De LandCruiser 70 Series is inmiddels meer dan drie decennia oud, maar is vooral in het Midden- en Verre Oosten en Afrika nog steeds ongemeen populair en er is momenteel een wachtlijst voor een nieuwe van meer dan twee en een half jaar. Het huidige model moet eind dit jaar wel een aantal veiligheidsopwaarderingen ondergaan, zoals (voor Australië) nieuwe regels voor zij-impact worden doorgevoerd.

Intussen wil Toyota z’n klanten niet te lang laten wachten, reden waarom de productie van de 70 Series best eens lichtelijk opgevoerd zou kunnen worden. Toyota Australia verkoopt een SUV versie van de J70 met een 4.5 liter V8 turbodiesel, naast een GXL versie die ietsje luxer is uitgevoerd. De GX is het werkpaard met een pick-up bak achterop. Een vijftraps handgeschakelde versnellingsbak stuurt het vermogen via een tussenbak met hoge en lage gearing naar de vier wielen. De Workmate en de GX hebben auto-docking hubs, terwijl de GXL diff locks meekrijgt.

De 70 Series is bovendien tegenwoordig uitgerust met ‘moderne snuffen’ zoals air conditioning, ABS, elektrisch te bedienen ramen, cruise control en een 6.1 inch touchscreen met navigatie en Bluetooth.