Ze maken ze niet meer zoals vroeger…

Ze maken ze niet meer zoals vroeger…

De Land Rover Defender is opnieuw en voor de 21ste eeuw uitgevonden. En dat gaat ook ook over de manier, waarop de auto wordt gebouwd, zo ontdekte Rachel Burgess, die voor 4WD Magazine op bezoek ging in JLR’s nieuwe fabriek in Slowakije.

Hoe de ‘new Defender’ wordt gebouwd

Toen de productie van de oude Defender in 2016 werd stopgezet, betekende dat het eind van een tijdperk. Nooit eerder was er zo’n afscheid van een auto georganiseerd, waarbij de pers uit de hele wereld bijeenkwam in JLR’s fabriek in Solihull, toen de laatste Defender na 68 jaar productie er van de productielijn rolde. Vier jaar later en na veel gespeculeer is de new Defender ‘geboren’, een minstens zo goede off-roader als zijn voorganger, maar tevens met veel meer on-road comfort. En de auto wordt in een nieuwe fabriek in een ander land gebouwd: Slowakije.

De fabriek in Nitra is sinds oktober 2018 volledig in functie, toen de bouw van de Discovery uit Solihull verdween en in Slowakije werd opgestart. Een beetje zoals Nitra’s operationsbaas eigenlijk: Russel Leslie is een vriendelijke Brummie, die naar Slowakije verhuisde na 26 jaar in de hele wereld voor Land Rover te hebben gewerkt, waarbij hij onder andere de oude Defender hielp bouwen. Hij legt uit, dat het op gang helpen van de productielijn in Nitra makkelijker was dan normaal, omdat de Discovery al een vast patroon kende, maar nu begon de echte uitdaging pas: ‘De ogen van de wereld waren op ons gericht. We zijn echt heel trots de Defender hier te mogen bouwen.’

Natuurlijk waren er wat puristen, die hun beklag deden over het feit, dat de new Defender niet in Engeland werd gebouwd. Leslie: ‘We zijn wereldwijd aan het uitbreiden. We blijven in de UK als het gaat om zaken als design en engineering. En we hadden ruimte in de fabrieken in de UK nodig voor nieuwe en toekomstige producten. Grappig genoeg biedt deze nieuwe fabriek ons mogelijkheden op markten, waar we vroeger helemaal niet aan de bak kwamen.’

Lees het gehele artikel in 4WD Magazine uitgave 4-2020.

Defender

X