Nieuw automerk komt in 2024 met elektrische sedan en SUV. Elektrische voertuigen zijn in Nederland al geruime tijd in opmars; er rijden inmiddels ruim 400.000 elektrische auto’s rond in Nederland. Vooral dertigers en veertigers zijn geïnteresseerd in een EV. Ook wordt de energie infrastructuur steeds verder ontwikkeld. Daardoor kan opladen steeds gemakkelijker en sneller, dit maakt de aanschaf van een elektrische auto laagdrempeliger. Chinees automerk EXLANTIX ziet daarom kansen en kondigt de lancering van het merk in Nederland aan voor het vierde kwartaal van 2024. Er worden twee elektrische modellen op de markt gebracht, een sedan en een SUV.
EXLANTIX presenteerde op de autosalon van Genève twee modellen die volgend jaar in Nederland te verkrijgen zijn: de ES als sedan en de ET SUV als SUV. Met een focus op zowel als design als functionaliteit, zijn beide modellen ontworpen voor de vooruitstrevende en milieubewuste automobilist. De state of the art technologieën en systemen zoals luchtvering, een volledig aluminium chassis, een vijf-scharnierige achterwielophanging en een dubbele wishbone voorwielophanging bieden de bestuurder een rijke rijervaring. De Chinese fabrikant belooft bovendien goed comfort met snelle verrespons en goede isolatie van hobbels en kuilen in het wegdek. Daarnaast is er net zoveel aandacht besteed aan het comfort als aan de esthetiek.
Bijzonder goede aerodynamica
Over de filosofie achter het ontwerp van de auto’s is Derek Du (Head of Benelux bij Chery International) erg enthousiast. Hij vertelt: “In het bijzonder heeft de ES sedan een revolutionair designconcept dat heet ‘designed by the wind’. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de natuurlijke kracht van de wind, wat resulteert in dynamische contouren en elegante lijnen. De combinatie van de vorm en vloeiende lijn creëert een kenmerkende esthetiek en is uniek in de wereld van elektrische sedans. Bovendien draagt deze ontwerpinnovatie bij aan de uitzonderlijke aerodynamica van de ES. Meer dan 2065 simulatieberekeningen en strenge windtunneltests kwamen eraan te pas om de windweerstand zo ver mogelijk naar beneden te brengen. Dat resulteert in een luchtweerstand coëfficiënt van maar 0,21. Dat is niet alleen goed voor de efficiëntie van de auto, maar vermindert ook het geluid in de auto, wat zorgt voor een stille rijervaring.”
Meten met het topsegment
De modellen hebben veelbelovende specificaties. De vierwiel aangedreven versies van modellen hebben een WLTP-actieradius van 530 kilometer (ES) en 475 kilometer (ET) bij een volle accu. Daarmee zijn ze ideaal voor zowel stedelijke ritten als langeafstandsreizen. Het opladen kan worden aangepast aan de behoefte; wanneer de auto meer tijd heeft om te laden, laadt deze met minder capaciteit en wanneer de auto snel moet worden opgeladen, kan de batterij in 15 minuten tot wel 50% bijladen*. Daarnaast accelereert de ES in minder dan 4 seconden naar 100 kilometer per uur, waarmee het model op hetzelfde niveau zit als sportauto’s uit het topsegment. Niet alleen bereikt de auto’s een hoge snelheid, hij staat ook snel weer stil. De remweg bedraagt van 100 kilometer per uur tot 0 minder dan 35 meter, wat in termen van veiligheidsnormen indrukwekkend is.
Het automerk, dat een dochterbedrijf is van Chery International, lanceert komend jaar niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, België, Luxemburg Mexico, Kazachstan en het Midden-Oosten. Chery International lanceert in 2024 ook twee andere merken in Europa: Omoda en Jaecoo.
*gemeten a.d.h.v. een 800V laadpaal, 4WD versie