Daarnaast krijgen zowel de bestuurder als de passagiers een nieuw, verregaand gedigitaliseerd bedieningsconcept met verbeterde connectiviteitsmogelijkheden tot hun beschikking. Daarbij verbetert de innovatieve verlichtingstechnologie in de HD-Matrix LED-koplampen zowel het comfort als de veiligheid.
Tot op de limiet
Met zoveel nieuwe technologieën aan boord wordt de vernieuwde Cayenne voorafgaand aan zijn introductie door de engineers van Porsche flink aan de tand gevoeld. “De vernieuwde Cayenne doorloopt een compleet, uitgebreid testprogramma, net zoals we dat met een compleet nieuw model zouden doen”, legt testmanager Ralf Bosch uit. Naast zeer nauwkeurige virtuele simulaties hebben praktijktests daarbij nog steeds een hoge prioriteit bij Porsche. Tijdens wat Porsche ‘complete voertuigtesten’ noemt, checken de engineers de operationele stabiliteit en functionaliteit van alle met elkaar samenwerkende componenten en systemen; in veel voorkomende praktijksituaties, maar ook veel verder dan dat. Daarnaast wordt tijdens langeduurtests de levensduur van een auto gesimuleerd onder extreme condities waarin klanten zich maar zelden zullen begeven. In praktijkomstandigheden leggen de testmodellen binnen enkele maanden meer dan 200.000 kilometer af: in stadsverkeer, op provinciale wegen en op snelwegen.
Om extreme omstandigheden te kunnen simuleren, reizen de prototypen van Porsche de wereld rond, om hun kwaliteit en duurzaamheid op de proef te stellen in uiteenlopende klimaten. Voor de nieuwe Cayenne vonden die tests plaats in Azië, Afrika, Europa en Noord-Amerika. In totaal legden de prototypen meer dan vier miljoen testkilometers af, variërend van zware offroad-tests in Spanje en de steile zandduinen van Marokko tot aan de ijsmeren in Finland en het snelle asfalt van de Nürburgring Nordschleife.
De vernieuwde Porsche Cayenne wordt dit voorjaar geïntroduceerd.