de Sport-modus, worden de stuur- en acceleratiereacties versneld om een ​​dynamische rijervaring te bieden. Het digitale instrumentencluster wordt aangepast aan de rijmodus waarin de Sportage op dat moment staat.

Het elektronisch gestuurde AWD-systeem zorgt ervoor dat het vermogen optimaal wordt verdeeld tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van de wegomstandigheden en rijsituaties, wat niet alleen de prestaties verbetert, maar ook de veiligheid en efficiëntie.

Hightech E-Handling

Voor een verdere verbetering van de dynamiek en stabiliteit tijdens het nemen van bochten heeft Kia het hightech E-Handling ontwikkeld. Dit systeem, dat beschikbaar is op de Hybrid en Plug-in Hybrid met conventionele schokdempers, maakt gebruik van het koppel van de elektromotor om de stuurrespons, de tractie van de voorwielaangedreven modellen en de stabiliteit in noodsituaties te verbeteren.

Vanaf januari in Nederland

De nieuwe Kia Sportage arriveert begin volgend jaar in Nederland. De Nederlandse prijzen en specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

– Persbericht