Wrijving is de werking, die de remhandeling mogelijk maakt. Er bestaat een grote verscheidenheid bij de samenstelling van frictiematerialen. Organische remblokken hebben een laag metaalgehalte. Vroeger kwam voor deze componenten asbest in aanmerking; met oog op het gezondheids- en milieuaspect kiest men tegenwoordig voor minder belastende stoffen, Kevlar, glasvezel en minerale componenten. Metaal is een vaak toegepast wrijvingsmateriaal, met name waar hoge prestaties vereist zijn.
Al naargelang hun inzet worden bij de productie van remblokken metalen en organische in verschillende verhoudingen gemengd. Zo hebben semi-metalen, organische en niet-metalen remvoeringen uitstekende wrijvingseigenschappen, terwijl verhoudingsgewijs minder kracht nodig is. Ze produceren weinig lawaai en genieten de voorkeur voor het gemiddelde gebruik van de stadsauto. Zo is voor veel modellen van het automerk BMW de remblokkenset RIDEX 402B0046 compatibel voor montage op de vooras. De laag-metalen componenten met een dikte van 20 mm zijn voorzien van plunjerclips voor installatie.
Wrijving betekent slijtage. De mate daarvan hangt niet alleen af van het toegepaste materiaal, maar ook van de belasting waaraan onderdelen blootstaan, hoe vaak er met de auto wordt gereden en je rijstijl. Zit je dagelijks in het verkeer en trap je voortdurend stevig op de rem, zul je de blokken sneller moeten vervangen, dan wanneer je op rustige landwegen rijdt of slechts af en toe. De slijtage-indicator van de remblokken geeft een waarschuwing, wanneer de wrijvingslaag te dun dreigt te worden.
Handige doe-het-zelvers vervangen remblokken eigenhandig. Hoofdzaak is een goede uitrusting: autokrik, assteunen en wielmoersleutel. Ook moet een aantal regels in acht worden genomen. De remblokkenset RIDEX 402B0046 bevat onderdelen voor een as, en zo worden ze ook vervangen. Logisch, aangezien ze synchroon verslijten. Kijk na het verwijderen van het wiel en de remklauw, hoe de oude remblokken in hun houder geïnstalleerd zijn. De nieuwe componenten moeten op dezelfde manier worden aangebracht. Reinig de houder royaal met remmenreiniger en behandel de nieuwe blokken met anti-seize-pasta om piepgeluiden te voorkomen. Vaak moeten de zuigers van de remklauw worden teruggedraaid. Dit kan met een waterpomptang, maar hier bestaat tevens een speciale tool voor.
Na vervanging moeten remblokken worden ingereden. Op internetforums bevelen ze je allerlei snelle methoden hiervoor aan. Om zolang mogelijk van je nieuwe remvoeringen te genieten, is de beste manier nog altijd: de eerste 200 tot 300 km bedachtzaam rijden, rustig remmen, en plotselinge, harde remhandelingen vermijden.