De nieuwe Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is gebaseerd op de huidige, succesvolle, vijfde generatie Toyota RAV4. Sinds de marktintroductie begin 2019 heeft Toyota in West-Europa al meer dan 120.000 orders voor de SUV mogen ontvangen. 105.000 hiervan zijn voor de Toyota RAV4 Hybrid. In Nederland zorgde de nieuwe generatie Toyota RAV4 ervoor dat het model van de negende plaats naar de vierde positie is gesprongen binnen zijn segment. Een succes dat met de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid als nieuw topmodel een vervolg krijgt.

Laag zwaartepunt, standaard 4×4

De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid combineert een hoog vermogen, indrukwekkende prestaties en uitzonderlijke efficiency met dynamische rijeigenschappen. Mede verantwoordelijk hiervoor is het extra stijve TNGA-platform met een laag zwaartepunt. Dankzij de standaard elektrische vierwielaandrijving AWD-i beschikt de nieuwe Toyota RAV4 Plug-in Hybrid daarbij over uitstekende terreinkwaliteiten.

Toyota zet in op verschillende aandrijflijnen

Toyota heeft een langetermijnvisie naar nul voertuigemissies en zal onverminderd inzetten op een breed pakket van elektrische aandrijfvormen, zoals hybride elektrisch, plug-in hybride elektrisch, batterij elektrisch en brandstofcel elektrisch (waterstof).

CO2-emissie minder dan 30 gr/km

Door de ervaring met twee generaties van de Toyota Prius Plug-in Hybrid, heeft Toyota voor de RAV4 een verder verbeterde en compleet nieuwe plug-in hybride (PHEV) aandrijflijn ontwikkeld. Het systeemvermogen hiervan bedraagt maar liefst 225 kW/306 pk*. De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid accelereert in slechts 6,2 seconden* naar 100 km/uur. De CO2-emissie en het gemiddelde brandstofverbruik zijn opvallend laag. De eerste homologatiemetingen laten een CO2-emissie van minder dan 30 gr/km* (WLTP) zien. Een dergelijke waarde is tot op heden ongekend in het segment van de Toyota RAV4.

Nieuwe lithium-ion batterij

Door optimaal te profiteren van de boost van de elektromotor, wist Toyota ten opzichte van de RAV4 Hybrid een significante toename van het vermogen te realiseren. Toyota ontwikkelde verder een nieuwe lithium-ion batterij met hoge capaciteit en voegde een boost-converter toe aan de controle-unit van het hybride systeem. De 2,5-liter High Power Hybrid viercilinder benzinemotor is gelijk aan die van de Toyota RAV4 Hybrid.

Elektrische actieradius: meer dan 60 kilometer

De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid accelereert bijzonder snel en kan langer achterelkaar elektrisch en dus emissievrij rijden dan de RAV4 Hybrid. De elektrische actieradius bedraagt meer dan 60 kilometer* (WLTP). Dat is meer dan concurrerende SUV’s en ruim voldoende voor het in Europa gemiddelde dagelijks woon-werkverkeer van 50 kilometer.

De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid komt naar verwachting in de tweede helft van 2020 op de markt. Toyota maakt de prijzen later bekend.

*Voorlopige cijfers, onder voorbehoud van definitieve homologatie

– Persbericht