eTNGA-platform

De Toyota bZ4X maakt gebruik van het nieuwe, speciaal ontwikkelde batterij-elektrische platform volgens de eTNGA-filosofie (Toyota New Global Architecture). De batterij is hierbij volledig in het chassis geïntegreerd, onder de vloer van de auto. Deze constructie biedt diverse voordelen zoals een laag zwaartepunt, een uitstekende gewichtsbalans en een hoge carrosseriestijfheid. Allemaal zaken die een positieve bijdrage leveren aan het rijgedrag en de veiligheid.

Voorwiel- of vierwielaandrijving

De nieuwe bZ4X is de eerste SUV dat door Toyota volledig als een batterij-elektrisch voertuig werd ontwikkeld en wordt beschikbaar met voorwiel- of vierwielaandrijving. Het vierwielaandrijvingsysteem van de bZ4X is volledig nieuw en heeft zijn indrukwekkende offroad-eigenschappen en -prestaties onder meer te danken aan twee geavanceerde elektromotoren, waarvan één de vooras aandrijft en de andere de achteras.

Gestroomlijnd, krachtig en overzichtelijk

Het exterieurdesign van de Toyota bZ4X is gestroomlijnd, krachtig en overzichtelijk door onder meer de onderscheidende ‘Hammerhead’ voorzijde. De voorzijde van de auto heeft kenmerkende slanke koplampen en de ontwerpers hebben daarbij de nadruk gelegd op de voorste hoeken, waardoor de gespierde houding van de auto extra wordt geaccentueerd. Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door de lage totale hoogte van de auto, slanke voorstijlen en een scherpe vouwlijn tussen de assen die het lage zwaartepunt weerspiegelt. De omlijsting van de wielkuipen, de grote wielen (tot 20 inch) en de brede dorpels benadrukken het stoere karakter van de SUV, evenals de prominente achterzijde die voorzien is van een sierlijke achterlichtunit die zich over de volle breedte uitstrekt en optisch pas eindigt ruim voorbij de hoeken van carrosserie.

Aerodynamisch gedeelde dakspoiler

Om de lucht zo efficiënt mogelijk langs de Toyota bZ4X te geleiden en de actieradius te vergroten, bevat het exterieur diverse bijzondere aerodynamische elementen. Zo is de voorbumper aan weerszijden voorzien van openingen die zogeheten ‘air curtains’ creëren, is de onderzijde van de bZ4X volledig vlak en zijn het dak en achterzijde voorzien van een aerodynamisch gedeelde dakspoiler. Daarnaast staat de achterruit in een optimale hoek voor een minimale luchtweerstand en is de achterzijde van de auto voorzien van een diffusor. Tot slot bevindt zich onder de grille een klep, die kan openen om extra koellucht naar de batterij te geleiden en tegelijk de luchtweerstand nog verder reduceert.

Ruim, open, comfortabel interieur

Dankzij een lange wielbasis (2.850 mm) beschikt de Toyota bZ4X over een ruim, open en comfortabel interieur, goed voor vijf zitplaatsen. Het instrumentenpaneel is doelbewust slank en laag geplaatst, wat bijdraagt aan het gevoel van openheid en aan een optimaal zicht voor de bestuurder op de weg. Het principe ‘handen aan het stuur, ogen op de weg’ wordt ondersteund door een moderne cockpit waarin een 7-inch TFT-scherm en het informatiedisplay zich direct in het blikveld van de bestuurder bevinden. Alle inzittenden kunnen rekenen op ruim voldoende beenruimte. De bagageruimte is eveneens riant bemeten met een standaard inhoud van 452 liter. Voor het vervoeren van extra grote of lange spullen kan de achterbank volledig neergeklapt worden.

Prestaties

De voorwielaangedreven Toyota bZ4X wordt aangedreven door een krachtige elektromotor van 150 kW/204 pk en 265 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0-100 km/u in 8,4 seconden en een topsnelheid van 160 km/u haalbaar is. De versie met vierwielaandrijving levert een maximaal vermogen van 160 kW/218 pk met een koppel van 336 Nm, goed voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 7,7 seconden. De topsnelheid blijft met 160 km/u gelijk. De genoemde cijfers zijn nog niet definitief gehomologeerd.

