Ze hebben bij het bedrijf op het industrieterrein in Ede een ‘4×4-bult’. Deze is dusdanig gebouwd, dat de Land Cruiser en de Hilux er tot hun uiterste hellinghoek op kunnen rijden. Een relatief lage bult met extreme hoeken laat zo heel mooi zien wat deze auto’s kunnen. En ik mocht dat gaan testen!

Ik maakte dus een afspraak met Jan-Willem, de vertegenwoordiger in Ede.

Zenuwachtig

Het is regenachtig op de afgesproken dag en gek genoeg ben ik best wel zenuwachtig. Waarom? Ik heb eigenlijk geen idee! Want ik ken Van Gent: ze zijn daar altijd vriendelijk! Bovendien: de koffie is goed, dus waarom heb ik dan die zenuwen? Ik rijd er zelfs nog even verkeerd door.
Bij aankomst zie ik de Hilux staan. Zou ik dan met één van mijn favoriete modellen gaan rijden?
Ik meld me bij de receptie en ik neem plaats. Ik krijg koffie en Jan-Willem komt er al snel aan. Bij hem op bureau ligt het een uitgave van 4WD Magazine. Toeval? Welnee, maar ik kan er wel om lachen…

Here we go!

Na een korte kennismaking verteltJan-Willem, dat hij de auto gaat pakken. De Land Cruiser. Da’s wel één van de twee meest verkochte modellen van Toyota. Nou is natuurlijk de Land Cruiser een supermodel, maar ik ben toch een beetje teleurgesteld, want ik zag die Hilux staan en ik wordt nou eenmaal blij van die pick-up. Jan-Willem merkt, dat ik ietwat teleurgesteld ben en kijkt verbaasd. Ik vertel hem van mijn gevoelens voor de Hilux en hij zegt: ‘Oké, dan pakken we de Hilux als jij dat wilt. Maar als we tijd over hebben, doen we de Land Cruiser ook nog even! Prima! Twee auto’s make my day!

Hilux

We starten met de Hilux en ik kan het niet uitleggen: ik word gewoon blij van deze pick-up. Hier kan je toch niet met een chagerijnig gezicht in- en uitstappen? Jan-Willem rijdt naar de zelf opgeworpen heuvel en hij vertelt, dat ik de heuvel je zo rustig mogelijk moet benaderen. Ik denk nog: ‘Ja logisch!’ Hij rijdt de heuvel op en doet dat in de standaard 2H. We zakken weer terug. Ondanks dat ik weet, dat het voorbeeld nodig is, omdat hij de 4×4 moet ‘activeren’, ben ik toch een beetje in shock. Want hoe kan het, dat deze auto dit toch zo doet? Uiteindelijk zet Jan-Willem hem in de 4L en jawel hoor, we kunnen rustig en beheerst de berg op.

Maar dan ben je op die berg en dan moet je er weer af… (en ik heb hoogtevrees..) Dat is nog niet zo heel erg, maar dat je dan zo schuin staat, daar ga ik toch wel even een ongemakkelijk gevoel van krijgen… Vervolgens gaan we de helling doen en ik denk nog…: we kantelen! Maar Jan-Willem zegt: ‘Nee hoor, dat zal echt niet gebeuren.’

Dan ga ik foto’s maken en zie tot mijn grote verbazing, dat ook nog eens het achterwiel los in de lucht hangt…, terwijl we zo schuin staan. Hij kan het aan, maar toch sta je even te kijken van: Huh?!

Land Cruiser

Er is nog tijd over en Jan-Willem wil het verschil laten zien met de Land Cruiser en daar zeg ik natuurlijk ook geen nee tegen. En zo stap ik weer bij Jan-Willem in de auto en laat hij het verschil zien tussen de Land Cruiser en de Hilux. En dat verschil is er! Ik kom tot de conclusie, dat de Land Cruiser zowel zakelijk, als speels is en de Hilux toch wel meer speels en lomper (werkpaard) in de positieve zin van het woord.
De Land Cruiser kan toch weer net iets meer. En dat maakt de Cruiser toch wat luxer. Ik begrijp ook, dat het één van de meest verkochte modellen is. Jan-Willem wil het verschil nog even laten zien met de helling en ik krijg bijna een kleine hartverzakking, want zo schuin met een auto staan, vind ik toch wel enger, dan ik had verwacht! Maar we zijn niet gekanteld en ik kon gewoon veilig uitstappen.

Een enorme ervaring rijker ga ik weer terug naar huis. Laat ik zeggen, dat ik 2% van het basis-4×4- rijden heb geleerd. Bedankt Toyota van Gent in Ede!

Toyota van Gent Toyota van Gent Toyota van Gent Toyota van Gent Toyota van Gent