In de aanloop naar de derde deelname aan de Dakar Rally heeft Audi het RS Q e-tron prototype op tal van punten verder verbeterd. Tijdens de komende editie van de Dakar Rally in januari profiteren de rijdersduo’s Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz van talrijke detailverbeteringen. Hiermee wordt het innovatieve, elektrisch aangedreven prototype nog veiliger, betrouwbaarder, comfortabeler, lichter, efficiënter én gemakkelijker te onderhouden door het team.
Bij de doorontwikkeling van de auto voor de komende Dakar Rally is er gebruikgemaakt van de ervaringen uit de twee voorgaande twee edities, waarin de Audi RS Q e-tron al zes etappezeges en in totaal 28 podiumplaatsen in dagetappes behaalde. Naar aanleiding van crashes van Stéphane Peterhansel en Carlos Sainz tijdens de Dakar Rally is de auto voor de komende editie nog veiliger gemaakt. Het onderstel is verder aangepast voor een betere verdeling van de krachten. De nieuwe geschuimde stoelen bieden de inzittenden niet alleen meer bescherming, maar ook extra comfort. De koolstofvezel crashbox aan de voorzijde van het chassis is verlengd, waardoor energie bij ongevallen beter wordt geabsorbeerd. De in het terrein belangrijke hellingshoek bleef echter onaangetast.
Betrouwbaarheid en comfort
Ook onder de zwaarste omstandigheden is de Audi RS Q e-tron een betrouwbare wedstrijdauto: al bij de eerste deelname aan de Dakar Rally in 2022 kwamen alle drie auto’s aan de finish. Dat twee van de drie Audi’s in 2023 niet finishten, kwam door crashes. Omdat de complexe aandrijftechnologie beproefd is, kon Audi Sport zich bij de betrouwbaarheid op details concentreren. Tot dusver zorgden stenen tussen het velgbed, de remschijf en de wieldrager soms voor beschadigingen. Dit wordt nu voorkomen met nieuwe bevestigingselementen. Daarnaast worden voortaan stevigere wielen gebruikt. Voor extra comfort voor de rijders en bijrijders is de geluids- en overige isolatie van de cockpit verder verbeterd. Aanpassingen aan de frontpartij zorgen ervoor dat de voorruit schoner blijft.
Nog beter presteren
Van het onderstel via software en carrosserie tot aan de elektrische aandrijving: tal van aspecten zijn aangepakt om de Audi RS Q e-tron binnen de grenzen van het reglement nog beter te laten presteren. Vele componenten zijn lichter gemaakt om nog dichter bij het voorgeschreven minimumgewicht van 2.100 kg te komen. Het maximaal toegestane vermogen van de elektromotoren is vergroot tot 285 kW. Bij de verbeteringen is ook gekeken naar de onderhoudswerkzaamheden die het team tijdens de rally dagelijks uitvoert. Hier maken tal van detailaanpassingen het werk efficiënter. De modificaties zijn sinds medio dit jaar ingebouwd en getest, zodat ze tijdens de Dakar Rally 2024 kunnen worden gebruikt en de zware beproevingen kunnen doorstaan.