Renault onthult een extra krachtige versie van de Rafale, de Rafale E-Tech 4×4 300. Met de nieuwe plug-in hybrid aandrijflijn biedt de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 het beste van twee werelden. Zo is het mogelijk de Rafale E-Tech 4×4 300 voor de dagelijkse ritten vooral puur elektrisch te rijden. De uitvoering atelier Alpine gaat nog een stap verder dankzij de expertise van Alpine. Met onder meer een specifieke onderstelafstemming en de intelligente actieve wielophanging is de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 atelier Alpine gericht op het bieden van maximaal sportief rijplezier.

  • Renault Rafale E-Tech 4×4 300 introduceert nieuwe, 221 kW (300 pk) sterke E‑Tech plug‑in hybrid aandrijflijn.
  • 22 kWh batterij maakt puur elektrische actieradius mogelijk van tot wel 100 kilometer
  • Extra vermogen dankzij elektromotor op achteras; in combinatie met 4Control Advanced biedt Rafale E‑Tech 4×4 300 vierwielaandrijving én meesturende achterwielen
  • Uitvoering atelier Alpine onderscheidt zich door carrosseriekleur bleu sommet satin, met spoiler in de kleur noir etoilé, speciale 21‑inchwielen model ‘chicane’ en specifieke onderstelafstemming, ontwikkeld in samenwerking met Alpine
  • atelier Alpine uitvoering voorzien van nieuwe intelligente wielophanging in combinatie met camera voor anticiperende werking
  • Rafale E-Tech 4×4 300 komend najaar beschikbaar in twee versies, esprit Alpine en atelier Alpine

AANDRIJFLIJN VAN HET HOOGSTE NIVEAU

 

Uitgekiende technologische keuze

De plug-in hybride aandrijflijn van de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 is gebaseerd op de E-Tech full hybrid 200-aandrijflijn. Daaraan heeft Renault een elektromotor op de achteras én een grotere 22 kWh batterij toegevoegd. Daarmee biedt deze versie van de Rafale een elektrische actieradius van tot wel 100 kilometer.

De combinatie van de verbrandingsmotor, drie elektromotoren en de aan een laadpunt op te laden 22 kWh batterij – aangestuurd door de E-Tech technologie van Renault – zorgt voor een vermogen van 221 kW (300 pk). De verhouding tussen prestatievermogen en efficiëntie is toonaangevend in dit segment. Het gecombineerde verbruik (WLTP) van de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 bedraagt 0,7 l/100 km. Ook met lege batterij verbruikt de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 slechts 5,8 l/100 km dankzij zijn efficiënte verbrandingsmotor (cijfers onder voorbehoud van goedkeuring WLTP).

Unieke plug-in hybrid aandrijflijn

De 1,2-liter driecilinder benzinemotor is voorzien van een nieuwe turbo die het motorvermogen verhoogt tot 110 kW (150 pk). In de Rafale E-tech full hybrid 200 levert deze motor 96 kW (130 pk). Het koppel is toegenomen van 205 naar 230 Nm. De multimode-versnellingsbak is aangepast aan dit extra vermogen.

De benzinemotor krijgt ondersteuning van drie elektromotoren, waardoor een systeemvermogen wordt bereikt van 221 kW (300 pk):

  • de elektromotor op de vooras heeft een vermogen van 50 kW (70 pk) en 205 Nm koppel
  • de elektromotor op de achteras levert 100 kW (136 pk) en 195 Nm
  • de derde, secundaire elektromotor – de High-voltage Starter Generator (HSG) – levert 25 kW (34 pk) en 50 Nm

Tijdens dynamisch rijden komt de combinatie van motoren optimaal tot haar recht en zijn de volgende prestaties mogelijk:

  • 0-100 km/u in 6,4 seconden (8,9 voor de E-Tech hybrid 200)
  • 80-120 km/u in 4,0 seconden (5,6 voor de E-Tech hybrid 200)
  • 1.000 meter vanuit stilstand in 26,9 seconden

Een lithium-ion-batterij van 22 kWh/400 V voedt de twee primaire elektromotoren die de auto aandrijven. De secundaire HSG-elektromotor start de verbrandingsmotor, stuurt de automatische transmissie aan en draagt bij aan het opladen van de batterij.

Met het maximale laadvermogen van 7,4 kW (32A) duurt het opladen van de batterij aan een publieklaadpunt of een 32A thuislaadpunt slechts 2 uur en 10 minuten van 0 tot 80% en 2 uur 55 minuten van 0 tot 100%.

Gregory Launay, Revenu Leader Renault Rafale: “De Rafale bevindt zich op het kruispunt van twee routes in de historie van Renault. Hij omarmt enerzijds de erfenis van sportiviteit met krachtige sedans – zoals de Renault 21 Turbo en de Safrane Baccara Biturbo – en anderzijds die van innovatie met concepten als de MPV, de turbo en de E-Tech-motoren.”

