De schijf en wat hieraan verbonden is, remt hierdoor af. De bewegingsenergie van je 4×4 (waarop de rem is gemonteerd) wordt in warmte omgezet. Remschijven zitten aan de naaf gekoppeld, dit zorgt ervoor dat deze meedraait met de wielen. Om de remschijven zijn remtangen bevestigd en daar zitten de remblokken in. De remblokken drukken door de remcilinder tegen de remschijven aan. Hierdoor ontstaat veel wrijving en daardoor komt de auto tot stilstand. Bij dit proces ontstaat veel warmte, de remblokken dienen de warmte aan te kunnen en dus moeten ze niet te snel slijten.

Diagnose

Het wordt aangeraden om de staat van de remschijf na te kijken met een speciaal meettoestel – een schuifmaat. Het verschil in dikte van nieuwe en versleten schijf is in de meeste gevallen 1-3 mm. Op zich mag het maximale verschil slechts enkele honderdsten van een millimeter bedragen. De opmetingen dienen te gebeuren in het werkgebied. Het verschil wordt bepaald door een speciaal toestel te gebruiken met een indicator die zelfs waarden tot 0,01 mm nauwkeurig leest.

Afbeelding afkomstig van auto-onderdelen24.nl

 

 

 

 

 

Reparatie en vervanging van remschijven

De voorwaarden van het merendeel van autoproducenten geven aan: remschijven worden enkel vervangen, niet gerepareerd. Er bestaat echter uitrusting dat sommige defecten kan elimineren. Kleine vervormingen op het oppervlak kunnen verwijderd worden door groeven. Dit verkort het inwerkingsproces van nieuwe blokken en verhoogt de efficiëntie van het remsysteem. Bij het groeven wordt een minimum laag van het materiaal verwijderd aan beide zijden van de schijf. In het geval van verschil moet het onderdeel vervangen worden. Gelieve op te merken dat reparatie of vervanging van de remschijf efficiënter en betrouwbaarder uitgevoerd wordt door professionals.