Dacia kent een lange autogeschiedenis. Sinds de jaren 60 is het merk was het de bedoeling dat Dacia in Roemenië moderne, betrouwbare en betaalbare auto’s ging maken voor de inwoners van dat land. Eind jaren 90 nam Renault Dacia over, wat een strategische verschuiving teweegbracht. Dacia werd hierdoor een merk van Renault Group en zo begon een nieuw tijdperk. Er volgden diverse modellen van Dacia en in 2010 kwam de Dacia duster op de markt. Het was het model dat de meest betaalbare SUV was op dat moment, maar het was ook een auto met echte offroad capaciteiten, Kortom de markt was al snel verkocht!
Roadshow Dacia streek neer in Veenendaal
Dacia is op dit moment met een roadshow bezig in Nederland en gaat diverse autodealers langs.
Onlangs was er de lokale wielerronde Veenendaal – Veenendaal en dat was voor Dacia de ultieme combinatie om Bochane Veenendaal aan te doen! En toen ik even een paar tellen keek zag ik de Duster, na heel wat pers berichten, eindelijk eens in het echt! Ik trok de stoute schoenen aan, diende een verzoek in en ik kreeg een positieve terugkoppeling. Zo kon ik voor het eerst met deze dame gaan rijden. Wat kon ze allemaal?
Derde generatie Duster
Je verwacht het niet, dit is al weer de derde generatie duster! In 2010 de lancering en in 2017 de eerste update. Vaak is het, waarom zou je een goede combinatie veranderen?! Dacia ging toch eens goed om de tafel zitten en na een paar fikse teken en bereken momenten, kwam deze nieuwe up to date dame uit!
Vergeleken met de vorige Dacia Duster ziet de nieuwe er een stuk krachtiger uit. De uitgebouwde spatschermen en de fors aangezette kunststof accenten geven de Duster een echte 4×4-uitstraling. Daarbij wordt de Extreme-versie opgeleukt met koperkleurige spiegelkappen. Dus voor degene die nog steeds een beetje zoekende zijn. Als je een koperkleurige spiegelkap ziet dan weet je dat is er één waar je wat strakker offroad mee kan!
En misschien is het wel een leuk design grapje. Maar het valt i.i.g. goed op! Dus is het geslaagd?! Dacia heeft de ledstrips de vorm van een liggende Y gegeven, die we o.a. terugzien in de achterlichten, als je goed kijkt dan. Uiteraard zal de kenner hem al hebben gevonden: de 4×4 terrain control transmissie met de bekende vijf instellingen: auto, sneeuw, zand, off-road, en de eco-stand.
De editie die ik bij mij had, was een drie cilinder, maar heeft een handschakel bak en is ook nog eens super zuinig, overzichtelijk, hoge ruime zit. En een meer dan fijne wegligging! Vergeet niet de ruim 130 pk krachtige motor. Die doet goed zijn werk!
De auto waar iedereen een mening over heeft
Dacia het is een automerk, waar iedereen die iets met auto’s heeft, of denkt te hebben, wel een mening over heeft, maar het vooroordelen mag wat mij betreft echt niet meer met dit model. Dacia heeft een mooie stap vooruit gemaakt. De auto is én geüpdatet en een verfrissend uiterlijk. Dacia is weer helemaal klaar voor een nieuwe generatie! En vanaf nu is ze ook bij de dealer te bezichtigen en voor een proefrit beschikbaar! Bedankt Bochane voor het mee willen werken aan deze reportage. Het was voor mij een geslaagde rij-dag.