banner

Een schroefje los…

Een schroefje los…

Bij normaal weggebruik op de West-Europese biljartlakens (zo glad zijn onze wegen) heb je er geen last van, maar bij langdurig off-road rijden over slechte paden, gravel of stenen, gebeurt er iets bijzonders met je auto.

Door extreem lange en heftige trillingen lopen bouten en moeren los. Iets dat wij heel sterk tegenkwamen bij deelname aan de Breslau Rallye: alle belangrijke bouten en moeren van de ophanging werden elke dag nagelopen en vaak ook opnieuw vastgedraaid.

Het juiste aanhaalmoment en de juiste borging verschillen per toepassing. Zo ga je de wielbouten niet met Loctite vastzetten. Een zelfborgende moer werkt heel goed, maar is niet geschikt voor vaker los-vast draaien. Kijk dus in jouw praktijk goed naar de toepassing en laat je eventueel adviseren door een professional.

En met professional bedoel ik niet de ‘Dat zeg ik’-bouwmarkt, daar moet je voor bouten en moeren zo ver mogelijk wegblijven. Zoek een ijzerhandel die kwaliteitsmateriaal verkoopt! Deze hebben vaak zelfs nog losse exemplaren in de verkoop. Hierbij betaal je een paar cent meer voor een bout en een moer, maar weet je wel zeker, dat de schroefdraad bij de eerste keer aandraaien niet verdwijnt!

Met avontuurlijke groet,

Jip Saris (Saris Adventure Vehicles)

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X