De koning van de heuvels is de Opel Grandland X Hybrid4 (gecombineerd brandstofverbruik WLTP1: 1,3-1,4 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 29-32 g/km). Met een systeemvermogen van 221 kW (300 pk) uit de combinatie van een verbrandingsmotor en twee elektromotoren heeft de stijlvolle SUV van Opel altijd voldoende vermogen, vooral tijdens bergop rijden. De elektrische vierwielaandrijving zorgt daarbij voor uitstekende tractie onder alle omstandigheden. Dat maakt autorijden niet alleen plezierig, maar ook veilig. Heuvelopwaarts rijden gaat eenvoudig, net als heuvelafwaarts, want de elektromotoren kunnen dan hun talent voor energierecuperatie en vertraging laten zien. De elektromotoren op de voor- en achteras functioneren als generator en zetten de kinetische energie van de afdaling dan om in elektriciteit.

Als de bestuurder overschakelt naar rijmodus B, wordt de mate van energie terugwinnen en remmen verhoogd. De 13,2 kWh-batterij wordt tegelijkertijd ‘gratis’ opgeladen en de bestuurder bespaart energie voor de volgende helling.

Tegelijkertijd is er een aanzienlijk vertragingseffect. De bestuurder hoeft niet terug te schakelen of hard te remmen. De plug-in hybride Opel Grandland X rolt met een gematigde snelheid bergafwaarts, zonder dat de snelheid hoger wordt op steilere afdalingen, omdat de laadspanning bij de elektromotoren parallel toeneemt, en daarmee de rijweerstand. Actief remmen voor de volgende bocht is meestal niet nodig bij lichte tot middelzware afdalingen; dankzij de verhoogde recuperatie vertraagt de Grandland X vanzelf. Een buitengewoon prettige eigenschap, waaraan conventioneel aangedreven auto’s nauwelijks kunnen tippen omdat die tijdens afdalingen niet standaard op de motor afremmen.

‘Made in Rüsselsheim’
Het principe van energierecuperatie en een aangename vertraging is van toepassing op alle elektrische modellen van Opel. De wendbaarheid en wegligging van de compacte, bijzonder wendbare Opel Corsa-e en Opel Mokka-e zijn extra voordelig in heuvelachtig terrein – nog een voordeel ‘made in Rüsselsheim’. Voor een extra laag zwaartepunt is de accu van elke elektrische Opel aan de onderzijde ingebouwd. Met als gevolg dat de carrosserie niet zo veel rolt en de auto in bochten als op rails rijdt. Zowel de Corsa-e als de Mokka-e wordt aangedreven door een 100 kW (136 pk) elektromotor die de voorwielen aandrijft. De elektrische modellen met batterij beschikken zelfs vanuit stilstand over een koppel van 260 Nm. Op kronkelige wegen veranderen de Corsa-e en de Mokka-e – beide winnaar van het ‘Gouden Stuurwiel van 2020’ – in sprinters.

De geëlektrificeerde lichte bedrijfswagens van Opel zijn bergopwaarts net zo krachtig. De nieuwe Opel Combo-e en de Opel Vivaro-e hebben ook 100 kW (136 pk) vermogen en 260 Nm koppel. De accu’s zijn ook hier diep onder het voertuig geïnstalleerd – vooral belangrijk voor de veiligheid wanneer de voertuigen volledig beladen zijn. Met de grotere 75 kWh-accu heeft de Vivaro-e een actieradius van zo’n 330 km (WLTP2). Zo’n bereik realiseren  is natuurlijk onmogelijk als het alleen maar bergopwaarts gaat. Maar na elke heuvel- of bergtop komt een afdaling. Als een diesel- of benzineauto met een (bijna) lege brandstoftank bergafwaarts rijdt, komt die ondanks het lage brandstofverbruik uiteindelijk tot stilstand. Maar dat geldt niet voor de Vivaro-e. De elektromotor op de vooras wordt een generator, die de bedrijfswagen tijdens het afdalen afremt en de batterij gedeeltelijk oplaadt. Eenmaal beneden heeft de Vivaro-e meer dan genoeg energie in huis om de volgende snellader te bereiken. En terwijl de batterij in 45 minuten tot ongeveer 80 procent oplaadt, kan de bestuurder een pauze nemen (het duurt slechts 30 minuten om de kleinere batterij van 50 kWh tot 80 procent op te laden). En dan kan de Vivaro-e zijn weg in de heuvels weer vervolgen.

 

[1] Brandstofverbruik en CO2-emissiecijfers zijn vastgesteld volgens de WLTP-testprocedure R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151.

[2] Brandstofverbruik en CO2-emissie zijn vastgesteld volgens de WLTP-testprocedure (Regulation EU 2017/948). De feitelijke actieradius kan variëren in het dagelijkse gebruik en hangt af van diverse factoren, in het bijzonder de persoonlijke rijstijl, de omstandigheden op de weg, de buitentemperatuur, het gebruik van verwarming, airconditioning en preconditioning.

– Persbericht