Het is niet zo vreemd dat Volkswagen het meest populaire merk is, want 11,2 procent van het totale Nederlandse wagenpark van 8,9 miljoen auto’s (bestelauto’s meegerekend) bestaat uit Volkswagens. Het is wel opmerkelijk dat Mazda onder de caravantrekkers de tweede plaats bezet met een marktaandeel van 9,8 procent. Dat Japanse merk maakt in ons land maar 1,7 procent van de totale automarkt uit. Volvo zit Mazda bij de trekauto’s op de hielen met een marktaandeel van 9,3 procent. Dat is flink meer dan de 4,0 procent die Volvo kan claimen bij het totale wagenpark.

Jaarlijks trekauto-onderzoek

Europa’s campingspecialist ACSI houdt het grote ACSI Trekauto-onderzoek sinds 2018 jaarlijks onder nieuwsbrief-abonnees van ACSI FreeLife magazine, CampingCard ACSI en ACSI Eurocampings. Bijna 5.000 caravanbezitters deden mee aan het onderzoek.

Opvallende verschuivingen in de top 10

De top 3 is samen al goed voor bijna eenderde van de complete markt voor trekauto’s. Ford volgt als vierde met een aandeel van 8,2 procent. Renault maakt de top 5 vol met een aandeel van 6,0 procent. Daarachter zien we achtereenvolgens Toyota (5,3%), Nissan (4,7%), Kia (4,6%), Opel (4,5%) en Hyundai (4,2%).

In de ranglijst van merken zijn de laatste jaren opvallende verschuivingen te zien. Peugeot stond in het onderzoek van 2018 nog zevende, maar is nu teruggezakt naar de 14e plaats. Mazda is juist opgestoomd naar de tweede positie, terwijl dat merk in 2018 nog op de vijfde plek stond. En opvallend is ook de opmars van de Koreanen. Hyundai stond vorig jaar nog 13e, maar duikt nu op in de top 10. Kia stond in 2018 op de 12e plaats en staat nu op 8.

Mazda CX-5 is de kampioen

Als we niet naar merken maar modellen kijken, ziet de top 10 er heel anders uit. Met een marktaandeel van 8,7 procent staat de Mazda CX-5 met een ruime marge op de eerste plaats. De Volkswagen Tiguan staat op de tweede plaats met een aandeel van 4,7 procent en de Ford Kuga maakt de top 3 vol met een aandeel van 3,8 procent.

Subaru, dat als merk buiten de top 10 valt, weet bij de modellen wel de vierde plaats te pakken met de Forester (3,1%). Daarachter volgen de Toyota RAV4 (3,0%), de Nissan Qashqai (2,9%), Volvo XC60 (2,6%), Kia Sportage (2,1%), Citroen C4 Picasso/Grand Tourer (2,0%) en de Renault Scénic (1,9%).

Net als bij de automerken valt hier op dat Kia sterk aan populariteit wint, want de Sportage stond in 2018 nog op de 13e plaats, maar was in het onderzoek in 2020 opgestoomd naar de plaats 8. De Toyota RAV4 steeg van de achtste positie in 2018 naar de vijfde plek in 2020.

SUV populairste type trekauto
Dat de SUV een goede trekauto is, dat blijkt wel uit het feit dat de eerste acht populairste auto’s allemaal SUV’s zijn. Dit autotype blijkt van huis uit een goede caravantrekker te zijn vanwege het hogere gewicht dan een vergelijkbare hatchback, sedan of stationwagen. Daarnaast heeft een SUV meestal een kortere overhang achter, waardoor de combinatie met een caravan doorgaans een stabieler rijgedrag heeft.

 – Persbericht