Sommige verhalen beginnen niet bij een voertuig, maar bij een herinnering. Voor Mike Camu uit Haarlem ligt de oorsprong van zijn 4×4-liefde in de modderige weekenden met zijn vader Bert. Samen reden ze in Suzuki’s – een SJ413 en een LJ80 – over terreinen, door waterbakken en modderstroken. Mike als jonge knul op de bijrijdersstoel, ogen glinsterend van plezier. Bert sleutelde altijd, repareerde wat stuk ging en zorgde dat Mike elke zaterdag weer kon rijden.

Toen de lokale terreinen verdwenen, verdween ook het rijden even. De Jeeps werden verkocht, de hobby lag stil. Tot de buurman op een dag vroeg: “Gaan jullie mee terreinrijden bij ActionPlanet?” Mike had geen auto, maar kreeg een Suzuki te leen. Samen met zijn zoon Levi en vriend Pieter reden ze de hele dag. “Weer onder de modder naar huis, heerlijk,” vertelt Mike. Het bekende virus sloeg opnieuw toe.

Binnen 24 uur stond er een oude Nissan Patrol in de loods. “De motor was top, maar de rest was oud,” lacht Mike. Zijn vader keek er sceptisch naar: Wat moet je daar nou mee? Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en al snel stond vader Bert weer met zijn zoon te lassen, verhogen en aanpassen, alles low-budget, maar puur vakwerk. De Patrol groeide uit tot een project vol passie, vader-zoonmomenten en smeerhanden.

Tot corona kwam. En Bert ziek werd. Twee weken later overleed hij. “Mijn wereld stortte in,” zegt Mike. “Daar stond ik dan, in die loods, met alles wat we samen gebouwd hadden. Ik kon het niet meer, keek alleen maar naar die auto en dacht aan hem.”

Gelukkig had Mike ook een vriend als Pieter. Die zei: “We gaan hem afbouwen. Voor je pa.” Ze vonden een nieuwe uitdaging: de NK Autoblubbering in Alteveer. De eerste rit eindigde in kapotte koppeling en te kleine banden, maar de vonk sloeg over. Ze bouwden de Patrol verder op, met grotere wielen en technische upgrades. In 2023 werd Mike Nederlands kampioen in de 4×4-klasse.

“Dat smaakte naar meer,” zegt hij. “Ik wilde de grote jongens aan: de V8-klasse.” Ondertussen bleef hij rijden met de Patrol en werd in 2024 tweede in het kampioenschap. De Patrol werd verkocht – met pijn in het hart – en Mike begon aan een volledig zelfgebouwde machine. Hij tekende een nieuw chassis, kreeg gesponsord staal van zijn werkgever Vorden Staal, laste alles zelf en bouwde de V8-4×4 helemaal van de grond op.

Op 31 mei 2025 stond hij aan de start van het nieuwe seizoen. De auto reed, remde, stuurde – en brulde. “Nu is het testen en doorontwikkelen, volgend jaar wil ik écht in de punten rijden.” En ergens boven kijkt er eentje mee, vol trots.

Mike’s verhaal is een prachtig voorbeeld van wat 4WD zo bijzonder maakt: familie, doorzettingsvermogen, techniek, kameraadschap en modder. Op het 4WD Festival – op 20 en 21 september 2025 in Berghem – komt die community jaarlijks samen. Met voertuigen, verhalen en herinneringen als deze in het hart van het evenement.

Heb jij ook een bijzonder 4×4-verhaal, zelfbouwproject of herinnering die je wilt delen? Stuur jouw verhaal in en wie weet lees je het terug in 4WD Magazine, of zie je jezelf terug op het 4WD Festival. Spelregels en richtlijnen via deze link.

4WD Festival