De EQA is het instapmodel in de volledig elektrische voertuigwereld van Mercedes-EQ. Na de succesvolle introductie van de EQA 250 (stroomverbruik gecombineerd: 17,8 kWh / 100 km; CO2– emissie gecombineerd: 0 g/km)1 met 140 kW/190 pk en voorwielaandrijving, kunnen nu dus ook twee krachtige en efficiënte modellen met vierwielaandrijving worden besteld. De consumentenadviesprijzen inclusief BTW, BPM en kosten rijklaarmaken beginnen bij € 55.440 voor de EQA 300 4MATIC en € 58.163 voor de EQA 350 4MATIC.

De nieuwe varianten zijn ook direct in Business Solution-uitvoering beschikbaar. De Business Solution-varianten hebben standaard een complete uitrusting – afgestemd op de wensen van de zakelijke rijder – en een scherpe fiscale waarde. De EQA 300 4MATIC BS Luxury heeft een consumentenadviesprijs vanaf € 55.985 (fiscale waarde: € 54.995). De consumentenadviesprijs van de EQA 350 4MATIC BS Luxury begint bij € 58.985 (fiscale waarde: € 57.995). De modellen zijn tevens beschikbaar in Business Solution AMG-uitvoering.

De EQA wordt standaard geleverd met één jaar Mercedes me Charge. Voor Europese Mercedes me Charge-klanten is gedurende deze periode Green Charging beschikbaar bij alle openbare laadpunten. Klanten van beide nieuwe vierwielaangedreven varianten kunnen na activering ook een jaar lang gebruikmaken van het Europese snellaadnetwerk van IONITY tegen de speciale prijs van € 0,29 per kWh. Het lokale Green Charging-initiatief van Mercedes-Benz Nederland zorgt er bovendien voor dat alle laadsessies van iedere in Nederland afgeleverde EQA voor 200.000 km CO2-neutraal zijn, ongeacht de locatie of laadservice. Dit wordt door middel van inkoop van Garanties van Oorsprong mogelijk gemaakt.

Tot de uitgebreide standaarduitrusting van de EQA 300 4MATIC en EQA 350 4MATIC behoren onder meer high-performance led-koplampen met adaptieve grootlichtassistent, EASY PACK-achterklep met elektrisch openen en sluiten, 18” lichtmetalen velgen, sfeerverlichting met 64 kleuren, dubbele bekerhouder, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun, achteruitrijcamera voor meer overzicht en gemak bij het manoeuvreren en multifunctioneel stuurwiel in leder. Ook standaard inbegrepen zijn het intuïtief te bedienen infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en navigatie met Electric Intelligence.

Praktische uitrustingspakketten

Mercedes-Benz heeft de EQA-aanbodstructuur aanzienlijk vereenvoudigd. In plaats van te moeten kiezen uit veel individuele opties, hebben klanten nu de keuze uit drie praktische, voorgeconfigureerde pakketten:

  • Het Advanced pakket voegt een reeks comfort- en veiligheidsfeatures toe aan de standaarduitrusting van de EQA. In het interieur versmelten twee 10,25” displays tot een widescreen cockpit. De bestuurder wordt ondersteund door de dodehoekassistent, het spiegelpakket en het parkeerpakket met achteruitrijcamera.
  • Het Premium pakket bouwt voort op het Advanced pakket en verhoogt het comfort nog eens. Het omvat het KEYLESS GO-comfortpakket, de THERMOTRONIC automatische 2-zone airconditioning, een sound system met een indrukwekkend geluid en een draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten.
  • Het Premium Plus pakket biedt bovenop het Advanced pakket en Premium pakket een panoramaschuifdak, het Burmester® surround sound system en het parkeerpakket met 360°-camera.

De EQA is optioneel ook leverbaar met de uitrustingslijn Electric Art. Kleuraccenten in modern roségoud verfraaien de bekleding en luchtuitstroomopeningen, terwijl het sierdeel van achteren is verlicht. Tot de uitrustingslijn behoren ook speciale 18” lichtmetalen velgen.

Efficiënte elektrische aandrijflijn

Op de vooras van de EQA wordt een asynchroonmotor toegepast. De elektromotor, een transmissie met vaste overbrengingsverhouding met differentieel, het koelsysteem en de vermogenselektronica vormen een sterk geïntegreerde, compacte eenheid: de elektrische aandrijflijn (eATS).

De EQA 300 4MATIC en EQA 350 4MATIC hebben bovendien een eATS op de achteras met een nieuw ontwikkelde permanent bekrachtigde synchroonmotor. Het ontwerp is extreem compact. Bij een permanent bekrachtigde synchroonmotor is de rotor van de AC-motor voorzien van permanente magneten. De magneten – en dus de rotor – volgen het roterende wisselstroomveld in de statorwikkelingen. De motor is zogezegd synchroon, omdat de rotor met dezelfde snelheid draait als het magnetische veld van de stator. De frequentie wordt in de frequentieomvormers van de vermogenselektronica aangepast aan de snelheid die de bestuurder vraagt​​. De voordelen van dit ontwerp zijn onder meer een hoge vermogensdichtheid, een hoog rendement en een hoge outputconsistentie.

In de nieuwe 4MATIC-varianten wordt de vermogensbehoefte tussen de voor- en achteras 100 keer per seconde intelligent geregeld, al naargelang van de rijsituatie. De filosofie van Mercedes-EQ is om het verbruik te optimaliseren door de elektromotor op de achteras zo vaak mogelijk te gebruiken, terwijl de asynchroonmotor op de vooras slechts minimale weerstandsverliezen genereert bij deellast.

De belangrijkste technische gegevens

 

EQA 300 4MATIC

EQA 350 4MATIC

Aandrijflijn

vierwiel

vierwiel

Elektromotoren voor/achter

Type

Asynchrone motor (ASM)/Permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM)

Max. vermogent

kW/pk

168/228

215/292

Max. koppel

Nm

390

520

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

7,7

6,0

Topsnelheid

km/h

160

160

Accucapaciteit, bruikbaar (WLTP)

kWh

66,5

66,5

Max. laadcapaciteit, DC

kW

100

100

Laadtijd, DC, 10-80% SoC

min.

30

30

Stroomverbruik gecombineerd (WLTP)

kWh/100 km

18,5-17,5

18,5-17,5

CO2-emissie gecombineerd (WLTP)

g/km

0

0

 

Consumentenadviesprijs vanaf

euro

55.440

58.163

– Persbericht