ATELIER ALPINE: WAAR DE BESTE TECHNOLOGIE VAN ALPINE EN RENAULT SAMENKOMT

 

Alle expertise van Alpine in een specifiek onderstel

De Rafale E-Tech 4×4 300 verschijnt in een nieuwe atelier Alpine versie. Die naam duidt op de geavanceerde expertise die Alpine deelt met Renault. Het resultaat van deze bundeling van kennis en talent is dat de Renault Rafale óók de ‘Alpine-ervaring’ biedt. Concreet is het onderstel van de versie atelier Alpine nog verder geoptimaliseerd door een team van ingenieurs van Alpine:

  • de ontwikkeling van specifieke componenten als de schokdempers, vering, stabilisatorstang voor en achter en 21 inchwielen
  • de technische ontwikkeling van de actieve vering en demping, met voorspellende camera, de ontwikkeling van specifieke Agility Control-modi (zie alinea ‘Actieve vering’), Continental-sportbanden en kalibratie van de computers die het remmen, de remregeneratie en stabiliteitscontrole en de stuurbekrachtiging aansturen
  • deskundige ondersteuning bij het op elkaar afstemmen van motor en onderstel

Specifieke stijlkenmerken

De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 atelier Alpine onderscheidt zich met zijn exclusieve carrosseriekleur bleu sommet satin, een spoiler in noir etoilé en speciale 21-inchwielen model ‘chicane’ met Continental-banden. De uitvoering esprit Alpine is voorzien van 20-inchwielen. Als sportieve knipoog naar het merk Alpine is het interieur van beide versies van de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 voorzien van tapijt in de iconische blauwe kleur van Alpine.

Nieuwe actieve vering en demping

De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 atelier Alpine onderscheidt zich van de esprit Alpine door de nieuwe intelligente wielophanging in combinatie met camera voor anticiperende werking. De wielophanging past de demping voortdurend aan op basis van naderende obstakels en de acties van de bestuurder, bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeersdrempel.

Via het multimediascherm kan de bestuurder via het ‘Chassis Control’-menu de instellingen van 4Control Advanced, de demping en de mate van meesturen van de achteras aanpassen:

  • Comfort: ideaal voor de dagelijkse ritten, vooral in de stad
  • Dynamic: een compromis tussen sportieve wegligging en comfort
  • Sport: met de focus op maximale stabiliteit en rijplezier

Deze Chassis Control-instellingen zijn toegankelijk in de rijmodi Eco, Comfort, Sport en Perso, maar niet in de Snow-modus. Perso maakt het mogelijk om zelf een keuze te maken uit de talrijke instelmogelijkheden van de beschikbare technologie in de uitvoering atelier Alpine (vier motoren, vierwielaandrijving, vierwielbesturing, regeneratief remmen en actieve wielophanging).

ALLE VOORDELEN VAN HYBRIDE EN ELEKTRISCH

 

Dagelijkse ritten volledig elektrisch af te leggen

De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 is uitgerust met een batterij van 22 kWh/400V. Met een volledig opgeladen batterij is een puur elektrische actieradius van 100 kilometer (WLTP) mogelijk. Als het laadniveau van de batterij het toelaat, rijdt de Rafale in de Comfort- en Eco-modi automatisch elektrisch. De bestuurder kan de modus Electric zelf selecteren via de EV MODE knop op de middenconsole. Deze keuze blijft actief zolang niet meer vermogen dan 118 kW (160 pk) wordt gevraagd en bij snelheden tot 135 km/u.

Via de EV MODE-knop zijn de volgende selecties mogelijk:

  • Hybrid – standaard ingeschakeld
  • Electric – om uitsluitend volledig elektrisch te rijden
  • E-save – schakelt voor vertrek de verbrandingsmotor aan om de batterij op te laden tot 25% van zijn capaciteit, bijvoorbeeld ter voorbereiding op het rijden in een stedelijk gebied

Bij veel ritten rijdt de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 als een 100% elektrische auto. Hij biedt dan ook hetzelfde rijgevoel, vooral door de stilte en de felle acceleratie. Het rijplezier wordt nog groter dankzij het regeneratieve remmen, regelbaar via schakelpeddels op het stuur.

Tot 1.000 km actieradius

Dankzij optimaal energiebeheer en de samenwerking van alle motoren in de Rafale bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik in de WLTP-cyclus slechts 0,7 l/100 km en de CO2-emissie 15 g/km. Dan moet wel zo veel mogelijk met opgeladen batterij worden gereden. Dezelfde cyclus alleen op de verbrandingsmotor geeft een verbruik van 5,8 l/100 km en een emissie van 132 g/km (cijfers onder voorbehoud van homologatie).

De efficiëntie van E-Tech-technologie zorgt voor een grote actieradius:

  • Tot 100 kilometer volledig elektrisch met volle batterij
  • Tot 1.000 kilometer met volle 55 litertank en volle batterij

Intelligente aandrijflijn biedt veiligheid en dynamiek

Met de nieuwe elektromotor op de achteras is de Renault Rafale E-Tech 4×4 300 voorzien van permanent actieve vierwielaandrijving. De aandrijving wordt automatisch aangestuurd door het E-Tech systeem, afhankelijk van de omstandigheden en van de rijmodus die de bestuurder heeft geselecteerd via MULTI-SENSE. De koppelverdeling kan direct variëren van 100% naar de voorwielen tot 100% naar de achterwielen. Tot 70 km/u is de Rafale E-Tech 4×4 primair voorwielaangedreven, voor snelheden daarboven ligt de nadruk op achterwielaandrijving.

Anticiperend hybride rijden

Deze functie maximaliseert onderweg het gebruik van de elektrische energie. Op basis van gegevens van online navigatie, zoals de topografie van de route over de komende zeven kilometer (of de waarschijnlijkste route als geen bestemming is ingevoerd) zorgt het batterijmanagement dat de aandrijflijn de elektriciteit zo veel mogelijk benut. Een verslag is beschikbaar in de vorm van een histogram dat het verbruik en de afgelegde afstand met 100% elektrische aandrijving weergeeft.