Gebruik de handrem
Steeds meer 4×4’s zijn uitgerust met een automatische versnellingsbak. Logisch, want het rijdt gewoon heerlijk. Bij het parkeren wordt dan doorgaan de P-stand gebruikt, en wordt de handrem meestal achterwege gelaten.
Eigen onderhoud
Een lier heeft onderhoud nodig. Maar om een lier te demonteren en onderhoud te geven, moet je serieus kunnen en willen sleutelen.
Een potje met vet….
Als je dat zegt, dan komt er een aloud liedje boven drijven. Maar wanneer gebruik je vet, en wanneer niet?
Tip van Jip: Houd het droog!
Voor de meeste mensen zit het kampeerseizoen erop en gaat de daktent er voor de winter van de auto af.
Tip van Jip: Olie is olie
Dat wordt nog wel eens gedacht. Maar dat valt tegen! Niet alleen is er enorm verschil tussen motorolie en motorolie, maar ga maar eens bij een olieleverancier (bijvoorbeeld www.eurol.com) kijken, welke vloeistoffen er in jouw auto zitten. Je zal zien dat dit nogal uiteen loopt.
De Offroad Tip van Jip: Brandjes blussen
Meestal is dat figuurlijk bedoeld. Maar heel af en toe doe ik dat ook letterlijk. Naast mijn normale werk ben ik namelijk ook parttime brandweerman. Daar worden wij wekelijks getraind op brandbestrijding en hulpverlening.
De off-road tip van Jip
Tijdens de winterperiode wordt er doorgaans iets minder 4×4 gereden dan de rest van het jaar. Ideale tijd om niet alleen je voertuig van grondig onderhoud en reiniging te voorzien, maar ook je materiaal.
De Tip van Jip: Houd ‘m goed vast!
Al eerder heb ik het eens over de zin van voldoende vloeistof gehad. Het is ook helemaal geen probleem, als er een keer een litertje olie bijgevuld moet worden.
Keep it clean!
Brandstof is er in Nederland in verschillende soorten en kwaliteiten. Hoewel Shell soms wat duurder is, is de brandstof van de ‘witte pomp’ niet altijd van constante kwaliteit. In West-Europa is dat verschil meestal niet enorm, dus kan het niet zo veel kwaad om daar af en toe te tanken.
Een schroefje los…
Bij normaal weggebruik op de West-Europese biljartlakens (zo glad zijn onze wegen) heb je er geen last van, maar bij langdurig off-road rijden over slechte paden, gravel of stenen, gebeurt er iets bijzonders met je auto.