One pedal driving

Met de Toyota bZ4X is het mogelijk te rijden volgens het ‘one pedal driving’-principe, waarbij de bestuurder de auto kan laten versnellen en afremmen door uitsluitend van het gaspedaal gebruik te maken. Dit is dankzij het sterke en efficiënte regeneratiesysteem van de geëlektrificeerde aandrijflijn.

Toonaangevende batterijkwaliteit

Toyota heeft meer dan 25 jaar ervaring in batterijtechnologie voor geëlektrificeerde voertuigen gebruikt om ervoor te zorgen dat de nieuwe lithium-ion-batterij in de Toyota bZ4X een toonaangevende kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid heeft. Het vertrouwen in de technologie komt tot uiting in een uitgebreid onderhoudsprogramma dat garandeert dat de batterij nog tot 70% van haar oorspronkelijke capaciteit zal werken na een periode van 10 jaar op voorwaarde dat de klant zijn auto naar een erkend Toyota servicecenter brengt voor periodiek onderhoud. Om deze garantie te kunnen bieden, ontwikkelde Toyota R&D de batterij met als doel dat na 10 jaar/240.000 km nog over 90% van de capaciteit te beschikken is.

Monitoring

De prestaties van het batterijpakket worden ondersteund door meervoudige monitoring van spanning, stroom en temperatuur van de batterij op individueel celniveau. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden de controlesystemen automatisch geactiveerd en worden er maatregelen genomen om schade aan de batterij te voorkomen. Ook is er veel aandacht besteedt aan de behuizing, om te voorkomen dat vocht en vreemde stoffen de batterij kunnen binnendringen. Om de batterij te koelen maakt Toyota gebruik van waterkoeling.

Koud weer prestaties

Dankzij een efficiënt en effectief verwarmingssysteem blijven de prestaties en range betrouwbaar, zelfs in een koud klimaat. De Toyota bZ4X maakt gebruik van een warmtepomp, die warmte aan de buitenlucht onttrekt om de auto te verwarmen, wat efficiënter is en minder energie verbruikt dan standaard airconditioningsystemen. De constructie met de warmtepomp is standaard op elke Toyota bZ4X.

Infrarode stralingsverwarming bestuurder en voorpassagier

Voor extra warmte in het interieur heeft de bZ4X de beschikking over infrarode stralingsverwarming voor de bestuurder en naaste passagier, die geïnstalleerd is onder de stuurkolom en het instrumentenpaneel om zo de onderbenen en voeten efficiënt te verwarmen. In samenwerking met de optionele stoelverwarming krijgen de inzittenden het daarmee snel warm aan boord.

Range

De high-density lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een bereik van meer dan 450 emissievrije kilometers (WLTP, nog geen finale homologatie), afhankelijk van de gekozen versie van de Toyota bZ4X. Aan de hand van het 150 kW (CCS2) snellaadsysteem is de batterij in ongeveer 30 minuten tot 80% opgeladen (of ongeveer 150 kilometer range in 10 minuten).

Steer-by-wire: One Motion Grip

De bZ4X is het eerste productiemodel van Toyota dat met steer-by-wire-systeem op de markt komt: One Motion Grip. Dit volledig elektronische systeem zal op een later tijdstip in Europa worden ingevoerd. One Motion Grip maakt de mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen overbodig en past de stuurhoek heel precies aan de stuuringeving van de bestuurder aan. Omdat het systeem zeer compact is, is er meer beenruimte beschikbaar, wat de rijpositie en in- en uitstappen vergemakkelijkt. Het traditionele stuurwiel wordt vervangen door het One Motion Grip-stuurwiel die de bediening soepeler en gemakkelijker maakt. Overpakken in krappe bochten is niet langer nodig: de maximale stuuruitslag wordt al bereikt met slechts een draai van 150 graden.
Een bijkomend voordeel van One Motion Grip is dat ongewenste trillingen van de wielen niet meer doorgegeven worden via het stuurwiel – een fysieke verbinding ontbreekt immers – zonder in te leveren op welkome stuurfeedback. Het gewenste stuurgevoel en de gewenste feedback zijn bovendien instelbaar; door verschillende rijmodi te selecteren, kunnen de stuureigenschappen worden aangepast aan de rijomstandigheden.

