banner

Boomrooierij Weijtmans

Boomrooierij Weijtmans

Ik leer het bedrijf voor het eerst kennen, als ik een persbericht onder mijn neus krijg. Boomrooierij Weijtmans heeft een MAN TGE 5-180 CCDC 4×4 WB 4490 aangeschaft, de eerste 4×4 dubbellucht in Nederland. Detail is dat het 4×4 systeem af de fabriek is geleverd. Kortom niet teveel extra ‘geknutsel’ er nog naast (en wie nog meer wil weten, kan altijd nog even op de site van 4WD Magazine terugkijken, aangezien ik twee keer eerder van een TGE 4×4 mocht genieten).
Maar ik wist dus, daar moet ik heen. Ik overlegde met de eindredacteur, nam contact met het bedrijf op en nadat daar ook werd overlegd, kon ik erheen. En zo geschiedde!
Bij Weijtmans hebben ze meerdere 4×4 voertuigen en ik mocht kiezen! Wat een luxe! Ik koos de TGE en zag ook dat ze een Unimog hadden. Het leek mij wel eens leuk om die verhalen tegen elkaar aan te leggen…

Iets voor de afgesproken tijd kom ik bij Weijtmans aan en word ik hartelijk welkom geheten. De vaste bestuurder van de MAN is bezig op een klus buitenshuis, maar zijn auto staat binnen al wel schoon op mij te wachten. Wauw!
Ik krijg een kop koffie aangeboden en ze bieden hun verontschuldigingen aan, dat ik even moet wachten, want Kees Weijtmans is nog in gesprek. Ik geniet ondertussen van de koffie. En dan staat diezelfde meneer er weer, die mij net welkom heette. Hij vertelt: ‘Als je wilt, mag je wel vast foto’s maken, hoor.’ Dat is natuurlijk ook een optie en dus ga ik keurig met hem mee. Degene die erbij staat, vraagt, waar ik ‘m wil hebben? Nou, mee naar huis, denk ik nog, maar dat zullen we maar niet doen. Ik kijk op hun terrein en dat is echt prachtig! Je zou kunnen zeggen, als je hier te gast bent, dan kan je gelijk zien, wat voor werkzaamheden ze uitvoeren!  Slim uiteraard, maar ook erg mooi om te zien! En dat is natuurlijk erg belangrijk! Ik geef aan hoe en waar ik de wagen wil hebben en hij zet hem zonder problemen voor mij neer. Vraagt of ik verder nog wat wil en ik zeg hem: ‘Nee hoor, helemaal goed zo.’ En vervolgens loopt hij weer weg. Naast Brabantse nuchterheid hangt er ook vooral een sfeer van rust!

Volkswagen Amarok V6

Ik heb de foto’s van de TGE gemaakt en ga weer naar binnen en aan de koffie. Ik zit net een paar tellen en dan komt er een aantal van -ik denk- kantoor (wat later ook zo blijkt te zijn) en ik krijg een boek in mijn handen gedrukt. ‘Kijk’, vertellen ze vol trots, ‘We bestaan nu 100 jaar. Helaas konden we het niet uitgebreid vieren vanwege Corona en daarom hebben we een boek samengesteld.’ Ik zit net even te kijken en dan komt er een vrolijke man naar me toe: ‘Jij bent de fotograaf, toch? Ik heb mijn auto ook gewassen en klaar. Waar wil je hem hebben?’ Het boek moet ik aan de kant schuiven, verontschuldig me bij de aanwezige mensen en ik loop met de man mee. Later stelt hij zich voor als Jelmer, die projectleider bij Weijtmans is. Eenmaal buiten kijk ik verbaasd en zeg: ‘Dat is geen Unimog? Ik krijg een knipoog en hij zegt: ‘Goed gezien. Deze moet er ook bij, is me verteld. Waar wil je hem hebben?’  En ik vertel hem het idee. Hij is verbaasd, dat ik de TGE niet zelf aan de kant heb gezet. Nee, dat heet ‘respect hebben voor een ander zijn spullen’, zeg ik en glimlachend rijd hij ondertussen de TGE weg.
Terwijl Jelmer de auto neerzet , zegt hij: ’Ik wil ‘m liever omgedraaid hebben, want ik zie iets en dat vind ik niet zo leuk op de foto. Ik zeg, dat het wel meevalt, maar hij heeft ‘nee’ in het hoofd en daarom laat ik hem zijn gang maar gaan.
Toch ben ik wel erg benieuwd, wat hij nou zo fijn aan deze auto vindt. En glimlachend zegt hij: ‘Je hebt overzicht en je zit goed. Er is niets mis mee. ‘Wel’, vertelt Jelmer er direct bij, ‘Hiervoor heeft hij een 4×4 caddy gehad. Was ook niets mis mee. En je kon ook overal komen maar ja pick-up doet het hem wel, he?’

Curcus off-road rijden

Tijdens het gesprek met Jelmer komt Kees aangelopen. Hij biedt direct zijn excuses aan en vertelt, dat de Unimog met een lege accu staat en dat hij er daarom niet is. Maar hij dacht wel, dat hij een mooie oplossing had gevonden en weet je, hij heeft nog gelijk ook! Ik vraag Kees, of hij de mensen nog een cursus off-road rijden heeft laten doen, want 4×4-en moet je tenslotte leren. Daarop zegt Kees: ‘Nee dat heb ik niet gedaan. Het zijn goed werkende automatische  4×4 systemen, maar ze hebben wel gehoord, dat ze vooral met rust en beleid moeten rijden. En dat doen ze allemaal keurig als ze off-road rijden. En als ze er helemaal niet uit komen, dan mogen ze mij natuurlijk altijd bellen!  En dan zal ik ze helpen zoveel ik kan! En als het moet, haal ik ze er nog zelf uit. Mijn ervaring bij de vrijwillige brandweer komt dan zeker ten goede!

Suprise !

Kees is in hart en nieren een echte ondernemer! Tijdens ons gesprek gaat ook met enige regelmaat de telefoon. En Kees beantwoordt alles met gemak en beleid.

Bij ons afscheid krijg ik nog het boek in handen gedrukt, waar ik eerder vanmiddag in zat te kijken.  Waarvoor enorme dank! Zo kan ik het nog eens teruglezen! Vind ik echt leuk!

Bedankt voor de gastvrijheid en dat ik een uniek kijkje in jullie wereld mocht hebben en waarom jullie juist het 4×4 systeem gebruiken!

Boomrooierij Weijtmans

Sven
ADMINISTRATOR
PROFILE
X