[vc_row][vc_column][vc_column_text]Hoewel de productie dertig jaar geleden eindigde, is de ‘4L’ altijd onder de aandacht gebleven. De afgelopen decennia heeft de 4L zijn waarde bewezen als een veelzijdige auto die is gebouwd om lang mee te gaan. Als zodanig is het altijd een publiekstrekker, vooral bij jongere generaties.

Na de Renault 5 showcar is de 4EVER Trophy showcar het tweede elektrische model van Renault dat geïnspireerd is op een icoon uit het verleden, als onderdeel van het strategisch plan Renaulution. Renault maakt gebruik van zijn fameuze verleden om de toekomst beter te elektrificeren.

EEN MODERNE, GEDURFDE INTERPRETATIE

De 4EVER Trophy showcar roept herinneringen op. Onder het gespierde exterieur is de verwantschap met de 4L direct duidelijk. De belangrijkste karaktertrekken die van het origineel zijn overgenomen, zijn:

  • Het silhouet met de prominente motorkap, bumper en kenmerkende schuine achterzijde
  • De achterste, trapeziumvormige zijruiten met afgeronde hoeken
  • De onaangetaste voorste flanken, zonder optische of stilistische attributen
  • De spatborden de wielkasten volledig tot op de bumper omsluiten

De ‘retro’-stijl past perfect bij de rest van de verfijnde en technologische lijnen. De showcar heeft royale welvingen en een gedetailleerde grille. De ‘ultratech’-verbindingen tussen de carrosserielijnen en -delen zorgen voor precisie en moderniteit. De dakomlijsting kreeg dezelfde verfijnde behandeling. Dezelfde precisie geldt voor de dakafwerking met ‘designer’-afwerking.

“Om de 4Ever Trophy een modern karakter te geven, hebben we technologie en verfijning verwerkt in zijn vormgeving, zonder overbodige franjes. Al deze ingrediënten werden zorgvuldig uitgewerkt zodat het design zowel relevant is voor wie de 4L kent als voor jongere generaties die misschien niets weten van de fameuze geschiedenis van de auto.”
Gilles Vidal, Directeur Design van Renault

UNIEKE LICHTSIGNATUUR

De 4EVER Trophy geeft een nieuwe draai aan de iconische, brede en horizontale grille van de Renault 4, waarbij de ronde koplampen gebruikmaken van LED Matrix-verlichting. De innovatieve koplampen geven het model een extra sterke identiteit. De capsulevormige achterlichten zijn eveneens nieuw ontworpen, maar direct herkenbaar en een duidelijke knipoog naar de iconische 4L.

EEN LICHTE OFFROADER MET EEN VERLANGEN NAAR AVONTUUR

Elektrisch rijden buiten de gebaande paden, dat is wat de 4EVER Trophy showcar op het eerste gezicht uitstraalt. Zijn elektromotor verwijst naar het toekomstige productiemodel.

Het onderste deel van de 4EVER Trophy is ontworpen voor het outdoorleven, waarmee de showcar zijn terreinkarakter bevestigt en uitnodigt om het avontuur op te zoeken. De aluminium carrosseriekleur en diverse accenten in magenta geven de 4EVER Trophy extra flair.

Het gevoel van een duinbuggy geeft de 4EVER Trophy ook een competitieve uitstraling. De motorkap is uitgerust met een grote luchtuitlaat die de werking van de radiator in het centrale deel van de bumper optimaliseert. Tevens is de overhang aan de voorzijde tot een minimum beperkt om de terreincapaciteiten te maximaliseren. Met een reservewiel op het dak en een schop en tractiematten bovenaan de achterklep is de 4EVER Trophy berekend op elke situatie.

De enorme beschermingsdelen rond de carrosserie steken meer dan 20 centimeter uit van de wiekasten. Door de hoogte van de auto komen ook de 753 mm brede 19-inch wielen extra tot uiting. De versterkte onderkant zorgt voor een goede bescherming van de batterij die in de bodem van de auto is gemonteerd.

Verder is elk wiel voorzien van een zichtbare compressor die het mogelijk maakt om de bandenspanning te regelen vanuit het interieur. Hoewel de 4EVER Trophy van nature een duidelijke ‘offroader’ is, is het model ook ontworpen om zich overal zonder pretenties te vermaken. De toekomstige elektrische 4L ambieert dezelfde veelzijdigheid als zijn voorganger sinds 1962.

ELEKTRISCHE B-SEGMENT SUV GEPLAND VOOR 2025

De 4EVER Trophy blikt vooruit op een toekomstige 100% elektrische B-segment SUV van Renault die in 2025 op de markt komt en zowel in de stad als in landelijke gebieden op zijn gemak is.

Net als de Renault 5 wordt de compacte SUV gebouwd op het nieuwe CMF-BEV-platform dat ontwikkeld is voor elektrische voertuigen in het B-segment. Het platform garandeert de beste prestaties op het gebied van actieradius, akoestiek en rijgedrag zonder concessies te doen aan het design van de auto.

De marktpositionering van de toekomstige Renault 5 en Renault 4 is vergelijkbaar met die van de Renault Clio en Captur. De 4Ever Trophy en Renault 5 showcar die te zien zijn op de Paris Motor Show belichamen de ‘Nouvelle Vague’ van Renault.

Net als zijn voorganger zal de uiteindelijke productieversie op basis van de 4EVER Trophy geproduceerd worden in Frankrijk. Dankzij hun gedeelde eigenschappen worden alle modellen op het CMF-BEV-platform gebouwd in de ElectriCity-hub in het noorden van Frankrijk.

TECHNISCHE GEGEVENS RENAULT 4EVER TROPHY
Lengte: 4.060 mm
Breedte: 2.100 mm
Hoogte: 1.900 mm
Platform: CMF-BEV
Wielbasis: 2.570 mm
Bandenmaat: 255/55 R19
Motor: 100% elektrisch met bobinerotor
Vermogen: 100 kW (140 pk)
Batterij: lithium-ion 42 kWh
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”34648,34649,34650,34651,34652,34653″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]