Allround milieuprestaties

Het positieve milieuprofiel van de Toyota bZ4X blijft niet beperkt tot de nul-emissieprestaties van zijn volledig elektrische aandrijflijn. Toyota maakt bij de constructie van de auto op grote schaal gebruik van gerecycleerde materialen en zal voor de batterij een programma van hergebruik en recycling uitvoeren, zodat de levenscyclus van de componenten en materialen maximaal wordt benut.

Solar Roof

De actieradius van de Toyota bZ4X kan worden vergroot met de optionele zonnepanelen in het dak (Solar Roof) van de auto. Die 100% duurzaam gegenereerde zonne-energie wordt dan direct in de batterij opgeslagen. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Toyota heeft berekend dat het systeem in een heel jaar voldoende energie kan opwekken om tot 1.800 kilometer te rijden.

Toyota T-Mate: veiligheids- en rijhulpsystemen

De bZ4X is uitgerust met T-Mate, waarmee Toyota een grote stap voorwaarts maakt op het gebied van actieve veiligheid en rijassistentie. T-Mate staat voor de derde generatie van de uitgebreide actieve veiligheidssystemen Toyota Safety Sense, waarbij diverse systemen zijn ontwikkeld en toegevoegd om een breed scala aan ongevalsrisico’s te beperken. Dankzij deze systemen gedraagt de Toyota bZ4X zich meer als een altijd alerte metgezel van de bestuurder. Hiermee komt het ultieme doel van nieuwe mobiliteitstoekomst, namelijk ‘nul doden en gewonden bij verkeersongevallen’, weer een stap dichterbij.
Dankzij verbeterde camera- en radarsystemen aan de voorkant én zijkant, is het detectiebereik van de Toyota bZ4X flink vergroot. Ook is de auto in staat om meer uiteenlopende gevaren en obstakels te herkennen in verschillende rijscenario’s.

  • Het Pre-Collision System kan tegenliggers en motorfietsen detecteren.
  • De Intersection Turn Assistance kan nu naderend verkeer over twee aangrenzende rijstroken identificeren in plaats van een, en ook van de zijkant naderend verkeer op kruispunten detecteren.
  • Het Emergency Steering Assist systeem helpt de bestuurder de auto binnen de rijstrook te houden, wanneer de bestuurder ingrijpt om een gevaar zoals een voetganger, fietser of geparkeerde auto te vermijden.
  • Het Front Cross Traffic Alert systeem waarschuwt voor voertuigen die van beide kanten naderen op een kruispunt.
  • Het nieuwe Safe Exit Assist kan een aanrijding tussen een geopend portier of uitstappende inzittenden met andere voertuigen en/of fietsers die van achteren naderen helpen voorkomen.

Advanced Park

Voor extra gemakkelijk parkeren kan de Toyota bZ4X uitgerust worden met het nieuwe Advanced Park dat gebruikmaakt van 4 Panoramic View Monitor-camera’s en 12 ultrasone sensoren rondom de auto. Het maakt geheel zelf inparkeren en ook weer wegrijden mogelijk zonder dat de bestuurder achter het stuur zit.

Nieuw multimediaplatform met over-the-air updates

De nieuwe Toyota bZ4X maakt gebruik van Toyota’s nieuwste multimediaplatform met intuïtief 12.3-inch touchscreen, dat toegang geeft tot navigatie met reisplanning en profiteert van actuele verkeers- en parkeerinformatie. Via het scherm zijn ook (ondersteunende) functies specifiek voor elektrische voertuigen op te vragen, zoals rijbereik, rijondersteuning en laadstation-informatie. De verbeterde spraakherkenning biedt de mogelijkheid om een nieuwe assistents-functie in te schakelen die voertuigfuncties kan activeren, zoals het aanpassen van de airconditioning, openen en sluiten van ruiten en bedienen van multimediadiensten zoals audio en navigatie. Software-upgrades en nieuwe services worden ingeladen via over-the-air updates.