De Audi RS Q e-tron is helemaal klaar voor zijn derde Dakar Rally. Team Audi Sport heeft het innovatieve rally-prototype – dat vertrouwt op elektrische aandrijving, een hoogvoltage accupakket en een energie-omvormer – tot in het kleinste detail verder doorontwikkeld voor de zwaarste rally van het jaar. De drie Audi-equippes Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz blikken met optimisme – én respect – vooruit op de zwaarste beproeving van het jaar.

  • Audi-equipes blikken vooruit op loodzware uitdaging in januari
  • Team Audi Sport en Q Motorsport: een brok aan ervaring

De coureurs, navigators en het management van Team Audi Sport zijn het erover eens: er ligt alle deelnemers een bijzonder uitdagende editie van de Dakar Rally te wachten. Twaalf klassementsproeven verspreid over 14 dagen in Saoedi-Arabië beslaan in totaal 4.727 kilometer. Inclusief alle verbindingstrajecten komt de route uit op een totale afstand van 7.891 kilometer. Op de special stages moeten de teams vaak meer dan 400 kilometer per dag afleggen.

Marathonetappe

Eén van de bijzondere uitdagingen tijdens de aankomende Dakar is een etappe van liefst 48 uur. De proef vindt plaats op 11 en 12 januari en wordt beschouwd als één special stage, de zesde van in totaal twaalf. Als locatie hebben de organisatoren het Empty Quarter met zijn op het oog eindeloze zandduinen gekozen. Omdat de motorfietsen en quads andere routes rijden, hebben de leidende auto’s en trucks gedurende deze twee dagen geen sporen in het zand als leidraad. Bovendien moeten de deelnemers het doen zonder de reguliere service van het team en mogen ze enkel elkaar helpen. Gedurende de nacht worden ze bovendien verspreid over meerdere bivakken. Ook is het voor hen niet mogelijk de prestaties van hun tegenstanders te zien en te evalueren. Kortom, echt een strategische uitdaging.

Sterk deelnemersveld

Voor de 46e editie van de Dakar Rally staan 343 deelnemers ingeschreven. Ze beginnen met 72 auto’s in de T1- en T2-klassen, 42 extra voertuigen in de T3-klasse, 36 kleinere SSV-voertuigen, 46 vrachtwagens, 137 motorfietsen en tien quads. “We moeten het opnemen tegen sterke en ervaren concurrenten”, verklaart Rolf Michl, hoofd van Audi Motorsport. “Zoals elk jaar verwachten we dat de relatieve sterke punten van de concurrentie pas echt duidelijk worden tijdens de rally.” Carlos Sainz ziet als directe concurrenten “zeker meervoudig Dakar-winnaar Nasser Al-Attiyah en veelvuldig wereldkampioen rally Sébastien Loeb in de Prodrive Hunter. Toyota heeft met Giniel de Villiers ook een voormalig winnaar en een aantal veelbelovende jongere coureurs in huis. En we zullen onze nieuwe tegenstander Ford met voormalig winnaar Nani Roma zeker niet onderschatten.”

Team Audi Sport en Q Motorsport opnieuw samen in Dakar Rally

De basis van zo’n complex, gevarieerd en uitdagend event als de Dakar Rally is als vanouds een betrouwbaar team. Team Audi Sport werkt sinds dag één nauw samen met Q Motorsport. Sven Quandt, die in 1998 als coureur de T1 Marathon Cup in de crosscountry-rally won, is lange tijd een succesvolle teambaas geweest. Met zijn X-raid-team won hij de Dakar Rally al zes keer en pakte hij elf keer de wereldbeker voor cross-country rally’s. “Ervaring is de sleutel tot succes in onze sport”, benadrukt Stéphane Peterhansel. “Sven Quandt en zijn team hebben laten zien dat ze alle uitdagingen kunnen overwinnen. Met zo’n goed team achter ons slapen we ’s nachts een stuk beter en gaan we met meer vertrouwen de etappes in.”