Column JIP

Eigen onderhoud

Eigen onderhoud

Een lier heeft onderhoud nodig. Maar om een lier te demonteren en onderhoud te geven, moet je serieus kunnen en willen sleutelen.

Lees meer
Tip van Jip: Olie is olie

Tip van Jip: Olie is olie

Dat wordt nog wel eens gedacht. Maar dat valt tegen! Niet alleen is er enorm verschil tussen motorolie en motorolie, maar ga maar eens bij een olieleverancier (bijvoorbeeld www.eurol.com) kijken, welke vloeistoffen er in jouw auto zitten. Je zal zien dat dit nogal uiteen loopt.

Lees meer
De Offroad Tip van Jip: Brandjes blussen

De Offroad Tip van Jip: Brandjes blussen

Meestal is dat figuurlijk bedoeld. Maar heel af en toe doe ik dat ook letterlijk. Naast mijn normale werk ben ik namelijk ook parttime brandweerman. Daar worden wij wekelijks getraind op brandbestrijding en hulpverlening.

Lees meer
De off-road tip van Jip

De off-road tip van Jip

Tijdens de winterperiode wordt er doorgaans iets minder 4×4 gereden dan de rest van het jaar. Ideale tijd om niet alleen je voertuig van grondig onderhoud en reiniging te voorzien, maar ook je materiaal.

Lees meer
Keep it clean!

Keep it clean!

Brandstof is er in Nederland in verschillende soorten en kwaliteiten. Hoewel Shell soms wat duurder is, is de brandstof van de ‘witte pomp’ niet altijd van constante kwaliteit. In West-Europa is dat verschil meestal niet enorm, dus kan het niet zo veel kwaad om daar af en toe te tanken.

Lees meer
Een schroefje los…

Een schroefje los…

Bij normaal weggebruik op de West-Europese biljartlakens (zo glad zijn onze wegen) heb je er geen last van, maar bij langdurig off-road rijden over slechte paden, gravel of stenen, gebeurt er iets bijzonders met je auto.

Lees meer
Zeker van je zaak…

Zeker van je zaak…

Als je een 4×4 op de aanhanger naar een evenement vervoert, zijn er nog wel eens discussies over APK-plicht en verzekeringen. De meeste verenigingen hebben een APK-plicht, of een regel dat de auto APK-waardig moet zijn. Bij dit laatste komen de discussies meestal al op gang.

Lees meer